Z hlediska moderního automobilismu se nacházíme v době SUV. Jejich obliba a prodeje celosvětově stále stoupají a dle současných prognóz ještě v dalších letech budou. Automobiloví puristé a ekologové mohou marně tento trend negovat, protože zákony trhu jsou neúprosné. Korunu tomu pak nasadila epizoda z pražského magistrátu, který před několika měsíci horlivě brojil klipem proti SUV ve městě, aby vzápětí vyzbrojil městskou policii flotilou SUV od Hyundai. K tomu nezbývá než dodat nesmrtelná slova Horsta Fuchse: „No není to skvělé!? Je to skvělé!“.
Automobilky jsou si tohoto trendu velice dobře vědomé a předhánějí se ve vývoji a zavádění technických vylepšení, atraktivnějších designů i dokonalejší výbavy u svých nových SUV modelů.
První SUV SEAT
Španělský SEAT pod taktovkou Volkswagen Group zasáhl do boje o podíl na tomto rostoucím trhu později, než většina konkurenčních výrobců, avšak o to razantněji a nutno dodat, že i poměrně úspěšně. O vlastní sériově vyráběné kompaktní SUV se automobilka pokoušela již od roku 2007, kdy ve Frankfurtu představila koncept Tribu a nadějně vypadal i projekt IBX z roku 2011. Smělé plány však zůstaly takřka půl dekády u ledu a automobilka se dočkala až loni, kdy uvedla na trh model Ateca. Povedeným designem, slušnou výbavou i přijatelnou cenou se stal z tohoto vozu, který se mimochodem vyrábí u nás, okamžitě hit.
Že se vstup do nového segmentu Španělům povedl, dokazuje i to, že SEAT Ateca se stal vítězem prestižní ankety AutoBest2017, a zvolen byl i nejlepším malým SUV v anketě renomovaného britského magazínu a serveru What Car?.
SUV ofenziva SEATU pokračuje
SEAT svoji největší modelovou ofenzivu v historii značky podpořil investicemi na výzkum a vývoj nových modelů ve výši 3,3 miliardy eur v rámci období 2015-2019. Jen do vývoje nejnovějšího modelu Ibiza a nového crossoveru Arona Seat investoval 900 milionů eur.
Seat Arona je pak něco jako menší bratříček modelu Ateca. Je to na první pohled atraktivní, moderní, funkční a dynamický vůz a má tak všechny předpoklady zopakovat úspěch svého předchůdce. Ostatní výrobci ovšem nezaspali a Arona si svoje místo na trhu bude muset vybojovat ve zdatné konkurenci dalších nedávno představených crossoverů, jako Kia Stonic, Hyundai Kona a Citroen C3 Aircross. Model Arona byl nedávno představen v předpremiéře v Barceloně a veřejnosti bude představen na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu.
Výhled SEATU pro nejbližší roky
Španělský výrobce má však i další a ambicióznější plány. Do roku 2020 chce totiž Seat představit dalších šest vozů. V první řadě to bude v příštím roce zbrusu nový crossover se sedmi sedadly, který má konstrukčně vycházet z nedávno uvedeného automobilu Škoda Kodiaq.
Za povšimnutí stojí i to, že o rok později to má být elektrický vůz s dojezdem 500 kilometrů, následovat má další menší crossover jakož i nové verze stávajících modelů, jako je Ibiza, Leon a Leon Cupra.
Očekávání jsou velká
Nové SUV má být větší než model Ateca a má se stát vlajkovou lodí značky SEAT. Automobilka ho chce nabízet ve verzi s 5 nebo 7 místy a u prodejců se má objevit v roce 2018. Nový model bude navržen a vyvinut v Barceloně a vyrábět se bude v německém Wolfsburgu. Maximální využití stávajícího výrobního zařízení pro modely na platformě MQB A2 má vést ke zvýšení efektivity výroby v rámci koncernu Volkswagen.
Automobilka podle slov Luca de Meo, který je předsedou představenstva společnosti SEAT, si za projektem třetího SUV stojí a vkládá do něj velké naděje. Nechal se totiž slyšet, že „tento vůz k nám přivede nové zákazníky, posílí image značky a velmi pozitivním způsobem ovlivní naši schopnost vytvářet zisk.“. V této souvislosti není bez zajímavosti, že oznámení o plánech na výrobu nového SUV bylo zveřejněno během prezentace výsledků společnosti SEAT za rok 2016, které skončily s provozním ziskem 143 milionů eur, tedy nejlepší bilancí v historii španělské značky.