Dnes se budeme brodit v koncernových vodách, kdy většina koncernových vozů s pohonem 4×4 používá právě výše zmíněný systém pohonu všech kol Haldex. Je Haldex dobrý nebo špatný?
Obsah Zobrazit
Co je to Haldex
Systém Haldex je tzv. systém pohonu 4×4 s možností připojení zadní nápravy, kdy primární hnaná náprava bývá právě přední. Haldex ušel kus cesty a dá se říci, že poslední generace jsou tzv. chytrá a opravdu intuitivní. Součástí tohoto pohonu, je tzv. mezinápravová spojka. Celý systém funguje za pomocí hydraulického čerpadla a přepouštěcího ventilu, kterému napomáhá elektronika. Součástí je samozřejmě i kardan, spojující přední a zadní nápravu. Celý systém dostal pojmenování právě po švédské mezinápravové spojce Haldex.
Hlavní součástí, jak zaznělo je mezinápravová spojka, která dokáže spínat na základě informací z vozovky, chcete-li kol. Při prokluzu je možnost sepnutí mezinápravové spojky a zapojení zadní nápravy. V normálních podmínkách (kdy se všechny kola otáčí stejnou rychlostí) je mezinápravová spojka rozpojena (ne však zcela, vždy nějaký výkon putuje i na zadní kola, avšak jen kolem 10% a to také so ohledem na jakou generaci Haldex se jedná) a primárně auto funguje, jako každá klasická předokolka.
Jak to celé funguje?
Jak již zaznělo výše Haldex funguje především na hydraulickém principu. Díky tomu, že Haldexu již existuje několik generací, kdy se mění především jeho účinnost a nástup reakce, fungují všechny generace podobně. Více si řekneme, až si budeme dané generace popisovat. Abychom to tedy shrnuli. Haldex se připojí na základě získaných informací ze systému ABS/ESP předních kol. Na základě tohoto signálu vyšle řídící jednotka do jednotky Haldexu informaci a ten za pomoci hydraulického čerpadla zvýší tlak na lamely mezinápravové spojky, které díky tomu sepnou a připojí zadní nápravu. Tlak na spojkovou lamelu mezinápravové spojky je tím větší, čím větší nastává prokluz na předních kolech, kdy se může přelít až 100 % výkonu, zde se opět přesun výkonu odvíjí od generace Haldexu, kdy v první generaci bylo možné přesunutí pouze 50 %. Samozřejmě s přibývající elektronikou vozu vstupují do děje i další elektronické systémy vozu.
Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.