Volkswagen Scirocco: vítr již podruhé utichl

0
433

Volkswagen Scirocco byl sen (a stále je) hlavně mladých lidí, toužících po kompaktním sportovním autě. Přesně za tímto účelem byl totiž vytvořen. Aby byly zdůrazněny jeho sportovní schopnosti, tak byl pojmenován po větru vanoucím ve Středomoří. Tak se podívejme, co nám historie Scirocca nabízí.

První generace

Vývoj tohoto modelu začal již v 70. letech. První generace se konkrétně vyráběla od roku 1974 do 1981. A za tuto dobu se stihlo prodat více než půl milionu vozů. Vzhledem k vzezření vás nepřekvapí, že konstrukční základ pochází z Golfu a Jetty. Oproti nim byl ale design výrazně sportovnější a štíhlejší. Při konfiguraci pohonu bylo nabízeno množství možností. Všechny motory byly čtyřválce, ale objemy byly od 1,1l do 1,6l. To znamenalo 50-110 koní, v závislosti na objemu. Z motoru šel výkon na přední kola přes manuální převodovku se čtyřmi nebo pěti stupni. V nabídce byl i automat, ale kdo by si ho do sportovního auta vybral. Proto je jen velice vzácný.

Jeden stěrač jako krok vpřed?

Postupně přibývaly různé výbavové prvky a speciální edice. V roce 1975 byla jako příplatková možnost dodávána i klimatizace. Navíc bylo dodatečně možné přidat ji i na starší model. O 2 roky později se odehrála změna i na stěračích. Byly nahrazeny jedním centrálním stěračem s klidovou polohou na straně spolujezdce. Pak přišly klasické prvky jako chromované díly, nově tvarovaná zrcátka a podobně.

Sběratelův sen

Speciální edice první generace se nazývaly Sidewinder, Sidewinder II, Champagne Edition, Champagne Edition II a S. Zmíněná Champagne Edition byla dodávána pouze s bílou karosérií a černými doplňky. V roce 1980 přišla specifikace S a s ní výběr mezi třemi barvami: Black, Alpine White a Mars Red. Po roce tyto barvy vystřídala trojice: Cirrus Gray metallic, Cosmoc Silver Metallic a Mars Red.

Druhá generace

Druhá generace Scirocca přišla v roce 1982. I ta byla konstruována na platformě A1. Jedním s hlavních poznávacích znaků druhé generace je výrazné křídlo na třetích dveřích. Odehrály se ale mnohem hlubší změny. Byl zlepšen dojezd díky větší palivové nádrži. Z ní se palivo čerpalo 2 palivovými čerpadly. Větší kapacita byla umožněné použitím dojezdového kola místo plnohodnotné rezervy. Stejně jako u generace první, ta i u druhé postupně přibývaly nejrůznější příplatkové prvky. Elektricky ovládaná okna, kožené čalounění, střešní okno atd. Na své místo se vrátily i dva stěrače. Proběhly také změny na motorizacích.

Více výkonu, více zábavy

Zde se výkon motorů hlavně zvedal. Na rozdíl od dnešního zvyku. Během let 1982 a 1983 se do vozů dával motor s výkonem 74 koní a 120 Nm. Zákazníci, kteří se pro koupi rozhodli následující rok, si výrazně přilepšili. V roce 1984 se totiž začal do Scirocca montovat motor s výkonem 90 koní a 140 Nm. Během druhé generace přišla ještě jedna změna.

Ta proběhla v roce 1986, kdy se začal montovat motor s šestnácti ventily. Výkon tohoto motoru byl 129 koní. To doprovázelo větší křídlo a kompletní body kit, aby působil sportovněji. Jeho cílová destinace byl především americký trh. Vrcholová verze pro evropský trh byl motor KR s objemem 1,8 litru. Ten řidiči poskytoval výkon 139 koní. A proč se nedostal na americký trh? Tato verze nebyla vybavena ústrojím, které by snižovalo emise ve výfukových plynech.

Třetí generace

Poslední generace Scirocca byla představena v roce 2008 na autosalonu v Ženevě. Získalo specificky tvarovanou masku chladiče a navazující světlomety. Je to první generace, u které je možnost i dieselového motoru. Ale i tady se objevila speciální edice. Jmenuje se Collector´s Dream a odlišuje se hlavně lakem Oryx White a devatenáctipalcovými koly. Bylo vyprodukováno pouze 100 kusů této série. Přišla také verze R. Výkon motoru TSI 2,0l je 195 kW. Disponuje masivním difuzorem, dvojitou koncovkou výfuku a pozměněnými nárazníky.

Zdroj foto: Avengers-in-time.blogspot.cz

 

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here