V dnešní době má s vlečením auta zkušenosti jen malé procento řidičů. Většinou se totiž nouzové situace řeší rychlými odtahovými službami. Může se ale stát, že bude vlečení bezodkladně potřebné a je několik věcí, které byste měli vědět. Pojďme se tak podívat na několik užitečných rad. Vlečení nepojízdného vozu za autem udělají bezpečnější a snadnější.
Důležitá je komunikace
Klíčová je souhra obou řidičů. Vlečení zahrnuje dva pohybující se vozy a v případě nedorozumění se mohou srazit. Dojít k tomu může při rychlém brzdění nebo při neočekávaném zatáčení. Před samotným odjezdem se domluvte na trase a na znameních. Ty jsou důležité právě pro oznámení změny plánu. Mohlo by to skončit nejen jedním nepojízdným vozem, ale i dvěma. Mějte totiž na paměti, že ani ve vlečeném voze není legální držet telefon v ruce. Vyřešit to může handsfree souprava.
Obecné rady jak táhnout automobil
Během jízdy je důležité konstantní napnutí lana. Předejdete tak poškození a cukání. Maximální rychlost během tažení automobilu je stanovena na 60 km/h a nesmí se dít na dálnici. U vlečeného automobilu je důležitá schopnost brzdit a zatáčet. V opačném případě je neřiditelné a je potřeba řešit přivolání odtahové služby. To stejné platí u vozů s propadlou STK, nepřihlášení nebo bez značek. Pro ty je potřeba sehnat podvalník. Při vlečení nebrzdícího vozu na tyči musí být pohotovostní hmotnost vlečného vozidla vyšší než vlečeného.
Jak tedy na to?
Každý vůz by měl být vybaven tažným okem vepředu i vzadu. U novějších vozů je budete muset ručně našroubovat a najdete je v kufru. Dejte si pozor na opačný závit. Auta tedy spojíme vlečným lanem. To musí být delší než 2,5 metrů a kratší než 6 m. Lano provlečte okem a zajistěte kolíkem. Mělo by také být vybaveno červeným praporkem o velikosti 30x30 cm. Tažný vůz musí standardně svítit a za zadní okno taženého vozu uložte výstražný trojúhelník. Nikdy nezapínejte varovná světla, jelikož znemožní využití blinkrů.
Tažené vozidlo následně odbrzděte a zařaďte "neutrál". V případě automatické převodovky zapněte zapalování zařaďte "N". V určitých případech bude potřeba povolit pojistku automatické převodovky. Během jízdy mějte na paměti horší akceleraci a také horší výrazně brzdění. Projíždění křižovatek na poslední chvíli tedy nepřipadá v úvahu a počítejte také s horším výhledem z tažného vozu.
Ne všechna auta mohou vléct bez problému
K některým vozům se vážou také omezení. Ty jsou způsobené konstrukcí vozu, který má funkci vlečného. Ukažme si to na příkladu. Vozidla s automatickou převodovkou mohou táhnout maximální rychlostí 50 km/h. Omezená je také vzdálenost. Tyto důležitá čísla najdete v manuálu automobilu.
Foto: BezpečněNaCesty.cz
" ["post_title"]=> string(63) "Jak správně táhnout automobil a předejít dalším škodám" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(54) "jak-spravne-tahnout-automobil-a-predejit-dalsim-skodam" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2024-04-08 10:15:27" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2024-04-08 08:15:27" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(28) "https://autotrip.cz/?p=13230" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [1]=> object(WP_Post)#15254 (24) { ["ID"]=> int(12714) ["post_author"]=> string(2) "16" ["post_date"]=> string(19) "2019-02-08 14:34:10" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-02-08 13:34:10" ["post_content"]=> string(8954) "Značení paliv bylo pár let zpátky na půdě Evropské unie sjednoceno. Cestování po Evropě je díky tomu hned snazší. Víte, jaké symboly ukazují na jaká paliva? Zjistěte, co hledat a jak se nesplést!
V roce 2018 se v rámci Evropské unie sjednotilo značení paliv. Až se vám při cestě na dovolenou rozsvítí hladové okénko, nemusíte panikařit. Symboly jsou totiž stejné jako u nás v Čechách. Ať už jedete na služební cestu do Rakouska nebo křižujete s partnerkou Španělsko. Poradíme, jak se v tom vyznat a na čerpací stanici natankovat vždy to, co potřebujete.
V hlavní roli tvary a písmenka
Paliva jsou rozdělená do tří skupin. Jednotlivé skupiny jsou od sebe přehledně odlišené geometrickými tvary.
- Naftová paliva jsou označena čtvercem a písmenem B (pro parafinovanou naftu je označení XTL),
- benzínová paliva najdeme v kruhu s písmenem E
- a plynná paliva jsou pak v kosočtverci s příslušným označením druhu.
Mám benzínové auto
Pokud jste byli zvyklí na označení Natural 95, tak si stačí zapamatovat E5, což je symbol, který ho nahradil.
Řekněme si také, co tyto dva alfanumerické znaky znamenají. První je tedy E, což je počáteční písmeno slova ethanol. To je čistý líh, který se získává kvašením z rostlinných zdrojů.
Druhý znak je číslo 5. Ten značí podíl biosložky v palivu, který je tedy v tomto případě 5 %. E5 postupně nahrazuje E10 coby ekologičtější alternativa. Podíl biosložky je 10 %. Na symbol E10 narazíte hlavně u nadstandardně aditivovaných benzinů, které spadají do kategorie benzinů 98 a vyšších.
Problémem je, že tato ekologičtější paliva dělají problémy majitelům starších aut. Jejich motory nemusí být pro E10 homologované a mohou se dostavit technické potíže. Vyřešit by to mělo používání dražších prémiových paliv.
Určit přesně modelové roky, jichž se to týká, není možné. Automobilka Škoda ale uvedla, že E10 rozhodně není vhodné pro Felicie.
Potom tu máme ještě E85, což je další ekologicky šetrná pohonná hmota. Skládá se z 85 % z ethanolu a 15 % Naturalu 95. E85 zajistí nižší emise a vyšší výkon.
Mám naftový motor
V tomto případě tedy hledejte čtverec s písmenem B a číslem. Ptáte se proč zrovna písmeno B? Vždyť ve slovech nafta ani diesel ho nenajdeme. Je to ale první písmeno ve slově biosložka. U číselného označení platí to stejné jako u benzínových paliv. Značí tedy podíl biosložky v palivu, tudíž u B7 je podíl 7 %. V případě B10 je podíl už procent 10, B20 podíl 20 % atd. Narazíte i na B100.
Pod označením XTL najedeme naftu parafinovanou, tedy plně syntetickou, která nepochází z ropy.
Natankovali jste naftu do benzínového auta? Poradíme, co s tím.
Mám vůz na plynná paliva
A nyní se dostáváme k palivům plynným. Ty se označují kosočtvercem, tedy čtvercem postaveným na hranu. Uvnitř tohoto geometrického tvaru se vždy nachází označení paliva. Jednotlivé zkratky znamenají:
- H2 – stlačený vodík
- CNG – stlačený zemní plyn
- LNG – zkapalněný zemní plyn
- LPG – zkapalněný zemní plyn
Kdybyste měli pochyby, jak v zahraničí, ale i u nás, tankovat LPG, koukněte se na náš článek >> Jak tankovat LPG.
" ["post_title"]=> string(38) "Značení paliv. Jak se v tom vyznat?" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(48) "nove-znaceni-benzinu-a-nafty-jak-se-v-tom-vyznat" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2023-05-23 10:13:40" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2023-05-23 08:13:40" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(28) "https://autotrip.cz/?p=12714" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [2]=> object(WP_Post)#15268 (24) { ["ID"]=> int(12009) ["post_author"]=> string(2) "16" ["post_date"]=> string(19) "2018-11-21 15:34:36" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2018-11-21 14:34:36" ["post_content"]=> string(5078) "Extrémní teploty autům jednoduše neprospívají. Nejsou pro ně dobrá obrovská horka ani mrazivé teploty. A právě ona zima je teď aktuálním tématem. Pojďme se tedy podívat na součástky, které zimou trpí nejvíc. Také si poradíme jak jejich trápení zmírnit.1. Autobaterie
Vždyť to znáte z vlastních zkušeností. Kdy se častěji setkáte s nestartujícím autem? Rozhodně to bude v zimě. Příčinou bývá v drtivé většině případů vybitá autobaterie. Jak se lidově říká: "mráz vám mi vybil baterii". Nejdůležitější parametr autobaterie je totiž její kapacita. V praktické situaci je to elektrická energie, která pomáhá roztočit motor a tím nastartovat. Tato kapacita se ale mění na základě podmínek. A jednou z podmínek, které ji negativně ovlivňuje, je chlad. Klesá-li teplota, tak klesá také kapacita vaší autobaterie. Můžeme si to krásně ukázat na příkladu. Během příjemných 25 stupních je kapacita 100%. Pokud teplota spadne na takových -20 stupňů, tak se kapacita zmenší sotva na polovinu. Vše má své vědecké opodstatnění. S klesající teplotou se zvyšuje hustota elektrolytu a snižuje se pohyblivost iontů.Baterii si můžete snadno přeměřit
Jako výsledek těchto zajímavých chemických pochodů tady máme nestartující automobil. To je obecně nejjednodušší situace, podle které poznáte, že se kapacita snížila pod možnosti akumulátoru. Klidové napětí i hustotu elektrolytu si můžete přeměřit. Potřebujete k tomu ale multimetr a hustoměr. Oba stojí několik stovek korun a koupíte je snad v každém obchodu s autopotřebami. Jako základní hodnoty u nové baterie berte napětí v rozmezí 12,60 až 12,70 Voltů. V případě hustoty elektrolytu by se čísla měly pohybovat mezi 1,26 až 1,28 g/cm kubických.Kdy ji dobít?
Pokud se tedy dostanete k měření, tak si zapište také mezní hodnoty autobaterie. Za hranici se dá považovat 50% nabití. To se vám na měřidlu ukáže jako 12,24 až 12,36 Voltů. A hustota bude ukazovat 1,20 až 1,22 g/cm kubických. U některých bezúdržbových autobaterií se k elektrolytu nedostanete. Musí vám proto stačit údaj o napětí. Pokud se tedy dostane na 12,30 Voltů, tak baterii urychleně nabijte nabíječkou. Stačí připojit kabely a nechat nabíjet.Co baterii ničí nejvíce
Tou nejhorší věcí pro baterii jsou v zimě krátké přejezdy. Alternátor nestihne během bleskového přejezdu baterii dobít na původní hodnoty a vás budou čekat problémy před dalším startováním. Dá se říci, že každá cesta by měla mít minimálně 13 kilometrů. S tím ale často nic udělat nemůžeme. Co se ovlivnit dá vždy, tak to je množství zapnutých spotřebičů elektřiny. Myslíme tím topení, vyhřívání skla, zpětných zrcátek, sedadel, rádio, navigace a mnoho dalších. Mnoho moderních motorů navíc disponuje i systémem, který si po nastartování začne předehřívat chladící kapalinu. Vy díky tomu můžete rychleji topit a má to kladný dopad také na emise.2. Alternátor
Rychlejší vybíjení baterie a zvýšený odběr si vybírá svou daň také na alternátoru. Ve voze se nechází jednotka řízení elektrické energie, která pečlivě sleduje veškerý odběr elektrické energie. Podle toho začne pracovat tak, aby ho vyrovnala. Proto si můžete všimnout, že při volnoběhu se po zapnutí vyhřívání sedaček samovolně zvýší otáčky.3. Startér a setrvačník
Slabší akumulátor nutí startér točit motorem déle. Následkem toho je vyšší opotřebování a vy ho dříve budete muset měnit za nový. Jak totiž přibývají roky a starty, tak startér postupně stárne. Jak ale zima může negativně ovlivňovat setrvačník? Samozřejmě se tady bavíme o dvouhmotovém setrvačníku. Spouštěč je nucen pracovat delší dobu a hlavně v nízkých otáčkách, které jsou zrovna pro dvouhmotový setrvačník to nejhorší. " ["post_title"]=> string(27) "Jak zima ničí vaše auto?" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(23) "jak-zima-nici-vase-auto" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2023-05-23 10:10:30" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2023-05-23 08:10:30" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(28) "https://autotrip.cz/?p=12009" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [3]=> object(WP_Post)#15267 (24) { ["ID"]=> int(10958) ["post_author"]=> string(2) "16" ["post_date"]=> string(19) "2018-06-29 14:35:50" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2018-06-29 12:35:50" ["post_content"]=> string(11405) "Tankování jednoduše k provozu automobilu patří. Nikoho s řidičským oprávněním to nemine. Paliva nejsou úplně levná, takže se na místo priority dostává cena. Ta by ale neměla ovlivňovat výběr správného paliva pro váš vůz.
Kvalita na úkor ceny
Stále si musíme dávat pozor, zda vůbec tankujeme správné palivo. Všechna jsou kontrolována podle přísných směrnic, ale víme, že některá jsou lepší než jiná. Ta horší mohou mít nepříjemný negativní dopad. Bavíme se o snížení životnosti motoru až jeho nevratnému poškození. A tohle už je důvod k zamyšlení.
Jaké palivo tankovat?
Dalším důležitým parametrem paliva je absence či obsah biosložky. To nás zajímá u nafty. Čeká nás také velká změna, po které budeme tankovat E5, B7 nebo například E10. No a co si vybrat? Pojďme se tím postupně prokousat.
Nafta bez biosložky
Dle zákonů musí být do celoročního objemu nafty i benzíny přimíchán určitý podíl biosložky. Samo o sobě by to problém nebyl, ale právě biosložky mají neblahý vliv na palivový systém. Jsou mastnější, tudíž zanášejí vstřikovací trysky. Producenti paliv se tomuto snaží předcházet přidáváním aditiv. Je vůbec nafta bez biosložky ještě někde k mání?
Musíme se vrátit k tomu, že určitý podíl biosložek je závislý na objemu paliv. Přesně díky tomu je možné natankovat naftu bez biosložky. Ptáte se jak? Krásně to má vymyšlené stanice EuroOil. Prodávají stoprocentní bionaftu a bioethanol, takže mohou nabízet i naftu bez biosložky. Jsou ale jediná na trhu.
Obsahují prémiová paliva biosložku?
Ne. Mají ještě více výhod. Neobsahují tedy biosložku negativně ovlivňující kvalitu palivu a stav motoru, ale jsou navíc výborně aditivovaná. Do takové míry, že se dá označit za nadstandardní a producenti paliv to dělají v podstatě z dobré vůle, jelikož jsou většinou vysoko nad minimální hodnotou dle norem.
Tyto paliva odstraňují karbonové usazeniny, čistí spalovací prostor, vstřikovací trysky a ventily. Mazací přísady navíc snižují tření pohyblivých částí motoru. Prodlužují tak životnost motoru. Přínosem těchto aditiv je také vyšší oktanové číslo u benzínu nebo ocetanové u nafty.
Jak je na tom kvalita
Česká obchodní inspekce neustále kontroluje kvalitu pohonných hmot prodávaných na našich benzínových stanicích. Pokud palivo neodpovídá normám, tak ČOI uděluje vysoké pokuty. Stanice, které se nějakým způsobem prohřešily, můžete nalézt na jejich webu. Jak akutní kvalita je?
Při malých odchylkách se v podstatě nic nestane. Možné problémy odezní okamžitě po natankování nového a kvalitního paliva. Opakem je ale dlouhodobé používání. Pokud cítíte, že se vozidlo (potažmo motor), chová neobvykle měli byste okamžitě zastavit a nechat ho odtáhnout do servisu. Kvalitu paliva reklamujte u stanice pohonných hmot, kde jste je zakoupili. Častá je kontaminace paliva vodou, či smíchání nafty s benzínem.
Změny označení
Čekají nás také změny označení pohonných hmot na čerpacích stanicích. Jak to tedy bude vypadat. Natural 95 bude označen jako E5, což znamená 5% podíl biosložky. V různých částech Evropy se můžete setkat i s E10. Během několika následujících let se dostane i k nám. Na co si člověk u E10 musí dát pozor je fakt, že nesmí být natankován do staršího vozu. Nafta nově ponese označení B7.
Aby bylo rozlišení benzínu a nafty ještě jednodušší, tak budou označeny geometrickým obrazcem. Kruh u benzínu, čtverec u nafty a čtverec postavený na vrcholu u plynných paliv. Uprostřed obrazce bude označení paliva a číslo (bude udávat podíl biosložky).
Je to myšleno dobře
Důležité je také pochopit, že tyto normy nezakazují používání jiných označení. Jejím cílem je pouze sjednotit označení paliv pro řidiče cestující napříč Evropou.
A co taková stoprocentní bionafta?
Pokud se snažíte za každou cenu vyhnout biosložkám v klasickém fosilním palivu, tak nad bionaftou ani nepřemýšlejte. Tohle ekologické palivo rostlinného původu se v poslední době používá častěji a častěji. Je možné jezdit i na fritovací olej. Hlavně v Evropské unii jeho využívání a spotřeba roste. Myslíte, že vy ho nepoužíváte? Tak tahle bionafta je v podstatě koncentrované biosložka, která se v 5% podílu nachází v klasické naftě vyrobené z ropy.
Do jakého auta je možné tankovat bionaftu?
Na bionaftu reagují i automobilky. Dodávají informace o tom, které modely mohou či nemohou jezdit na bionaftu. Třeba takový Peugeot a Citroën se nechal slyšet, že jejich motory HDI mohou spalovat směs se 30% podílem biosložky. Takových 5% považují za konzervativní, a nevidí důvod, aby se koncentrace nezvedla. Scania a Volkswagen dokonce umožňují využívání stoprocentní bionafty. Taková směsná motorová nafta je tak pro tyto motory vhodná. Obsahuje 31% biosložky a 69% motorové nafty.
Jaké jsou výhody bionafty?
Jako výhody bionafty jsou často označovány vysoká mazací schopnost a lepší proces hoření. Mazací vlastnosti paliva jsou důležité hlavně pro rotační vstřikovací čerpadla, jelikož ty nejsou mazány olejem, ale přímo palivem. Měla by také prodlužovat životnost vstřikovacích jednotek a díky mazacím schopnostem snižovat opotřebení motoru. Jenže každá mince má i druhou stranu.
Není to jen pohádka
Funguje totiž také jako silné rozpouštědlo, což s sebou nese nebezpečí uvolnění usazenin z palivového potrubí. To může způsobit ucpání vstřikovacího ústrojí, či jiné poškození. Předchází se tomu poměrně těžko. Výrobci doporučují měnění palivového filtru po přechodu na bionaftu, což by mělo tohle nebezpečí z části eliminovat. Bionafta může také poškodit přírodní kaučuk a cokoliv vyrobené z polyuretanu. Nadšence do nízkých emisí také nepotěší fakt, že při spalování vzniká více oxidu uhličitého.
" ["post_title"]=> string(41) "Nafta bez biosložky, víte kde tankovat?" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(37) "nafta-bez-bioslozky-vite-kde-tankovat" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2023-05-23 10:06:34" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2023-05-23 08:06:34" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(28) "https://autotrip.cz/?p=10958" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "4" ["filter"]=> string(3) "raw" } [4]=> object(WP_Post)#15253 (24) { ["ID"]=> int(7715) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2017-01-30 11:00:59" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2017-01-30 10:00:59" ["post_content"]=> string(7276) "Zima je tady a nejen, že se musíme začít víc jinak oblékat, je potřeba se začít i starat o naše automobily. Nejvíce to během mrazů odnáší autobaterie. Pokud tak chcete předejít stavu, kdy ráno nenastartujete, naučte se, jak pečovat o autobaterii v zimním období. Náš článek vám s tím pomůže.
Něco málo o autobateriích
Autobaterie, jinak akumulátor, je zdroj elektrické energie. tradiční (údržbová) baterie se skládá z několika částí a článků. Každý z článků má kolem 2,1 V. V současné době jsou více populární bezúdržbové autobaterie 45Ah.
Nabízejí celou řadu výhod:
- větší stabilita
- menší samovybíjení
- není potřeba kontrolovat hladinu elektrolytu a odpařené vody
- elektrolyt obsahuje i jiné chemické prvky, př. kalcium - zpomaluje odpařování vody z roztoku
Hlídejte věk i stav autobaterie
Na začátek je důležité si uvědomit, že životnost autobaterie je 3 až 5 let. Čím lépe se o ní budete starat, tím déle vám vydrží a v zimě zvládne velké a tuhé mrazy. Ačkoliv je většina autobaterií bezúdržbových i o tento druh je nutné pečovat a pravidelně je kontrolovat.
Před každou zimou je potřeba zkontrolovat napětí v baterii a veškeré součástky, které se baterie týkají a souvisejí s ní. Krokem, který zvládnete sami doma je postříkání elektrických kontaktů speciálním sprejem. Ten je běžně k dostání na čerpacích stanicích. Sázkou na jisto je ovšem návštěva servisu, kde vám zkontrolují nejen autobaterii, ale i další součástky náchylné na zimu.
Co způsobuje nefunkčnost baterie?
- zpomalené chemické procesy, kvůli tomu je startovací výkon baterie pouhých 40 %
- studený motor, ztuhlý olej a palivo přitéká pomaleji - trvá tak déle než motor naskočí, což způsobuje větší odběr proudů a větší vybíjení
- dobíjení v mrazu není tak efektivní, proto dobíjejte doma v teple
Jak poznat problémovou autobaterii?
Prvním varovným signálem je, že u při běžných teplotách máte problémy se startováním. Jak již bylo řečeno životnost baterií je omezená, varovným signálem je tak její stáří, zvláště při mrazivých nocích není dobré pokoušet štěstí a raději dosluhující autobaterii vyměnit.
Pro případ potřeby je dobré mít, a to nejen v zimě, v automobilu startovací kabely. Ty s pomocí jiného auta, které má autobaterii v pořádku využijete k dobití vaší autobaterie. Další možností, jak autobaterii nabít, je vzít jí domů do tepla a tam ji nechat dobít.
Kdy hrozí, že automobil nenastartuje?
- jezdíte-li krátké trasy po městě často startujete a autobaterii pravidelně nedobíjíte (alespoň 1 měsíčně)
- je-li autobaterie starší 5 let
- je-li automobil delší dobu mimo provoz (dny, týdny)
- necháte zapnuté spotřebiče jako nabíječka mobilu, rádio nebo světla či navigace
- startuje-li automobil až na podruhé, na potřetí, a to už při mírných mrazech
Jak nabít autobaterii?
Akumulátor se nabíjí proudem 0,1 celkové kapacity I = 0,1xC, nebo nižším proudem do úplně nabitého stavu. K nabíjení se nabízejí nabíjecí zařízení s konstantním napětím 14,4 V,, pro baterie 6 V je to 7,2. po dobu maximálně 30 hodin, a také podle stupně vybití.
Zcela vybitý akumulátor se musí dobít v nejbližší době. Je to z jednoduchého důvodu, u vybité autobaterie dochází k sulfataci elektrod a tím dochází k znehodnocení akumulátoru. Důležité je nechat autobaterii po nabití ještě dvě hodiny v klidu. Díky tomu se rozptýlí přebytečný vodík a při montáži nedojde k výbuchu.
Gelové akumulátory se nabíjejí speciálním nabíječem a maximální napětí nesmí překročit hodnotu 14,4 V, v opačném případě by došlo k jeho poškození a znehodnocení. Baterie vždy dobíjejte nabíjecími zdroji, které jsou schválené a postupujte dle pokynů výrobců nabíječe i autobaterie.
" ["post_title"]=> string(49) "Autobaterie v zimním období - Jste připraveni?" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(43) "autobaterie-v-zimnim-obdobi-jste-pripraveni" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2024-04-02 11:52:44" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2024-04-02 09:52:44" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(27) "https://autotrip.cz/?p=7715" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } [5]=> object(WP_Post)#15380 (24) { ["ID"]=> int(4360) ["post_author"]=> string(1) "2" ["post_date"]=> string(19) "2015-11-21 21:58:33" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2015-11-21 19:58:33" ["post_content"]=> string(3906) "LPG - co je pravda a co ne?
Palivo v podobě LPG vzbuzuje u řady řidičů stále určitou nedůvěru. Řadíte-li se do skupiny řidičů, kteří váhají, zda si nechat tento systém zakomponovat do vašeho benzínového vozidla, přinášíme vám několik praktických informací a pokusíme se vyvrátit několik nejvíc rozšířených mýtů o LPG Systémy LPG dnes nejsou tím, čím bývaly před mnoha lety, což do značné míry eliminuje jejich předchozí neduhy, s nimiž se už vůbec nesetkáte. Vsadíte-li na to správné provedení.Snížení výkonu vozidla
Tento mýtus je mezi motoristy velmi rozšířený, nicméně již dávno neplatí. Při aplikování moderního řešení vás LPG přestavba nepřipraví o žádný výkon, jak je mezi neznalými obvykle zmiňováno. Vliv na to má správné naladění směsi, které ovšem musí provádět zkušení odborníci s letitými dovednostmi v oboru.Výrazné zvýšení spotřeby
Mezi často opakovaný mýtus patří i údajné zvýšení spotřeby po přestavbě na LPG. Je pravdou, že u starších systémů docházelo ke zvýšení spotřeby až o 10%. U nových systémů přestaveb se ovšem o tak velkém nárůstu spotřeby nedá hovořit. Zpravidla se uvádí možné zvýšení o 2-3% oproti benzínu. Přestavba LPG je proto spojena s velice brzkou ekonomickou návratností. Je tomu tak i proto, že náklady na LPG jsou podle současných cen benzínu a nafty zhruba o 40 % až 45 % pod náklady za benzín.Nádrž s LPG zabírá místo
V minulosti skutečně byla velká válcová nádrž LPG předmětem, který zabíral v kufru vozu veškeré místo. Dnes již mezi běžné varianty patří umístění toroidní nádrže místo rezervy, kde zůstává skrytá. Rezervu je v tomto případě ovšem nutné nahradit nouzovou sadou.Konec tankování benzínu
Necháte-li si přestavět vůz na LPG, určitě nevěřte tomu, že již nemusíte tankovat žádný benzín. Ten je využíván při startování automobilu a při jízdě se studeným motorem. Se spotřebou se však budete pohybovat v řádu decilitrů na sto kilometrů. V letním období se LPG aktivuje prakticky okamžitě po nastartování. I tak se ovšem tankování benzínu nevyhnete.Bezpečnost LPG
Mezi poslední a zároveň nejdůležitější mýtus patří často zmiňovaná bezpečnost. Řidiči v tomto případě mohou být naprosto v klidu, jelikož tlakové nádoby na LPG jsou dnes již velmi odolné vůči mechanickému poškození a vylučují možnost úniku paliva. Dokonce se dá říci, že LPG je dnes mnohem bezpečnější, nežli využití benzínu. [su_carousel source="media: 4372,4373" link="lightbox" title="no" mousewheel="no" autoplay="0"][/su_carousel]Specialisté na LPG přestavby
Chcete-li se přesvědčit o kvalitách tohoto dnes již bezpečného řešení, jímž je kupříkladu prověřený systém LPG Magic poslední generace G4, pak se obraťte na profesionální odborníky. Levnelpg.cz je zárukou nejnižší ceny na trhu, přestavby šité na míru a dlouhodobého snížení nákladů na provoz vozidla." ["post_title"]=> string(19) "Mýty a fakta o LPG" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(4) "open" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(18) "myty-a-fakta-o-lpg" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2023-05-23 09:27:46" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2023-05-23 07:27:46" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(27) "https://autotrip.cz/?p=4360" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } } ["post_count"]=> int(6) ["current_post"]=> int(-1) ["before_loop"]=> bool(true) ["in_the_loop"]=> bool(false) ["post"]=> object(WP_Post)#15255 (24) { ["ID"]=> int(13230) ["post_author"]=> string(2) "16" ["post_date"]=> string(19) "2019-03-20 16:48:20" ["post_date_gmt"]=> string(19) "2019-03-20 15:48:20" ["post_content"]=> string(5127) "V dnešní době má s vlečením auta zkušenosti jen malé procento řidičů. Většinou se totiž nouzové situace řeší rychlými odtahovými službami. Může se ale stát, že bude vlečení bezodkladně potřebné a je několik věcí, které byste měli vědět. Pojďme se tak podívat na několik užitečných rad. Vlečení nepojízdného vozu za autem udělají bezpečnější a snadnější.
Důležitá je komunikace
Klíčová je souhra obou řidičů. Vlečení zahrnuje dva pohybující se vozy a v případě nedorozumění se mohou srazit. Dojít k tomu může při rychlém brzdění nebo při neočekávaném zatáčení. Před samotným odjezdem se domluvte na trase a na znameních. Ty jsou důležité právě pro oznámení změny plánu. Mohlo by to skončit nejen jedním nepojízdným vozem, ale i dvěma. Mějte totiž na paměti, že ani ve vlečeném voze není legální držet telefon v ruce. Vyřešit to může handsfree souprava.
Obecné rady jak táhnout automobil
Během jízdy je důležité konstantní napnutí lana. Předejdete tak poškození a cukání. Maximální rychlost během tažení automobilu je stanovena na 60 km/h a nesmí se dít na dálnici. U vlečeného automobilu je důležitá schopnost brzdit a zatáčet. V opačném případě je neřiditelné a je potřeba řešit přivolání odtahové služby. To stejné platí u vozů s propadlou STK, nepřihlášení nebo bez značek. Pro ty je potřeba sehnat podvalník. Při vlečení nebrzdícího vozu na tyči musí být pohotovostní hmotnost vlečného vozidla vyšší než vlečeného.
Jak tedy na to?
Každý vůz by měl být vybaven tažným okem vepředu i vzadu. U novějších vozů je budete muset ručně našroubovat a najdete je v kufru. Dejte si pozor na opačný závit. Auta tedy spojíme vlečným lanem. To musí být delší než 2,5 metrů a kratší než 6 m. Lano provlečte okem a zajistěte kolíkem. Mělo by také být vybaveno červeným praporkem o velikosti 30x30 cm. Tažný vůz musí standardně svítit a za zadní okno taženého vozu uložte výstražný trojúhelník. Nikdy nezapínejte varovná světla, jelikož znemožní využití blinkrů.
Tažené vozidlo následně odbrzděte a zařaďte "neutrál". V případě automatické převodovky zapněte zapalování zařaďte "N". V určitých případech bude potřeba povolit pojistku automatické převodovky. Během jízdy mějte na paměti horší akceleraci a také horší výrazně brzdění. Projíždění křižovatek na poslední chvíli tedy nepřipadá v úvahu a počítejte také s horším výhledem z tažného vozu.
Ne všechna auta mohou vléct bez problému
K některým vozům se vážou také omezení. Ty jsou způsobené konstrukcí vozu, který má funkci vlečného. Ukažme si to na příkladu. Vozidla s automatickou převodovkou mohou táhnout maximální rychlostí 50 km/h. Omezená je také vzdálenost. Tyto důležitá čísla najdete v manuálu automobilu.
Foto: BezpečněNaCesty.cz
" ["post_title"]=> string(63) "Jak správně táhnout automobil a předejít dalším škodám" ["post_excerpt"]=> string(0) "" ["post_status"]=> string(7) "publish" ["comment_status"]=> string(4) "open" ["ping_status"]=> string(6) "closed" ["post_password"]=> string(0) "" ["post_name"]=> string(54) "jak-spravne-tahnout-automobil-a-predejit-dalsim-skodam" ["to_ping"]=> string(0) "" ["pinged"]=> string(0) "" ["post_modified"]=> string(19) "2024-04-08 10:15:27" ["post_modified_gmt"]=> string(19) "2024-04-08 08:15:27" ["post_content_filtered"]=> string(0) "" ["post_parent"]=> int(0) ["guid"]=> string(28) "https://autotrip.cz/?p=13230" ["menu_order"]=> int(0) ["post_type"]=> string(6) "clanky" ["post_mime_type"]=> string(0) "" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["filter"]=> string(3) "raw" } ["comment_count"]=> int(0) ["current_comment"]=> int(-1) ["found_posts"]=> int(91) ["max_num_pages"]=> float(10) ["max_num_comment_pages"]=> int(0) ["is_single"]=> bool(false) ["is_preview"]=> bool(false) ["is_page"]=> bool(false) ["is_archive"]=> bool(true) ["is_date"]=> bool(false) ["is_year"]=> bool(false) ["is_month"]=> bool(false) ["is_day"]=> bool(false) ["is_time"]=> bool(false) ["is_author"]=> bool(false) ["is_category"]=> bool(true) ["is_tag"]=> bool(false) ["is_tax"]=> bool(false) ["is_search"]=> bool(false) ["is_feed"]=> bool(false) ["is_comment_feed"]=> bool(false) ["is_trackback"]=> bool(false) ["is_home"]=> bool(false) ["is_privacy_policy"]=> bool(false) ["is_404"]=> bool(false) ["is_embed"]=> bool(false) ["is_paged"]=> bool(true) ["is_admin"]=> bool(false) ["is_attachment"]=> bool(false) ["is_singular"]=> bool(false) ["is_robots"]=> bool(false) ["is_favicon"]=> bool(false) ["is_posts_page"]=> bool(false) ["is_post_type_archive"]=> bool(false) ["query_vars_hash":"WP_Query":private]=> string(32) "bf841740d33b0e0102c7b6604820e536" ["query_vars_changed":"WP_Query":private]=> bool(true) ["thumbnails_cached"]=> bool(false) ["allow_query_attachment_by_filename":protected]=> bool(false) ["stopwords":"WP_Query":private]=> NULL ["compat_fields":"WP_Query":private]=> array(2) { [0]=> string(15) "query_vars_hash" [1]=> string(18) "query_vars_changed" } ["compat_methods":"WP_Query":private]=> array(2) { [0]=> string(16) "init_query_flags" [1]=> string(15) "parse_tax_query" } }