Historie
🕓 3 min

Fiat 500 – Nesmrtelné italský elegán

Hrdina italského lidu – Fiat 500

Na našem webu se velice často a rádi věnujeme toulkám historií. Nedávno jsme si připomněli automobil, který dokázal postavit na kola celou Ameriku. Také jsme se zastavili u automobilu francouzštějšího, než všechny croisanty na světě. Zatím jsme se ale nikdy nebavili o automobilu, jenž dokázal postavit na nohy zemi, která je považována za líheň těch nejkrásnějších automobilů na světě. Řeč je samozřejmě o Itálii a vozu, jenž může být bez přehánění označen za národního hrdinu je slavný Fiat 500.

Za legendou stojí šedá myška

Abychom vypátrali prapočátky slavné „pětistovky“, musíme se vrátit daleko před datum zahájení jeho výroby. Konkrétně do roku 1936. Tehdy byl na trh uveden automobil Fiat 500 Topolino. Ten se stal jedním z nejmenších automobilů té doby. Slůvko Topolino znamená v italštině „myška“. Proto se také automobilu přezdívalo „motorová myš“ nebo „Mickey Mouse“.

Toto vozítko, jehož základ tvořil žebřinový rám a o jehož pohon se staral nově vyvinutý čtyřválec s výkonem 13 koňských sil, dosahovalo maximální rychlosti 85 km/h. Zákazníci si tento model velmi oblíbili z mnoha důvodů. Tím nejzásadnějším byla jeho nízká cena. Nesmíme ale opomenout ani jeho svérázný design. Nejen, že se lidem zamlouvali jeho kompaktní rozměry, ale například i netradičně zaoblená kapota, která byla ve třicátých letech velkou raritou.

Šestistovka přichází na scénu

Topolino se dočkal více než půl milionu prodaných kusů. V roce 1955 byl nahrazen modelem Fiat 600. Tento malý, roztomilý fiátek se dočkal po dvou letech ve výrobě, v roce 1957, ještě menšího a roztomilejšího bratříčka – Fiat 500.

Modla italského lidu

Ten konstrukčně vycházel ze svého většího bratříčka, avšak svými menšími rozměry i menším motorem spíše navazovala na proslulou Myšku – Topolino. Vozítko, které svou délkou nepřekročilo ani tři metry, bylo poháněné za zadní nápravou uloženým motůrkem o objem 0,5 litru s maximálním výkonem 13 koňských sil, stejně jako v případě původního Topolina. Síla motoru byla přenášena skrze čtyřstupňovou manuální převodovku bez synchronizace. Díky své nízké hmotnosti a použitému malému motoru, dosahoval Fiat 500 na svou dobu velmi nízké spotřeby. Na sto ujetých kilometrů si „řekl“ pouze o 5,5 litru benzínu. Díky svým nízkým pořizovacím i provozním nákladům, ale i svému stylovému designu, se stal velice oblíbený u bohatých měšťanů, stejně jako u méně movitých obyvatel venkova.

Ve výrobě se tato italská legenda udržela od roku 1957 až do roku 1975. Za tuto dobu bylo prodáno více než 4 250 000 vozů. Automobil se stal legendou nejen běžných lidí, ale i závodních okruhů a tratí závodů rally. To hlavně díky dvornímu úpravci Fiatu – Abarth.

Pětistovka se stala jednoduše legendou, která se může hrdě řadit mezi nejslavnější a nejvýznamnější stroje automobilové historie.

Foto: wikimedia.com

Picture of Petr Míka

Petr Míka

Ve vodách motoristické novinařiny se pohybuji již pátým rokem. Podílel jsem se na chodu mnoha webových projektů s motoristickou tématikou. Pravidelně navštěvuji tiskové konference, autosalony a další podobné akce, s cílem připravit pro své čtenáře co možná nejkvalitnější obsah.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *