Vozidlo Údržba a Servis
🕓 5 min

Vzduchový filtr – Jak často jej měnit, vyplatí se sportovní filtr?

Vzduchový filtr je velmi levnou, ale přesto velmi podstatnou a zanedbávanou součástí vozu. Mnozí lidé ho téměř nemění, což je velká chyba. Dnes si o tomto malém pomocníkovi, který chrání náš motor řekneme více.

Obsah Ukázat

    Co je to vzduchový filtr a k čemu slouží?

    Vzduchový filtr je obvykle součástka vyrobená z filtračního materiálu, kdy je to obvykle bavlna, papír, pěná, nebo kovová mřížka. Jejich použití se liší dle motorů i požadavků.

    Filtr, jak již jeho název napovídá slouží k filtrování (čištění, či zabránění pronikání nechtěných částic) vzduchu. Jeho úkolem je zbavit vzduch co nejvíce nečistot a hrubých částic, než bude nasátý do samotného motoru.

    • Bavlněné – Bavlněné filtry slouží především k vyšší průchodnosti vzduchu než ten papírový. Dá se navíc vyprat a jeho životnost je delší.
    • Papírové – Velmi běžný a levný filtr. Funkci plní dokonale a po jeho opotřebení se mění za nový kus.
    • Pěnové – Mnoho znás se sním nejčastěji setkává u zahradní techniky. Dá se také vyprat a slouží k důkladné filtraci, hlavně ve strojích, které přichází do kontaktu s velkým množstvých nečistot. Např. naše sekačka a odlétající tráva. Tento filtr brání proniknutí i těch nejmenších nečistot do motoru.
    • Filtry s kovovou mřížkou – Tyto filtry jsou například u zařízení, které jsou v kontaktu s vysokou teplotou, nebo hrubými nečistotami. Naleznete je třeba u kompresorů, krbových ventilátorů aj. Kovová mřížka také slouží jako výztuha a hrubý filtr, kdy například je v kombinaci s jiným materiálem použita u sportovních filtrů.

    Kde nalezneme vzduchový filtr?

    Ve většině případů jej nalezneme v tzv. filtr boxu, kde je umístěn a usazen, kdy přes něj prochází nasávaný vzduch. Samotný filtr box se nachází pod kapotou, poblíž motoru. Sportovní filtry jsou většinou umístěny na přírubě nasávaného vzduchu bez uzavření v boxu.

    Jak často se mění vzduchový filtr?

    Doporučení je měnit vzduchové filtry po 15 000 – 25 000 km. Já osobně u běžných vozů tento filtr měním, při každé výměně oleje. Někdo by řekl, že je to vcelku zbytečné, ale vzhledem k nízké ceně a ve většině případů velmi snadné výměně tuto proceduru dělám.

    Poruchy spojené se vzduchovým filtrem

    Filtr může mít vlastně pořádně jednu poruchu, která má více následků a to, že se ucpe. Pokud se nám filtr ucpe motor nemá dostatek vzduchu. To se následně projeví takto:

    • špatné zásobení vzduchem motoru,
    • nepříjemný zápach,
    • tarokování motoru.

    Díky špatnému filtru můžeme pociťovat zápach. Na zahradní technice nám špatný a nebo velmi ucpaný filtr klidně znemožní startovat stroj a nebo akcelerovat.

    Pozor na hlodavce

    Hlodavci jsou jedni z nepřátel našich vozů i techniky.

    • Roztrhání filtru – Myši nám mohou udělat z filtru řešeto, které může být nasáto do motoru.
    • Ucpání filtru – Dalším problémem je zablokování proudění vzduchu například, nahromaděním ořechů v sání a na filtru.
    • Hnízdo – Do třetice si nám v prostoru filtru mohou myši udělat hnízdo, což je také velký problém.

    Co je to sportovní vzduchový filtr?

    Sportovní filtr má za úkol zásobit naše vozidlo větším množstvím vzduchu než ty sériové. Díky tomu je jinak uložen a má mnohem větší průchodnost.

    Sportovní vzduchový filtr

    Vyplatí se sportovní vzduchový filtr?

    Z mého hlediska u běžných vozů, které nejsou na závody si troufnu říci, že ne. Naopak mi to u běžných vozů přijde spíše na škodu, než k užitku. Navíc bude mít tento filtr menší životnost, než ty uložené ve filtrboxu. Bude také dražší a bude vyžadovat o něco větší péči. Toto vše za jednoho, či tři koně navíc nejspíše nestojí.

    Údržba filtru – některé filtry se myjí

    Vždy bychom měli vybrat prostředek vhodný pro náš filtr. Některé se čistí tzv. na sucho, kdy se použije pouze prostředek, nebo vyfoukání kompresorem a některé filtry se myjí a nechávají vyschnout. Vždy záleží na materiálu a doporučení výrobce. Existují i impregnační oleje, které prodlouží životnost našeho filtru. Většinou se vše výše uvedené týká především sportovních vzduchovým filtrů.

    Já osobně myji filtry například v zahradní technice a na to používám klasickou tzv. “jarovou” vodu a filtr nechávám vyschnout. Případně jej předtím profoukám kompresorem. Postupujte vždy opatrně, abyste si filtr nepoškodily.

    Cena vzduchového filtru

    Cena vzduchových filtrů na běžné vozy se pohybuje okolo pár set korun. Ve většině případů do 200 Kč. U sportovních filtrů se cena pohybuje kolem několika set až po pár tisíc.

    Vzduchový filtr

    Výměna v servisu a nebo doma svépomocí?

    Výměna v servisu obvykle stojí pár set korun až po tisíc. Určitě záleží na druhu filtru. U běžných vozů to však zvládneme sami doma. Stačí nám pouze běžné nářadí a pár minut času. Většinou je vše dobře přístupné a jednoduché.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *