Historie vozu Škoda Fabia: V základu by dnes stála přes 700 000 Kč

0
196
Škoda Fabia historie

Existuje vůbec někdo, kdo nepozná vůz Škoda Fabia na první dobrou? Vzhledem k masivnímu rozšíření této legendy českých silnic totiž snad není možné podniknout ani krátkou vyjížďku bez toho, abyste nepotkali alespoň dvě. I z toho důvodu naši pozornost nijak zvlášť nepřitahuje. Výjimkou jsou možná kousky Škoda Fabia RS nebo maskovaný prototyp. Pojďme se podívat na to, jak se historie Škody Fabia za dvacet let psala.

Nástupce Škody Felicia

Ocitáme se v roce 1994 a zrovna se chystá celosvětová premiéra novinky s názvem Škoda Felicia. Je to úplně první automobil, který automobilka Škoda navrhla společně s Volkswagenem a již v té době inženýři věděli, že je potřeba pracovat na nástupci. Škoda Felicia totiž byla postavena na základech ze Škody Favorit, což bylo docela zastaralé řešení. Plán byl tedy jasný. Přijít s úspěšným face-liftem, ale hlavně už začít pracovat na nástupci.

Škoda Octavia měla dostat menšího bráchu

Nástupce měl společně se Škodou Octavia otevřít dveře do nové budoucnosti automobilky. Tyto dva vozy by měly být schopnou konkurencí ostatním automobilkám na světovém trhu. Tlak byl navíc na Volkswagen kladen ze všech stran, jelikož tento nový model měl ukázat, jak jsou schopni pracovat s touto východoevropskou automobilkou. Navíc to nebyla nejlepší doba pro VW, tudíž peníze na nějaké marné pokusy rozhodně neměli. Z toho důvodu byl vyvinut systém, který známe i dnes. Za účelem snížení nákladů spolu vozy sdílejí platformy a některé konstrukční řešení.

Nic nebylo podceněno

Malé auto Škodovky mělo přislíbené moderní šasi s označením A04 a také pozinkovanou karoserii odolnou proti korozi. Tým designérů se dal do práce a první výsledky dvojice Dirk van Braeckel a Raul Pires jsou veřejností přijímány různě. Je ale jasné, že základní myšlenka je dobrá a po nějakých úpravách tento projekt možná přeci jen bude úspěšný. Nechybí měkčené materiály v interiéru a výborné jízdní vlastnosti. Zajímavá je i chystaná příplatková výbava, ve které jsou xenony, boční airbagy, navigace a další.

První nákresy Škody Fabia

Jaké motory motory Škoda Fabia dostala?

Dále se dostaneme k motorizacím. Díky velkému portfolium Volkswagenu bylo potřeba důkladně vybrat motor Fabie, který se do takového auta bude hodit. Nakonec padla volba na benzínový čtyřválec 16V, dieselovou atmosféru SDI, zážehovou 1,4 MPI vybavenou rozvodem OHCV a moderní TDI PD. Už tedy máme rozhodnutý konstrukční základ a dokonce i motorizaci nového malého vozu. Co nám ještě chybí? Ano, ještě nebylo vymyšleno jméno.

Jak Škoda Fabia dostala své jméno?

Vraťme se ještě k myšlence, kde Octavia a nový malý vůz bok po boku vedou Škodovku k lepším zítřkům. Jméno Octavia je jasným odvoláním na minulost automobilky. Pokračovat se jménem Felicie již nedává smysl, neboť nový model již s ní nemá snad nic společného. Své jméno si nakonec bere od manželky byzantského císaře Herakleia. A tohle je tedy zkrácený příběh, jak Fabia dostala své jméno.

Na dnešní poměry by byla Škoda Fabia pořádně drahá

Premiéra proběhla 14. září 1999 na autosalonu ve Frankfurtu. Když se podíváme do ceníku, tak vás ceny možná vyděsí. Nejlevnější Škoda Fabia s motorem 1.4 MPI stála 279 900 Kč a dnešní nejlevnější Fabie s motorem 1.0 MPI začíná už na 269 900 Kč. Že vám naše pozastavení nad cenou nedává smysl? Musíme si totiž srovnat průměrnou mzdu, který v roce 1999 byla 12 800 Kč a dnes na částce 34 000 Kč. S jednoduchou trojčlenkou zjistíme, že taková Fabia by dnes stála skoro třičtvrtě milionu korun. A to se bavíme o autě bez ABS a klimatizace.

Co ji čeká v budoucnosti?

Fabia měla (a stále má) svoje chybička a automobilka na nich naštěstí pracuje. Vyrobeno bylo 1 788 063 kusů, což je z velké části, proč stojí doslova na každém rohu. Díky tomu, že prvotní vývoj nepodcenila Škodovka ani Volkswagen, je dost možné, že se na cestách ještě nějakou dobu udrží.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here