Kontrolka EDC na palubním panelu vozidla je jedním z těch symbolů, které mohou způsobit určitou míru nervozity, pokud se objeví bez varování. Ale co přesně tato kontrolka znamená a proč je důležité jí věnovat pozornost?
Obsah Zobrazit
Varovné signály vozu se nevyplatí ignorovat, ale ani kvůli nim není nutné vyskakovat z auta a panikařit.
Někdy problém vyřešíte sami, jindy je lepší zajet do servisu a nechat profesionála, ať se na to podívá okem odborníka. Co jednotlivé kontrolky znamenají jsme shrnuli v tomto přehledném textu Kontrolky v autě. V dnešním článku se detailně podíváme na kontrolku EDC, co znamená, a co dělat, když se rozsvítí?
Co je to kontrolka EDC
Zkratka EDC označuje „Electronic Diesel Control“, což je elektronický systém řízení vznětových motorů.
Když se objeví porucha EDC, signalizuje to problém s elektronickým řídicím systémem vstřikování paliva u dieselového motoru, což je klíčový systém pro správnou regulaci vstřikování paliva do válců motoru.
Kontrolka EDC je typická především pro moderní dieselová vozidla, která jsou vybavena tímto systémem. Nejčastěji se systém EDC vyskytuje u dodávek, užitných vozidel, nákladních vozidel značek Iveco Daily, Eurocargo nebo MAN.
Co kontrolka EDC označuje?
Kontrolka EDC na palubní desce vozidla je indikátorem problémů spojených s elektronickým řízením vstřikování paliva u vznětových motorů. Tyto problémy mohou být způsobeny poruchami v elektrickém okruhu, senzory, vstřikovacím systémem nebo dalšími souvisejícími komponentami.
EDC je tedy zodpovědný za řízení vstřikování paliva, předehřívání, chlazení, výfukový systém, recirkulaci výfukových plynů, přeplňování turbodmychadlem, sací a palivový systém v dieselových motorech.
Systém EDC, neboli elektronická regulace vstřikování paliva, je klíčovým prvkem moderních dieselových motorů. Tento systém sbírá informace od senzorů a na základě nich určuje množství paliva, které má být vstřikováno do válců motoru. V praxi to funguje jednoduše, například při studeném motoru systém zvyšuje množství vstřikovaného paliva pro rychlejší start a dosažení provozní teploty. Za podmínek zátěže systém také zvyšuje množství paliva, aby motor dosáhl požadovaného výkonu.
Ráda cestuji autem neplánovaně kamkoliv, kdykoliv a na, jakkoliv dlouhou cestu. Mám ráda velká auta, která jsou praktická a umí na víkend převést cokoliv na co si vzpomenu. Od 18 let vlastním řidičský průkaz a užívám si tu bezstarostnou a svobodnou jízdu, kam zrovna chci. Na Autotripu pro vás převážně píšu informační články a praktické tipy pro řidiče.