Vyřazení pneumatik v situaci, kdy se neúprosně blíží období výměny letních pneumatik za zimní a naopak, není tou správnou dobou. Sada obutí může být ještě vhodná k použití, nebo taky už ne. Obutí vozu by mělo být kontrolováno ideálně 1x měsíčně. Pozornost je nutné zaměřit zejména na míru opotřebení, defekty a stáří pneumatik. Opotřebení pneumatik je nejčastějším důvodem pro výměnu pneumatik, jde hlavně o opotřebení dezénu pod hranici stanovenou zákonem. Ze zákona nesmí hloubka vzorku klesnout pod hranici 1,6 mm u letních plášťů a pod 4 mm u zimních. Hraniční stav ukazují takzvané indikátory opotřebení nacházející se ve střední části pneumatiky.
Výměna pneumatik
S výměnou neotálejte až při dosažení uvedené minimální hranice a investujete do nových pneumatik mnohem dříve. Čím nižší je hloubka vzorku, tím delší je brzdná dráha vozidla. Brzdná dráha pneumatik s hloubkou vzorku 1,6 mm je až o 50 % delší než u nových pneumatik. Viditelné poškození, jako je propíchnutí, průřez, deformace, různé boule, trhliny a další defekty, které jsou způsobené střetem s pevnou překážkou, jsou případy, by možnost opravy nebo vyřazení pneumatiky musí vždy zhodnotit odborník. Pokud píchneme a místo rezervy použijeme těsnící sprej, který dokáže defekt spravit na krátký dojezd, riskujeme větší poškození pneumatiky, než je to původní. Dovnitř kola se trhlinou mohou dostat také nežádoucí pevné částice, které neviditelně i nadále škodí. Původně opravitelnou pneumatiku pak musíme vyřadit.
Životnost pneumatik
Pneumatika starší 10 let už je přestárlá a nebezpečná. Po 4 až 5 letech přichází pneumatika o původní fyzikální a jízdní vlastnosti. Nezáleží na tom, zda byla používána. Nechte 1x ročně zkontrolovat odborným pracovníkem, který odhalí skryté známky stárnutí. Na boku pneumatiky je datum výroby uvedeno za interním kódem výrobce. Životnost pneumatik ovlivňuje styl jízdy, povrch, na kterém jsou pneumatiky používány, pravidelná údržba a uskladnění v době jejich nepoužívání. Jízda by měla být vyvážená a styl brzda-plyn plášťům neprospívá. V rámci údržby dbejte na správnou geometrii a vyvážení kol. Nevyvážené pneumatiky se nerovnoměrně opotřebovávají, a na jistých místech dochází k rychlejšímu sjetí. Pomůže kontrola správného tlaku v pneumatice. U přehuštěných i podhuštěných pneumatik hrozí vyšší riziko defektu. V obou případech jde o nerovnoměrné sjíždění pláště a nadměrné opotřebení střední nebo krajní částí vzorku. Pneumatika podhuštěná jen o 10 % oproti doporučené hodnotě má kratší životnost o 30 %.
Uskladnění pneumatik
Aktuálně nepoužívané zimní nebo letní pneumatiky je nutné dobře uskladnit. Při nesprávném skladování dochází k jejich deformaci. Pneumatiky na ráfku neskladujte nastojato. Pneumatiky bez ráfku neskladujte zavěšené či naskládané na sebe. Zamezte styku pneumatik s rozpouštědly, ropnými výrobky a různými chemikáliemi, které by mohly výrazně poškodit plášť pneumatiky. Ideální pro skladování je chladná, suchá, tmavá a dobře větraná místnost. Můžete si také nechat uložené sezónní pneumatiky v servisu, kde vám je mění.