Klíčem k úspěchu v boji s ničivými kroupami je výhodná pojistka.
Ve hře je i náhrada škody
Ti co havarijní pojištění nebo pojištění přírodních rizik mají, mohou dokonce žádat o náhradu škody. Pokud jste držitelem kvalitní pojistky, můžete jako majitel vozu nechat škody ohodnotit, zdokumentovat ze strany technika a následně vůz převést do odborného servisu, kde si se vzniklými problémy snadno poradí.
O nic víc se jako dobře pojištění jedinci starat nemusíte a ostatní to tak s klidem zvládnou za vás. Všichni ale takové štěstí nemají. Úplně jiný příběh totiž čeká na ty ostatní. Je bohužel čeká často až nekonečné běhání, shánění, a hlavně opravdu značné finanční prostředky pro úhradu nejrůznějších investic.
Pustit se do toho můžete i po vlastní ose
Někteří domácí kutilové se rádi do takových oprav pustí sami. Nechtějí totiž za takové kroky platit odborníkům tučné sumy. Pokud se i vy k těmto osobám řadíte, připravili jsme ji pro vás podrobný scénář, jak toho vlastně můžete docílit. S kouskem kulinářského umu to totiž zvládnete sami.
Oblíbená je metoda PDR
Možných postupů či metod je opravdu mnoho. Mezi ty stále nejoblíbenější se řadí metoda opravy karosářských dílů PDR (Paintless Dent Repair), která umožňuje karosářům opravovat důlky na karoserii nových vozů bez poškození laku. Tato šikovná technologie umožňuje vyrovnat poškození bez nutnosti odstraňovat celé díly karoserie a může být využita pro rychlou a efektivní opravu.
Tato cesta je ideální pro ta auta i jejich řidiče, která nemají tvrdý lak. Deformace se vytlačují ze spodní strany dílu karoserie pomocí speciálních háků z oceli s různým zakřivením. Tyto háky umožňují karosářům dostat se i do zdánlivě nepřístupných skulin. Velké deformace lze vytlačit zpět na původní pozici, zatímco na menších plochách se plech „vytahuje“.
Při opravě se na poškozené místo přichytí speciální přísavka s lepidlem a deformace se vyrovná. Pomocí speciálního trnu bude zajištěno, že výstupky na místě opravy se podaří vyhladit. V některých případech ale bude potřeba postižené místo na karoserii také pořádně vybrousit, zatmelit a následně přelakovat.
Cena opravy je vysoká
Podle odborníků platí, že tuto technologii využívají mnozí výrobci vozidel a servisy po celém světě, a proto by mohla být i pro vás skvělou volbou pro opravu karoserie vašeho vozu. Za vyrovnání jednoho důlku si české firmy v poslední době ale nechají pořádně zaplatit. V mnohých případech totiž takový zásah vyjde i na více než 2 tisíce korun. Pokud do servisu dorazíte z důvodu větší a náročnější opravy, budou s vámi technici a odborníci potřebnou sumu projednávat a konzultovat. Platí ale, že pokud je vaše auto celé potlučené od krup, tak se jen těžko za celou opravu auta dostanete pod hranici 50 tisíc korun . Vaše peněženka tak tento přírodní úkaz a jeho dopady bohužel jednoznačně pocítí.
Jsou tu ale i alternativy
V některých případech se ale do nákladné opravy vůbec nevyplatí jít, a to hlavně ve chvíli, pokud je vaše auto už staršího výrobního data.
V takové situaci je často tou ideálnější volbou zajít na vrakoviště, a to hlavně v případě těch modelů, kterých je všude kolem nás opravdu dostatek. Typicky se jedná o vozu z koncernu Volkswagen, jejichž vozy jsou v případě českých spotřebitelů i firem velmi oblíbené.
Na vrakovišti najdete všechno
Na vrakovišti toho můžete sehnat opravdu hodně. Nejjednodušší je výměna kapoty i dalších podobných plechů. Najdete tam snadno také nejrůznější plastové součástky, zrcátka či světla. Když budete mít štěstí, podaří se vám najít potřebný díl i přímo v barvě, v jaké váš miláček je. Tím si ušetříte také další nemalé finanční sumy, a to za lakování.
Možností je i samolepící fólie
Pokud by se vám nepodařilo najít potřebné díly v jednom odstínu, ale na vrakoviště byste se stejně spolehli, můžete vaše auto převléknout do samolepící fólie. Ta se s kouskem štěstí dá na celé auto pořídit i za 30 tisíc korun.
Zkuste i běžně dostupné inzeráty
Zkusit své štěstí ale můžete i na běžných inzertních portálech, kde majitelé automobilů také s oblibou některé díly prodávají. Možností je také koupě úplně nového a originálního dílu i dílu z druhovýroby. Všechno už ale bude do velké míry záležet hlavně na vašich konkrétních preferencích.
Auto je vhodné před kroupami chránit
Kroupy tak jsou tvrdým nepřítelem každého řidiče. Náklady na opravu poškozené karosérie nebo třeba skel se totiž vlivem krup mohou vyšplhat až do několika tisíc korun, a i proto je potřeba myslet na to, jak před kroupami je možné auto vlastně i ochránit .
Nejčastější otázky a odpovědi
Jaké jsou hlavní kroky při opravě karoserie vozu poškozené kroupy? Oprava karoserie vozu zničené kroupy obvykle zahrnuje následující kroky: první je odhad škody a rozhodnutí, zda je oprava ekonomicky vhodná. Následně se provede očištění a příprava poškozené oblasti. Potom se používá metoda bez lakování, při které se pomocí speciálních nástrojů a technik vytlačují důlky zevnitř ven, aby se obnovil původní tvar karoserie. Nakonec se provede detailní kontrola a případná doladění.
Co je metoda bez lakování a proč je vhodná pro opravu poškození kroupou? Metoda bez lakování, také známá jako Paintless Dent Repair (PDR), je technika, při které se důlky vytlačují zevnitř ven pomocí speciálních nástrojů, aniž by bylo nutné karoserii přelakovávat. Tato metoda je ideální pro opravu poškození kroupy, protože kroupy často způsobují malé, ale četné důlky, které jsou rovnoměrně rozložené po povrchu karoserie.
Mohu opravit karoserii vozu poškozenou kroupou sám doma? Teoreticky je možné opravit karoserii vozu poškozenou kroupy doma, ale je to složitý proces, který vyžaduje speciální nástroje a dovednosti. Pokud nejste zkušený v opravách karoserie, můžete skončit s většími škodami než původní poškození. Proto je často nejlepší nechat tuto práci na profesionálech.