Laděný výfuk a STK – od příštího roku přijde přísné měření hluku

0
268
Laděný výfuk a STK

Technická kontrola se od příštího roku nebude zajímat jen o to, zda má laděný výfuk homologaci. Vozidlo bude na STK podrobené exaktnímu měření hluku pomocí speciálního přístroje, a pokud normu nesplníte, neprojdete. Na co se musíte připravit?

Pro laděný výfuk se většinou rozhodují majitelé sportovních aut a motorek. Pokud je opravdu kvalitně vyrobený, umí vylepšit výkon vozidla. Většinou však bohužel přidá i na hlučnosti, což by mohl být v budoucnu problém. Součástí technické kontroly totiž bude od 20.5.2022 také měření hluku. Kromě homologace si tak budete muset ohlídat další věc navíc. Zhomologované výfuky by ovšem hlukové předpisy splňovat měly. Má to však jeden háček.

Homologace laděného výfuku nezaručí, že splníte dané normy

Jakákoliv změna na vašem motorovém vozidle může způsobit větší změnu v emisním nebo hlukovém parametru. A ač by měl výfuk s homologací splňovat normy EU, nemůžete na to stoprocentně spoléhat. Výrobce sice zaručuje nějaké parametry, ty se ale mohou měnit podle toho, na jaký vůz se výfuk namontuje.

Na homologaci se proto můžete bez obav spolehnout jen u výfuku původního, s kterým vaše vozidlo vyjelo z továrny. Ten splňuje vše podle daných norem. Zodpovídá za to sám výrobce a bez příslušného schválení nesmí auto do provozu. Údaje o vnějším hluku vozidla máte uvedené i ve velkém technickém průkazu. Nezapomeňte, že ten si musíte vzít na STK s sebou, stejně tak jako malý technický průkaz.

Měření hluku během technické kontroly

Ač Evropská unie stanovila kontroly hluku až na rok 2023, Ministerstvo dopravy ČR termín posunulo už na květen příštího roku. Měření se bude provádět pravděpodobně ve speciální komoře, kde se jinak měří emise. Do výfuku se zavede sonda, tzv. „hlukoměr“, která při túrování změří hladinu zvuku v dB.

Je vysoce pravděpodobné, že se tak celá technická kontrola o něco zpomalí (předpoklad je o 10 až 15 minut) a pravděpodobně i zdraží. Celá metodika už by měla být připravená, dolaďují se jen poslední detaily.

I v současnosti je běžné, že pokud je výfuk evidentně poničený a vydává příliš velký hluk, od STK vás vyhodí. Nyní však bude toto měření mnohem exaktnější. Ne všichni jsou však s novinkou spokojení, některé stanice se obávají, zda budou schopny měření provádět, například kvůli vysokému hluku v okolí atp.

Trendem je snižovat hlučnost aut

Na půdě Evropské unie se o hlučnosti aut diskutuje už dlouhá léta. První normy vznikly v 70. letech. Nejvíce vysazení na hlučné automobily a motocykly jsou hlavně němečtí a rakouští policisté. Limit je momentálně stanovený na 74 až 80 dB, v budoucnu by však tuto hladinu chtěly některé organizace při EU ještě snížit. Je pravděpodobné, že nás tedy brzy budou čekat další omezení.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Vložte váš komentář
Vaše jméno