Rokem 2000 se začala psát historie dnešní OBD2 zásuvky sloužící v našich vozech k diagnostice i programování. Tímto krokem došlo k sjednocení diagnostických zásuvek a k ulehčení připojení.
Zásuvka pro diagnostiku
Diagnostika se napojuje ve většině případů do tzv. OBD2 vstupu. Tento vstup umožňuje komunikaci s řídící jednotkou vozu i její programování. Dále je tento vstup nepostradatelný při měření emisí. Většinou se tento vstup nachází v oblasti volantu a řidičových nohou, či ve středovém panelu. Existují ovšem i jiné druhy diagnostických zásuvek, které si specifikovaly výrobci a to se především týká některých vozů vyrobených před rokem 2000. Dále se také můžeme setkat se sériovým typem diagnostiky, která je nejstarším typem diagnostikování závady.
K čemu slouží diagnostika vozu?
Diagnostika vozu slouží k několika účelům spojeným s funkcemi vozu, poruchami, měřením, ale také výčtu a výmazu chyb i promítání dat v reálném čase.
Načtení chyb
Díky správně zvolené diagnostice lze načíst chyby vozů a to pomáhá k řešení oprav. Díky správné diagnostice a najití závady můžeme cíleně vyhledávat poruchy. Pozor však na jednu věc a to u mechanických závad, které nemají žádnou spojitost s elektronikou, v těchto případech nám může být diagnostika k ničemu. Chyby vozů jsou většinou popsány chybovými kódy, které lze dekódovat buď samotnou diagnostikou, na internetu, nebo v dílenských a opravárenských příručkách. Dále nám obvykle (ne vždy) OBD2 diagnostika vypíše i chybové hlášení s popisem. U starším typů a to u sériových typů diagnostiky, lze pouze měření daného komponentu.
Mazání chyb
Diagnostika, hlavně ta založená na programování a nebo obecně užívající OBD2 vstup umí chyby i mazat. Pozor smažete pouze chybu, která smazat jde a není tzv. „trvalá“. V opačném případě chybu nesmažete, pokud neodstraníte závadu, která ji způsobuje. Některé chyby lze smazat pouze originálním typem diagnostiky, nebo-li typem s otevřenými funkcemi pro danou značku vozu a modelový rok.
Funkce a aktivace komponent
Díky diagnostice lze provádět zapínání a vypínání, či testování funkcí. Například můžeme spustit funkci sepnutí palivového čerpadla. Tím si dokážeme prověřit funkci daného dílu a diagnostikovat stav. Dále se dá díky výše zmíněnému navodit závada, která se projeví, při určitých specifických situací.
Měření a hodnoty v reálném čase
Toto je společné pro všechny druhy diagnostiky. Ať již pro sériové, které jsou na měření založené, tak i starší druhy diagnostiky se specifickou zásuvkou i náš zmíněný OBD2 dokáží měřit hodnoty. Měření hodnot většinou probíhá v reálném čase, ale můžeme je měřit i za pomocí záznamu. Díky tomu jsme schopni zjistit například aktuální spotřebu proudu, otáčky motoru, teplotu, hodnoty vstřikovačů, pozici škrtící klapky, aj.
Programování
Tento aspekt se týká především OBD2 diagnostik. Při výměně určitých komponent je, někdy třeba programovat. Například pokud vyměníte vstřikovače je dobré je s daným vozem spárovat tzv. „naprogramováním“. Nebo při výměně klíčů je nutné je naprogramovat. Programovat a upravovat přes diagnostickou zásuvku lze i výkon vozu. Programovat lze i komfortní vybavení a jiné funkce spojené s vozy.
Servisní úkony
S diagnostikou lze také provádět servisní úkony spojené s brzdami, reset olejového intervalu, aj.