Nezávislé topení do auta – Jaká je cena a výhody

Nezávislé topení do auta je stále populárnější volbou pro řidiče, kteří chtějí zvýšit komfort a efektivitu svého vozidla v chladných měsících. Tento systém umožňuje rychlé a efektivní vytápění interiéru vozu bez nutnosti startovat motor, což šetří palivo a snižuje opotřebení motoru. Díky nezávislému topení navíc odpadnou trable se škrábáním oken či s odhrabáváním sněhu ze střechy.

Nezávislé topení tak řidičům v praxi přináší hned celou řadu benefitů. Jejich obrovskou výhodou také je, že nezávislé topení je možné v praxi nainstalovat do jakéhokoliv auta. Nezáleží na značce, modelu, roku výrobu ani na palivu. Nejvíce nezávislá topení ocení ti řidiči, kteří parkují své vozidlo na ulici. 

Řada řidičů dlouhodobě uvádí, že jednou z hlavních předností nezávislého topení je možnost vyhřátí kabiny ještě před nasednutím do vozu. Řidičům tak odpadnou mnohé starosti a nemusí svůj vůz s předstihem startovat a spouštět zabudované topení. Šetří tím také motor, i sebe, jelikož už nemusí na cestách mrznout v prochladlém autě.

Nezávislé topení se v praxi jednoduše ovládá, protože většinou jde nastavovat dálkovým ovladačem nebo přes mobilní aplikaci. Každý řidič tak má možnost regulovat teplotu svého vozu i z pohodlí domova, což je skvělá výhoda. Systém nezávislého topení se dá ovládat i pomocí tlačítek na displeji.

Obsah Zobrazit

    Jak nezávislé topení funguje?

    U nezávislého topení je třeba rozlišovat jeho dva základní druhy. Nejprve se jedná o topení teplovzdušné a následně i o teplovodní. Tyto druhy nezávislého topení jsou poháněny palivem, v praxi se setkáváme například s benzínovým nezávislým topením nebo i s naftovým.

    Ve vztahu k teplovodnímu topení dochází k tomu, že se na chladící okruh vozu nainstaluje topné těleso, které po zapnutí začne spalovat rozprášené palivo. Tím se začne ohřívat i chladící kapalina spouští se i ventilátor, který dostává teplý vyhřátý vzduch do kabiny. V průměru dokáže nezávislé topení ohřát chladící kapalinu na teplotu 50–60 °C asi za 30 minut.

    Co horkovzdušné topení?

    Co se týká horkovzdušného topení, tak je mechanismus fungování o trochu jednodušší. Nedochází totiž k žádné instalaci do prostoru motoru, ale do samotné kabiny. Horkovzdušné topení funguje na principu výměny vzduchu. A tedy, že do kabiny řidiče fouká skrze jeden výdech teplý vzduch, sání i výfuk vzduchu jsou však vedeny mimo vůz.

    Komfort především

    Oproti běžně zabudovanému topení se tak jedná o poměrně příjemnou změnu. Každý řidič totiž ví, že po nastartování začne zabudované topení efektivně fungovat až po několika minutách. V některých případech se jedná i o více než deset minut. Dalších několik desítek minut trvá, než se celý vůz adekvátně prohřeje, což zvlášť v krutých mrazech a kratších cestách není zrovna příjemné. 

    Na rozdíl od klimatizace, kterou disponuje snad každý moderní vůz, ale nejsou nezávislá topení prozatím tak rozšířená. Automobilky jejich zabudování do nových vozů řeší až ve chvíli, kdy si to řidič v rámci své unikátní konfigurace připlatí. I proto jsou nezávislá topení mnohým motoristům ještě poměrně neznámá. Za tuto výbavu navíc si totiž i přes velké plusy nechtějí připlácet tisíce navíc.

    Řidiči a kupci nových vozů ale v takových situacích zapomínají často na to, že tato výbava poskytuje řidiči opravdu mimořádný komfort. Umožňuje řidiči si dopředu nastavit, kdy se topení zapne a včas tak připraví auto na provozní teplotu. 

    Cena jako hlavní nevýhoda

    Nezávislé topení má i svoje nevýhody, které je potřeba zmínit. Tou největší nevýhodou je hlavně poměrně vysoká pořizovací cena, která v případě některých automobilů dosahuje i několika desítek tisíc korun. Bližší ceny u jednotlivých a v praxi nejoblíbenějších modelů ukazuje následující tabulka.

    Model vozuCena nezávislého topení
    Škoda Octavia24 900 Kč
    Škoda Superb22 400 Kč
    Volkswagen Golf39 800 Kč
    Volkswagen Passat34 000 Kč
    Ford Mondeo37 200 Kč
    Škoda Karoq23 900 Kč
    Ford Edge34 500 Kč
    Opel Insignia32 000 Kč

    Na nezávislém topení se dá i ušetřit, pokud se rozhodnete již při zadávání objednávky nového vozu. Při zadání před výrobou vozu stojí například 20 tisíc Kč, ale jeho dodatečná montáž se může vyšplhat až na 35 tisíc Kč. Ceny se samozřejmě liší podle modelu vozu, výkonu topení a typu ovládání. Vychytat také můžete sezónní slevu. 

    Co bazar?

    Možností je také koupě bazarových nezávislých topení, v jejich případě ale nevíte, co všechno už zažily. Proto určitě doporučujeme koupi nového nezávislého topení, a to i přes vyšší pořizovací cenu. Výrobci totiž u těchto nových nezávislých topení každému kupci zajistí i několikaměsíční záruku.

    Picture of Jiří Lacina

    Jiří Lacina

    Svoboda, nezávislost, vysoká rychlost. Přesně to jsou důvody, proč auta miluji. Rád je poznávám, testuji a píšu o nich.

    Jeden komentář

    1. Dobry den chtel bych nezavisle topeni na Ford FOcus C Max kolik by to stalo a jak dlouho by to trvalo? Proc je skodovka o 10zisic levnejsi? Dekuji za odpoved Velisek

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *