Nouzový režim u auta – Příčiny a pokračování v jízdě

Vaše auto sebou škublo a hned začalo ztrácet výkon? Pravděpodobně jste obětí nepříjemného nouzového režimu. U novějších vozů vám něco takového napoví i svítící kontrolka motoru, která vypadá podobně jako kuře. Víte ale, jaké jsou příčiny tohoto problému? Tak právě na to se podíváme v tomto článku.

Nouzový režim můžete jednoduše poznat i tak, že automobil má jen velmi omezenou akceleraci. Zvlášť do prudkých kopců je někdy velmi obtížné se dostat do adekvátních rychlostí. Jen zřídkakdy se podaří překonat hranici osmdesáti kilometrů za hodinu, což zvlášť na dálnicích a dalších rychlostních silnicích, může být velmi vážný problém, který může vést i k dopravním nehodám.

Obsah Zobrazit

    Co dělat a mohu pokračovat v jízdě?

    S nouzovým režimem se příliš nedoporučuje dlouhodobě jezdit. Navíc se totiž může stát, že samotná závada se bude časem ještě zhoršovat, a tedy se s tím bude prodražovat i případná oprava. Pokud jste se s nouzákem setkali na své cestě prvně, můžete se pokusit dojet do cíle, ale přehledně kontrolujte, jestli se s vozem neděje i něco dalšího. Doporučujeme zkusit vypnout motor a znovu nastartovat, je možné že nouzový režim dočasně zmizí.

    Nouzový režim v každém případě nemusí signalizovat jen jeden jediný problém. Případných potíží, které mohly k nouzovému režimu vést, je hned několik.

    V řadě případů má problém s jejich identifikací i následným řešením hned celá řada odborných mechaniků. V každém případě je potřeba tento problém urychleně řešit, a to minimálně z toho důvodu, že jde o velmi omezující závadu, která znepříjemňuje každodenní jízdu. Ruku na srdce. Jaký řidič má rád, když se svým vozem jen těžko překoná hranici osmdesáti kilometrů za hodinu?

    V naprosté většině případů se ale problém v podobě nouzového režimu časem objeví znovu. Může to být hned, s rozestupem několika dnů, ale i týdnů či měsíců.

    Ideální cestou ke zjištění problému je návštěva odborného autoservisu. Právě tam mají totiž odborníci k dispozici potřebnou diagnostiku, díky které je možné zjistit, o jaký problém se jedná. V některých situacích ale ani diagnostika nenapoví, o co jde, a je tak potřeba zkoušet různé možnosti. V každém případě ale počítejte s tím, že i samotná diagnostika v servisu něco stojí.

    Problém s lambda sondou

    První problém, který často může s nouzovým režimem souviset, je nefunkční nebo porouchaná lambda sonda. Tato součást každého nově vyrobeného vozu plní důležitou funkci. Má za úkol měřit množství kyslíku ve spalinách motoru. Snaží se tedy o to, aby došlo k dosažení co nejlepšího poměru vzduchu a paliva. 

    U většiny vozů jsou lambda sondy hned dvě. Ta první se nachází před katalyzátorem a jejím úkolem je okamžitá regulace palivové směsi. Druhá lambda sonda je diagnostická, nachází se za katalyzátorem a slouží k účinné kontrole škodlivin, respektive jejich množství, ve spalinách. Právě technické problémy s lambda sondou ale mohou vést následně i k nouzovému režimu.

    Podívejte se, co dalšího hrozí, když svítí na palubní desce kontrolka lambda sonda.

    EGR ventil

    Mezi velké průšviháře se však řadí i EGR ventil, který je u nových vozů velmi často předmětem závad i nákladných oprav.  Hlavním účelem této součástky je zejména recirkulovat výfukové plyny zpět do spalovacích komor, čímž se snižuje emise škodlivých oxidů dusíku. 

    V dnešní době bez EGR ventilu žádné nové auto z výroby nevyjede. Pokud se ale porouchá nebo zanese, vzniknou problémy, které mohou vyústit právě i v nouzový režim.

    Poškození tohoto ventilu je patrné zejména v případě, že zůstane zaseknutý v otevřené či neuzavřené poloze. Tento stav může vést k neschopnosti motoru generovat plný výkon, což se projevuje řadou charakteristických příznaků. Někdy může pomoct EGR ventil vyčistit.

    Mezi tyto příznaky patří kupříkladu:

    • zhasínání motoru při sešlápnutí spojky,
    • pokles výkonu motoru,
    • zvýšená spotřeba paliva,
    • kouř z výfukového potrubí,
    • cukání motoru při dynamické akceleraci,
    • horší reakce na sešlápnutí plynu,
    • potíže s uvedením motoru do vysokých otáček.

    Problém s turbodmychadlem

    V mnohých vozech se v dnešní době setkáte s turbodmychadly, a to u benzínových i naftových motorů. I ty ale mohou být příčinou nouzového režimu. Aby se takový problém podařilo vyřešit, bude třeba rozebrat lopatkový mechanismus a utěsnit dosedací plochy. 

    S touto potíží často bojují hlavně majitelé dieselových motorů a z finančního pohledu nejde o úplně levnou záležitost. V některých situacích je potřeba nahradit turbo úplně novým turbodmychadlem, v jiných situacích ale postačí, kdy vy nebo váš mechanik turbodmychadlo pořádně vyčistí.

    Elektronika

    Moderní automobily jsou v dnešní době vybaveny sofistikovanými elektronickými systémy, které ovládají různé části vozidla. Poruchy v těchto systémech mohou mít vážné následky, a proto může docházet i k aktivaci nouzového režimu. Ten má totiž vést k omezení rizik a vzniku dalších nepříjemných poškození.

    Řešení elektronických potíží ale nemusí být úplně snadnou záležitostí. Někdy se může jednat o jednoduchou výměnu žárovky, v některých případech ale může jít o mnohem vážnější potíže, která si vyžaduje odborný zásah.

    V každém případě je důležité, aby řidiči nepřehlíželi varovné signály a okamžitě jednali, když k aktivaci nouzového režimu opravdu dojde. Ideální je v takovém případě zastavit vozidlo na bezpečném místě a vyhledat pomoc od kvalifikovaného servisního technika. Případně zkusit motor vypnout a znovu nastartovat. Mnohdy totiž není úplně jasné a zřejmé, o jakou potíž by se v praxi mohlo jednat. Ignorování těchto varování však může mít vážné následky pro bezpečnost a stav vašeho automobilu, i pro vás jako řidiče samotné.

    Picture of Jiří Lacina

    Jiří Lacina

    Svoboda, nezávislost, vysoká rychlost. Přesně to jsou důvody, proč auta miluji. Rád je poznávám, testuji a píšu o nich.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *