Začaly vás zlobit vibrace volantu? Příčin může být hned několik. Záleží také na tom, zda je to během jízdy nebo při brzdění. Projdeme si, co za tím vězí a jak se v takové situaci zachovat.
Vibrace volantu během jízdy
Jeli jste z práce nebo z dovolené domů a volant začal nepříjemně vibrovat? Existuje hned několik příčin, které za tím mohou být. Doporučujeme tenhle jev jen tak nepřecházet a co nejdříve s ním něco dělat. Jakmile se auto začne chovat neobvykle, většinou je na vině nějaké opotřebení či poškození. Co znamená třesení volantu při jízdě?
- Nevyvážený disk,
- Poškozený disk,
- poškozené tlumiče,
- poškozené čepy,
- poškozená pneumatika.
Nevyvážený disk vám opraví v pneuservisu. Co za tím vězí? Problém vznikne jednoduše tak, že z něj upadne závaží. Není to nic fatálního a během chvíle vám to odborník napraví. Kola si nechte převážit během každé výměny. Nevyvážené kolo se může v závaží dokonce uvolnit, což byste určitě nechtěli. Raději proto na vyvážení nešetřete a vždy ho během přezouvání vyžadujte.
Třesení volantu při jízdě může způsobit i disk poškozený. Jakmile je s ním něco v nepořádku, kolo je špatně vyvážené a odtud nepříjemné vibrace. K mechanickému poškození disku dojde během jízdy poměrně snadno, stačí, když najedete na výmol. To samé platí o poškozené pneumatice, ta to ale většinou odnese během parkování.
Zatímco v případě pneumatiky výměnu zvládnete sami, v ostatních případech už je lepší zajet do servisu. Jedná se totiž hlavně o poškození vlivem opotřebení, ke kterému prostě časem dochází. A s tím se dá dělat jen jediné – pořídit nový komponent.
Poškozené čepy řízení se kromě vibrování mohou ozývat také hlukem z podvozku. Špatné tlumiče rozechvívají volant, zároveň auto naklání v zatáčkách do stran. Často je slyšet praskání.
Někdy k vibrování volantu dochází jen při vyšších rychlostech. Problémy ale bývají stejné – nevyvážená kola, případně by mohlo jít o kotouče. Ty mohou házet a přenášet tak třes až do volantu.
Volant se třese během brzdění
Jestli se vám volant třese, když začnete brzdit, nejspíš bude problém s brzdami. Ty bohužel nevydrží věčně. Jelikož výrobci neudávají interval výměny, musíte si to hlídat sami a brzdám „naslouchat“.
Na fórech lidé v souvislosti s třesem volantu během brzdění nejčastěji zmiňují sjeté brzdové destičky. Jestli je to i váš případ, pak pravděpodobně uslyšíte také táhlý pískavý zvuk.
Další variantou je, že máte křivé brzdové kotouče. K deformacím dochází nejen stářím, ale i vlivem extrémních teplot. Zkontrolujte tloušťku kotouče po celém obvodu. Jestli se v některých místech liší, je potřeba zařídit výměnu. Pozor, s brzdovými kotouči se mění i brzdové destičky.
Nedoporučujeme v této oblasti šetřit, jen by se vám to vymstilo. A rozhodne neotálejte. Navštivte servis co nejrychleji. Nefunkční brzdy způsobují smrtelné dopravní nehody.
Co dělat, když auto táhne do strany během jízdy
Ještě s jedním častým problémem se při řízení můžete setkat. Jde o situaci, kdy auto nejede rovně, jak byste si přáli, ale místo toho vás táhne do strany. Příčinou bude špatně nastavená geometrie kol. Poznáte to nejen podle táhnutí do strany, ale i tak, že na jedné straně budou pneumatiky výrazně opotřebovanější. Zajeďte do autoservisu a nechte si nastavit geometrii podvozku.
Nezapomínejte na prevenci
Spoustě problémů při řízení se dá předejít pravidelnými návštěvami v servisu. Odborníci podchytí každou vadu hned v zárodku. A vám tak ušetří stres z toho, proč vám při vyšší rychlosti vibruje volant nebo proč cuká během brždění.