
Že jste se s EGR ventilem ještě nikdy nesetkali? Jestli máte naftový nebo moderní benzínový motor, tak se pravděpodobně mýlíte. Jeho úkol je snížení emise oxidů dusíku. Docílí se toho tak, že do motoru jde společně s čerstvým vzduchem i část spalin z výfuku. EGR je zkratka pro „Exhaust Gas Recirculation“, což můžeme přeložit ventil pro recirkulaci výfukových plynů.
Přísné emisní limity
Míchání spalin do zápalné směsi může mít doopravdy kladný dopad. Do určité míry se snižuje spotřeba paliva a méně škodlivé jsou i plyny, které nakonec jdou z výfuku. Při zvýšení podílu spalin to má ale opak opačný. Snižuje se maximální hodnota spalování ve válcích a může dokonce docházet i k nedokonalému spalování. To se projeví na zvýšení spotřebě a špatném chodu motoru.
Dva druhy recirkulace spalin
Podle umístění a fungování můžeme rozlišovat:
Vnitřní recirkulace spalin
Je poměrně jednoduchý způsob, který využívá proměnného časování ventilů. V praxi to vypadá tak, že sací ventil se otevře ještě v poslední fázi „výfuku“, tudíž dojde k nasátí určitého množství spalin zpět do sání, kde se smíchá s nově nasátým vzduchem, což je případ dieselů a motorů s přímým vstřikováním. U benzínových motorů s nepřímým vstřikováním se smíchá se zápalnou směsí. Směs pak následně putuje do motoru.
Vnější recirkulace spalin
Vnitřní recirkulace je limitována množstvím výfukových plynů, které je možné nasát zpět do sacího potrubí. Kvůli zpřísňujícím se emisním požadavkům se začala využívat vnější recirkulace spalin EGR. Z tohoto důvodu se začal na motory montovat takzvaný řízený EGR ventil, který působí jako spojení výfukových svodů a sání. Ventil dokáže aktivně ovlivňovat množství spalin vracejících se do motoru. V minulosti byl regulován podtlakovou soustavou a dnes jeho práci zastává spíše elektromotorické ovládání.
Odpojení EGR ventilu?
Problémem není samotné EGR, ale hlavně spaliny, které jsou mastné a znečišťují motor. Zalepuje se sání, motor i EGR ventil. Ten se tak jednoho dne může zaseknout v otevřené či zavřené poloze. Otevřená pozice může být problém, protože motor pravděpodobně ani nenastartuje. Často se dnes setkáváme s vozy, na kterých majitelé EGR ventil odstavili. Realizuje se to jednoduchým odstavením podtlakové soustavy, nebo záslepkou, která znemožní výfukovým plynům návrat do motoru. Do motoru následně proudí pouze čerstvý vzduch, což by se mělo pozitivně projevit na jeho výkonu i spotřebě. Dávejte si ale pozor na možné potíže na emisní kontrole, kde by ale problémům mělo předejít jeho zpětné připojení. Stejná situace nastává v zimě, kdy se motory s funkčním EGR ventilem lépe zahřívají. V žádném případě vám ale nedoporučujeme jakékoliv neodborné a neuvážené zásahy do vozidla.
