Tankování jednoduše k provozu automobilu patří. Nikoho s řidičským oprávněním to nemine. Paliva nejsou úplně levná, takže se na místo priority dostává cena. Ta by ale neměla ovlivňovat výběr správného paliva pro váš vůz.
Kvalita na úkor ceny
Stále si musíme dávat pozor, zda vůbec tankujeme správné palivo. Všechna jsou kontrolována podle přísných směrnic, ale víme, že některá jsou lepší než jiná. Ta horší mohou mít nepříjemný negativní dopad. Bavíme se o snížení životnosti motoru až jeho nevratnému poškození. A tohle už je důvod k zamyšlení.
Jaké palivo tankovat?
Dalším důležitým parametrem paliva je absence či obsah biosložky. To nás zajímá u nafty. Čeká nás také velká změna, po které budeme tankovat E5, B7 nebo například E10. No a co si vybrat? Pojďme se tím postupně prokousat.
Nafta bez biosložky
Dle zákonů musí být do celoročního objemu nafty i benzíny přimíchán určitý podíl biosložky. Samo o sobě by to problém nebyl, ale právě biosložky mají neblahý vliv na palivový systém. Jsou mastnější, tudíž zanášejí vstřikovací trysky. Producenti paliv se tomuto snaží předcházet přidáváním aditiv. Je vůbec nafta bez biosložky ještě někde k mání?
Musíme se vrátit k tomu, že určitý podíl biosložek je závislý na objemu paliv. Přesně díky tomu je možné natankovat naftu bez biosložky. Ptáte se jak? Krásně to má vymyšlené stanice EuroOil. Prodávají stoprocentní bionaftu a bioethanol, takže mohou nabízet i naftu bez biosložky. Jsou ale jediná na trhu.
Obsahují prémiová paliva biosložku?
Ne. Mají ještě více výhod. Neobsahují tedy biosložku negativně ovlivňující kvalitu palivu a stav motoru, ale jsou navíc výborně aditivovaná. Do takové míry, že se dá označit za nadstandardní a producenti paliv to dělají v podstatě z dobré vůle, jelikož jsou většinou vysoko nad minimální hodnotou dle norem.
Tyto paliva odstraňují karbonové usazeniny, čistí spalovací prostor, vstřikovací trysky a ventily. Mazací přísady navíc snižují tření pohyblivých částí motoru. Prodlužují tak životnost motoru. Přínosem těchto aditiv je také vyšší oktanové číslo u benzínu nebo ocetanové u nafty.
Jak je na tom kvalita
Česká obchodní inspekce neustále kontroluje kvalitu pohonných hmot prodávaných na našich benzínových stanicích. Pokud palivo neodpovídá normám, tak ČOI uděluje vysoké pokuty. Stanice, které se nějakým způsobem prohřešily, můžete nalézt na jejich webu. Jak akutní kvalita je?
Při malých odchylkách se v podstatě nic nestane. Možné problémy odezní okamžitě po natankování nového a kvalitního paliva. Opakem je ale dlouhodobé používání. Pokud cítíte, že se vozidlo (potažmo motor), chová neobvykle měli byste okamžitě zastavit a nechat ho odtáhnout do servisu. Kvalitu paliva reklamujte u stanice pohonných hmot, kde jste je zakoupili. Častá je kontaminace paliva vodou, či smíchání nafty s benzínem.
Změny označení
Čekají nás také změny označení pohonných hmot na čerpacích stanicích. Jak to tedy bude vypadat. Natural 95 bude označen jako E5, což znamená 5% podíl biosložky. V různých částech Evropy se můžete setkat i s E10. Během několika následujících let se dostane i k nám. Na co si člověk u E10 musí dát pozor je fakt, že nesmí být natankován do staršího vozu. Nafta nově ponese označení B7.
Aby bylo rozlišení benzínu a nafty ještě jednodušší, tak budou označeny geometrickým obrazcem. Kruh u benzínu, čtverec u nafty a čtverec postavený na vrcholu u plynných paliv. Uprostřed obrazce bude označení paliva a číslo (bude udávat podíl biosložky).
Je to myšleno dobře
Důležité je také pochopit, že tyto normy nezakazují používání jiných označení. Jejím cílem je pouze sjednotit označení paliv pro řidiče cestující napříč Evropou.
A co taková stoprocentní bionafta?
Pokud se snažíte za každou cenu vyhnout biosložkám v klasickém fosilním palivu, tak nad bionaftou ani nepřemýšlejte. Tohle ekologické palivo rostlinného původu se v poslední době používá častěji a častěji. Je možné jezdit i na fritovací olej. Hlavně v Evropské unii jeho využívání a spotřeba roste. Myslíte, že vy ho nepoužíváte? Tak tahle bionafta je v podstatě koncentrované biosložka, která se v 5% podílu nachází v klasické naftě vyrobené z ropy.
Do jakého auta je možné tankovat bionaftu?
Na bionaftu reagují i automobilky. Dodávají informace o tom, které modely mohou či nemohou jezdit na bionaftu. Třeba takový Peugeot a Citroën se nechal slyšet, že jejich motory HDI mohou spalovat směs se 30% podílem biosložky. Takových 5% považují za konzervativní, a nevidí důvod, aby se koncentrace nezvedla. Scania a Volkswagen dokonce umožňují využívání stoprocentní bionafty. Taková směsná motorová nafta je tak pro tyto motory vhodná. Obsahuje 31% biosložky a 69% motorové nafty.
Jaké jsou výhody bionafty?
Jako výhody bionafty jsou často označovány vysoká mazací schopnost a lepší proces hoření. Mazací vlastnosti paliva jsou důležité hlavně pro rotační vstřikovací čerpadla, jelikož ty nejsou mazány olejem, ale přímo palivem. Měla by také prodlužovat životnost vstřikovacích jednotek a díky mazacím schopnostem snižovat opotřebení motoru. Jenže každá mince má i druhou stranu.
Není to jen pohádka
Funguje totiž také jako silné rozpouštědlo, což s sebou nese nebezpečí uvolnění usazenin z palivového potrubí. To může způsobit ucpání vstřikovacího ústrojí, či jiné poškození. Předchází se tomu poměrně těžko. Výrobci doporučují měnění palivového filtru po přechodu na bionaftu, což by mělo tohle nebezpečí z části eliminovat. Bionafta může také poškodit přírodní kaučuk a cokoliv vyrobené z polyuretanu. Nadšence do nízkých emisí také nepotěší fakt, že při spalování vzniká více oxidu uhličitého.
Když ještě podniky dávaly šoférům poukázky na naftu, to jsem jezdil s náklaďákem, nakradl jsem si tisíce litrů nafty. To byly doby a naftička čistě z ropy. Můj dieselový Golf mě vozil mnoho let zcela zdarma. A ani nemusel být člověk příliš chytrý, jen jezdit s náklaďákem úsporně. Vzpomínám…
TAKY JSEM TAK ŠETŘIL MNOHO LET.VŠICHNI MĚLI NĚJAKÉ DEPUTÁTA,TAK JSEM SI URČIL TAKY DEPUTÁT.VÍC JAK 10LET JSEM SI KAŽDÝ TÝDEN,JAK JSEM SE VRÁTIL ZE SVĚTA,NATANKOVAL JSEM SI V NĚMECKU I 5 KANYSTRŮ A DOMA SI JE VYLEL DO BARELŮ A JEŠTĚ CUCL NĚCO Z NÁDRŽE.JO TYTO ČASY SE UŽ NEVRÁTÍ.
ani slovo o závadnosti bionafty pro životní prostředí. Řepka a palma olejná tuto planetu dorazí.
Prémiová paliva biosložku normálně obsahují, stačí se podívat na barvu.
Výjimka je Eurooil a OMV, jejich Maxmottion, to je nafta z Rakouska).
Ale i tak, rozdíl v chodu motoru když natankujete třeba Vervu od benziny je patrný.
A rozdíl jak vypadá třeba EGR a sání na motoru co jezdí prakticky jen na Vervu ( MB Sprinter najeto 750.000) je neuvěřitelný. Naprosto čistý, žádný nánosy karbonu.
A Scania dovoluje bionaftu, ALE! při zkrácení servisních intervalů na polovinu.
A pokud nemá nezávislé topení svoji svoji nádržku,nebo při servisu tam zjistí bionaftu, výrobce neuzná žádnou záruku!