Po třiceti letech ode dne výroby se vozidlo stane veteránem a dostane se tak do automobilového důchodu. Pokud je auto stále v dobrém stavu, tak je možné získat veteránské značky a doklady, čemuž předchází přihlášení veterána a jeho testace. Jenže získat veteránské RZ není tak jednoduché, jak se možná na první pohled zdá. Jak přihlásit veterána, tak to si popíšeme v článku.
Stav historického vozidla je klíčový pro úspěch
Každé náboženství má svou svatou knihu, přičemž automobilový svět má Mezinárodní technický kodex FIVA 2015. Tento dokument má největší vliv na úspěch při přihlášení veterána, jelikož jsou v něm přesně popsány požadavky, které by takový vůz měl splňovat, aby se mohl stát veteránem. Důležitý je výborný technický stav a určuje též míru zachovalosti. Konečné ohodnocení může hodně ovlivnit renovace veteránů. Historická vozidla dělí podle věkových kategorií do 7 skupin a dle druhu na standardní, kopie, repliky a dobově upravené.
Jak probíhá testování veteránů?
Samotné testování má dva stupně a na starosti ho má krajská testační komise, která historické vozy hodnotí. Jako první je na řade klubová testace, kde se zaměřují hlavně na historickou původnost. Pro úspěšné zvládnutí tohoto testu je potřeba mít auto v odpovídajícím stavu, platný protokol z STK, vyplněný formulář přihlášky ke klubové testaci, vyplněný testační protokol, lokalizaci identifikačních znaků, 12 fotografií a kompletní údaje o vozidle. Po úspěšném zvládnutí klubového testu je na řadě takzvaná krajská testace, kde se zaměřují hlavně na technickou stránku vozidla.
V současnosti je stanovena lhůta u testování historického původu vozidel a jejich technického stavu na 2 roky. Od 1. září 2023 dojde k prodloužení až na 5 let. Další novinkou také bude to, že technická prohlídka, která bude probíhat na STK – stanicích technické kontroly, bude probíhat s přihlédnutím k různému stupni technického pokroku vzhled k času uvedení vozidel do provozu. Na základě toho byly vytvořeny 3 základní kategorie:
- předválečná a válečná vozidla (do 30. 6. 1953)
- poválečná vozidla (1. 7. 1953 – 30. 6. 1972)
- novodobá historická vozidla (od 1. 7. 1972).
Co musí vozidlo splňovat pro získání veteránských značek?
- dobrý technický stav a bezchybná funkčnost
- původní typ a rozměry ráfků
- původní typ motoru a převodovky
- karoserie bez koroze
- absence nepůvodních doplňků
- čistota karoserie, motoru a podvozku
- zachovalý interiér v pěkném stavu
- jednotný celistvý lak (jiné podmínky jsou u laku původního)
- dobrý povrch chromovaných částí
- dobrý povrch hliníkových částí
Po registraci získáte veteránské značky
Až za sebou budeme mít oba testy, tak už vás čeká pouze registrace historického vozidla. V současnosti každý kraj v České republice má jedno určené registrační místo, kam se musíte vydat, aby jste veterána přihlásili. Od 1. září 2023 nás čeká změna, a bude možné se nově registrovat nejen v místě bydliště, ale i na 14 úřadech obcí s rozšířenou působností v sídlech jednotlivých krajů a v Kolíně.
Ještě před samotným procesem přihlášení musíte historické vozidlo samozřejmě pojistit, tudíž je potřeba sjednat povinné ručení pro veterány. Na registraci se vydejte s platnou zelenou kartou, žádostí o registraci, žádostí o testování historického vozu a jeho fotografie. Následně dostanete osvědčení o registraci vozidla, tabulky RZ a průkaz historického vozidla.
Jak drahé je přihlásit veterána?
Kolik vás registrace bude stát, tak to záleží na klubu, u kterého veterána testovat budete. U klubové testace je horní hranice 2 000 Kč a v případě krajské testace se platí 800 Kč. Cena registrace se odlišuje podle druhu vozidla, a pohybuje se mezi 300 až 800 Kč. Přičíst samozřejmě musíte i výdaje za cestu komisaře, konzultace a fotografie.