Nejrizikovější místo na českých komunikacích? Třeba si tipnete správně

Riziková místa na komunikacích se během let sice mění, ale dlouhodobě si některé z prvních míst udržuje jeden velmi známý bod na silnici č. 430. Riziková místa se určují podle informací od Policie ČR a také podle výše škod evidovaných pojišťovnami, a to zejména z povinného ručení. Ale i pojištění havarijní se do statistik promítá stále více, protože stále více motoristů si „havarijko“ sjednává.

Nejrizikovější místo projíždíme v okrese Brno – Venkov

V únoru 2022 byla za nejrizikovější místo vyhodnocena silnice č. 430 v oblasti Brno – Venkov, resp. okolí odpočívadla Rohlenka. Jde o úsek dálnice D1 Brno – Vyškov na Moravě. Co se dozvíme o tomto místě ohledně nehod? Nic přívětivého.

Za posledních 24 měsíců zde došlo ke 12 nehodám, při nichž vznikla podle odhadu pojišťoven škoda za téměř 40 milionů korun. V tomto místě poblíž exitu z D1 jsou odbočky na odpočinkové místo, čerpací stanici a restaurace. Řidiči zde bohužel nerespektují dopravní značky ´Dej přednost v jízdě´ a jejich ignorování je zde pak na vině způsobených nehod,“ informuje na svém webu Portalnehod.cz, který byl vytvořen, aby přinášel aktuální přehled lokalit s nejčastějším výskytem nehod v Česku, a to pro občany a motoristy.

Uvedených 40 milionů korun je přitom pouze škoda na automobilech a motocyklech, které měly správné pojištění. Zatímco bez povinného ručení se dnes nesmí ani vyjet na silnici, havarijní pojištění zdaleka není sjednáno na každé aktivně provozované vozidlo. Proto pokud je viníkem nehody řidič vozu bez havarijního pojištění, škoda na jeho vozidle není do těchto statistik vůbec započítána. 

PortálNehod.cz, aneb pravidelně aktualizovaná mapa rizikových míst

Informační server PortálNehod.cz vznikl jako výsledek projektu realizovaného s cílem informovat řidiče právě o rizikových úsecích na českých komunikacích. Zájemci mohou využít interaktivní mapu, na níž se, jak je na webu projektu uvedeno, „se vyobrazují nejfrekventovanější nehodová místa dle shlukové analýzy všech nehod, které se staly v České republice za posledních 24 měsíců“. Žebříček nehodovosti se sestavuje podle výše škod způsobených nehodami, nikoliv podle počtu nehod.

Portál má v podstatě dva hlavní cíle, a to: 

  • pro občany seznámení se s rizikovou lokalitou – jak v místě bydliště, tak na projížděné trase, 
  • podávat návrhy na řešení uspořádání na dané komunikaci – právě na základě nalézání lokalit s častými a vážnými nehodami. Projekt má totiž i svou vědeckou část.

Spolupráce s pojišťovnami je celkem nová

Nedávno byl PortálNehod.cz, resp. jeho statistiky, významně zdokonalen, a to právě propojením se statistikami pojišťoven. Význam zahrnutí dat od pojišťoven komentoval Petr Jedlička, což je pojistný matematik České kanceláře pojistitelů:

Primárním úkolem policie je zajistit bezpečnost silničního provozu a vyšetření příčin nehody. Výše škod, kterou přímo na místě nehody policie odhaduje, je pouze orientační. Komplexnější obraz o důsledcích nehody pak poskytují data pojišťoven, které evidují nejen škody na majetku, ale i škody na zdraví, v případě trvalých následků pro poškozené s výplatou i v horizontu až dalších desítek let. Ty policie při svých odhadech zohledňovat nemůže, nicméně pojistitelé související závazky vyčíslují, aby měl dostatek prostředků na jejich budoucí úhradu.“

Která místa jsou na druhém a třetím místě?

Ještě se podívejme, které úseky českých silnic stanuly za posledních 24 měsíců na druhém a třetím místě, co se nehodovosti a výše způsobených škod týká. Na druhém místě je teď úsek dálnice D5 poblíž Prahy u Rudné. Za posledních 24 měsíců se tu odehrály 102 dopravní nehody, s celkovou škodou ve výši cirka 35 milionů korun. Jde o velmi frekventovaný úsek, časté místo s kolonami, kde řidiči ztrácejí koncentraci, ale nehody se tu, díky pomalému provozu, většinou nestávají nijak vážné.

Na třetím místě je sek dálnice D8 poblíž Zdib, opět jsme v okolí Prahy. V posledních dvou letech tu došlo k 26 nehodám se škodou za cca 27 milionů korun. I zde jde o místo, které přivádí motoristy do Prahy zejména za prací. Zde se však jezdí rychleji, a tak jsou v databázi i nehody s úmrtím. Pro úplnost dodejme, že na úsecích na prvních dvou místech nebyla za posledních 24 měsíců zaznamenána žádná úmrtí vinou dopravní nehody. 

Picture of Marek Hervíř

Marek Hervíř

Nadšenec do všeho, co jen trochu smrdí benzínem. Zároveň také spoluzakladatel magazínu Autotrip.cz. Nejvíce ho baví auta, "se kterými si člověk může více hrát a cítí odezvu při každém manévru". Nejčastěji pro vás Marek připravuje různé návody, postupy a informační články.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *