V dnešní době už to není jen motor a řidič. Ze všech stran nám do řízení zasahuje elektronika a nejrůznější bezpečnostní systémy, které to s námi myslí dobře, ale někdy nám brnkají na nervy. S elektronikou se ale také nese možnost nastavování a personalizace systémů. Na to si ale musíte vyhradit nějaký čas a připravit nervy, protože to za vás v továrně neudělají.
Ne vždy nám pouze pomáhají
Mnoho takových systémů si tedy můžete upravit k obrazu svému. Svícení světel po vypnutí motoru, barva ambientního osvětlení, zobrazovaná data na informačním panelu, počet zablikání blinkrů při klepnutí po páčce a mnoho dalších. Stejné množství systému si ale nastavit nemůžeme, protože jsou nakonfigurovány už z továrny. Těch je možná ještě více. Vzpomenout můžeme start-stop nebo třeba elektronickou stabilizaci ESP. Množství těchto systémů má základ v ekonomických či ekologických nařízeních a automobilka vám s jejich vypnutím rozhodně nepomůže.
Jak vypnout start-stop
Tohle vás bude zajímat pokud patříte na tu stranu, která se spojuje s názorem, že systém start-stop ničí motory. Jeho deaktivace je možná jednoduchým stisknutím nebo podržením tlačítka označeným písmenem „A“, ale v drtivé většině případů se při dalším nastartování vrátí do akce. Výjimkou jsou pouze vozy automobilky Fiat a Jeep z koncernu FCA. U nich je pernamentní vypnutí vellice jednoduché. U zbytku na to bez úprav musíme po nastartování myslet. Alespoň že ta tlačítka jsou snadně dostupná.
V přiloženém videu uvidíte důkazy, že jeho pernamentní vypnutí v žádném případě není nemožné. V podstatě musíte dosáhnout toho, aby si systém automobilu zapamatoval, že start-stop musí být i při dalším nastartování vypnutý. Nejčastěji se toho dosáhne pomocí kódování nebo modulu pro držení paměti.
Jak na vypnutí ESP
Systém elektronické stabilizace je v aktuální době snad největší problém. Při ostřejší jízdě vás začne všemožně omezovat a sahat vám do řízení. To je velice nepříjemné a někdy to dokáže nemile překvapit. Zkušený řidič navíc dokáže jet na sněhu bezpečněji, než kdyby mu do řízení zasahovalo ESP. Nedochází k ostrému brzdění a jízda je plynulejší. U většiny moderních předokolek již vypnout ani nejde a třeba v takovém Opelu musíte tlačítko pro deaktivaci držet až 10 sekund. Deaktivovat ho tedy můžete, ale hned při prvním náznaku problému se okamžitě automaticky zapne. Je potřeba si trošku pohrát s nastavením a i u vás se v menu objeví ESC OFF.
Jak naopak ze systému ESP dostat maximum? Pravdou je, že v běžném provozu může být velice užitečný, ale musíte mu dát prostor. Stačí následovat několik tipů a se systémem elektronické stabilizace budete kamarádi.