Historie
🕓 5 min

Audi RS6: Jak šel čas s rodinným superkombíkem?

Mnozí ji považují za dokonalé auto pro každé použití, ale někteří ji mají za naprostou zbytečnost. Bavíme se tady o brutálním kombíku z Ingolstadtu, který je známý až nesmyslně velkým výkonem, výborným pohonem všech kol a objemným kufrem. Je to vlastně takový supersport s batůžkem. Ano, už jste určitě poznali, že se bavíme o Audi RS6.

Co je to Audi RS6?

Audi RS6 je vrcholná nejvýkonnější verze klasické Audi A6. Takovým mezistupněm mezi těmito vozy je ještě Audi S6. Jedná se o sportovně orientovaný vůz patřící do vyšší střední třídy, která je vyráběna dceřinou společností Audi AG, kterou je quattro GmbH. A aby to bylo kompletní, tak Audi AG samozřejmě patří do koncernu Volkswagen. Zkratka RS je z německého slova „Rennsport„, což můžeme přeložit jako „závodění“. V hierarchii automobilky se jedná o vrcholný výkonný stupeň modelu. První a druhou generaci Audi RS6 bylo možné koupit jako kombík Avant a sedan, ale od třetí generace už zbyla pouze verze Avant. Automobily RS můžete koupit pouze s pohonem všech kol quattro na základě samosvorného diferenciálu torsen. Hlavní konkurence Audi RS6 je BMW M5 a Mercedes-Benz E63 AMG.

Audi RS6 C5

Audi RS6 C5 4B quattro se vyráběla od roku 2002 do 2004. Nabízela se jako pětidveřové kombi nebo čtyřdveřový sedan. Poháněl ji poměrně dobře známý osmiválec o objemu 4,2 litru, který navíc plnily dvě turbodmychadla. Výkon se tak dostal na nádherných 331 kW, což je 450 koní. Pro technicky náročné doplníme, že motor byl vybaven vícebodovým vstřikováním s tryskami ve sběrači sacího potrubí, řídicí jednotku Bosch a automatickou převodovku tiptronic s pěti rychlostními stupni.

Dle automobilky dokázala RS6 C5 při provozu na benzín 98 zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy. A za 16,8 sekundy už jela 200 km/h. Už i v této době měla tato Audi omezovač rychlosti na 250 km/h, ale jak mnozí vlastníci potvrdili, tak byl poměrně přátelský a nechal vás jet až 270 km/h. V roce 2004 přišla také Audi RS6 Plus, která měla výkon zvýšený na 353 kW a byla vybavena motorem vyráběným v Cosworth technology.

Audi RS6 C5
Audi RS6 C5

Audi RS6 C6

Druhá generace s názvem Audi RS6 5.0 TFSI quattro 4F se vyráběla v letech 2008 až 2010. Poprvé byla představena v roce 2007 na autosalonu v Frankfurtu a od ledna 2010 to byla nejvýkonnější Audi, kterou kdy automobilka vyrobila. Vybavena byla legendárním motorem 5,0l V10 biturbo. Tento motor známe například z Lamborghini Gallardo, Audi S6 a Audi S8. Tam ale nebyl přeplňován turby, ale jednalo se o atmosféru. Ano, někomu přišlo jako dobrý nápad dát takový motor do rodinného kombíku. A jsem za to rádi. Tento agregát disponoval výkonem 426 kW, tedy 579 koní a z 0 na 100 km/h zvládala tako Audi zrychlit za 4,6 sekundy. Maximální rychlost byla i zde omezena na 250 km/h, ale za menší příplatek se dal posunout na 274 km/h.

I zde najdete automatickou převodovku tiptronic, ale v této generaci již měla šest rychlostních stupňů. Disponovala zkrácenými řadícími časy, módem Sport a řazením pádly pod volantem. Hydraulický měnič točivého momentu zde dostal zajímavou funkci, díky které může třeba zcela odpojit pohon když vozidlo stojí, čímž šetří palivo.

Audi RS6 C6
Audi RS6 C6

Audi RS6 C7 Avant

Audi RS6 Avant C7 4G se vyráběla v letech 2013 až 2018. Pod kapotou už jste nenajdete monstrózní desetiválec, ale už si sem našel cestu motor 4.0 TFSI, který dnes vídáme ve většině silných vozů. Jedná se o turbodmychadly přeplňovaný osmiválec o objemu 4,0 litru, který disponuje výkonem 410 kW (560 koní) a nejvyšším točivým momentem 700 Nm. Tento kombík vážící přes dvě tuny dokáže na 100 km/h rozpohybovat za 3,9 sekundy a zrychlovat může až do dosáhnutí rychlosti 305 km/h.

Více je lépe, takže tu najdete už převodovku s osmi rychlostními stupni ZF. Prvních šest stupňů nejspíš využijete i při zábavě, ale poslední dva jsou spíše pro dlouhé cestování na dálnici, aby se vám podařilo snížit spotřebu. Této generaci jsou vyčítány dvě chyby. Jednou je gumové řízení, které je zčásti způsobeno elektrickým posilovačem. Není to ovšem nic, u čeho by se nedalo přimhouřit oko. Tou druhou, možná větší chybou, jsou poměrně slabé brzdy. Ony by možná ani tak slabé nebyly, ale v této generaci RS6 hodně narostla a přibrala, takže se potom jeví poměrně vlažné.

Audi RS6 C7 Avant
Audi RS6 C7 Avant

Audi RS6 C8

Audi RS6 C8 Avant 5G se začala vyrábět v roce 2019. Jedná se zatím o poslední verzi z rodiny superkombíků, který má stejně jako předchozí generace pod kapotou nadupaný přeplňovaný osmiválec o objemu 4.0 litru. Audi motor vyladila a získala z něj 441 kW a tento kolos dokáže pořádně ostře vyrazit vpřed. Vždyť zrychlení na 100 km/h zvládá za pouhých 3,6 sekund, což je ve světě rodinných kombíků skoro nepochopitelné. Pokud ale patříte mezi puristy, tak určitě neuslyšíte rádi, že zde nechybí mild-hybridní systém. Co se dá dělat. Můžeme být rádi, že takové vozy ještě existují.

Za účelem snížení spotřeby dokáže motor také vypnout půlku válců. Dostaňme se ale k něčemu zajímavějšímu. Quattro v základu posílá 40 % výkonu na přední kola a 60 % na ty zadní. Pokud to ale bude potřeba, tak může poslat až 70 % výkonu na kola přední nebo 85 % na zadní nápravu. I když se tedy nejedná o žádného okreskového atleta, tak má všechny předpoklady k tomu, aby vás zatáčkami protáhla nebývalou rychlostí.

Audi RS6 C8
Audi RS6 C8

Picture of Josef Fencl

Josef Fencl

Pro některé jsou auta možná pouhým přibližovadlem, ale k tomu se já nehlásím. Jsem také vášnivý turista, který prochází hlavně inzertní servery s ojetinami. Ideální auto je podle mě nenápadné a prostorné, ale disponuje až nepotřebným výkonem.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *