Domů » Pro řidiče » Pokuty » Pokuta za zimní pneu v létě. Přezouvat, nebo ne?

Pokuta za zimní pneu v létě. Přezouvat, nebo ne?

0

Existuje pokuta za zimní pneumatiky v létě? A jaká jsou pravidla pro letní přezutí? V článku se podíváme na to, jestli se zimní pneumatiky v létě vyplatí a jak jinak se dá v této oblasti ušetřit.

Pokuta za zimní pneu v létě. Přezouvat, nebo ne?

Letní pneumatiky a předpisy

Ohledně letních pneumatik panují mezi řidiči mylné informace. Často se setkáte s tvrzením, že se nesmí tzv. dojíždět na zimních a že s 1. dubnem musíte automaticky přezout. Další mylnou informací je, že zimní pneumatika musí mít vždy hloubku 4 mm, i když s ní jezdíte v létě. Kdyby měla jen 3 mm a vy jste na ní v létě dojížděli, porušujete předpisy. Oba případy jsou mylné. Tak si to pojďme uvést na pravou míru.

  • Na zimních pneumatikách můžete jezdit i v létě. Není problém s nimi jezdit i po 1. dubnu, tím spíš, jestli to situace vyžaduje (bydlíte v horské oblasti, jsou stále ranní mrazíky atd.). Důležité je vychytat správné načasování pro přezutí.
  • Hloubka dezénu u pneumatik v létě nemá vrchní hranici, jen nesmí být menší než povolená hloubka dezénu u letních pneumatik, tedy 1,6 mm. Za optimální hloubku se považují 3 mm.

Zimní pneumatiky se mají používat od 1. listopadu do 31. března. Pravidla upravuje §40a zákona 361/2000 Sb. Více o tom, od kdy platí povinnost jezdit na zimních, najdete v článku Od kdy platí povinnost zimních pneumatik.

Jestli splníte minimální požadavky na hloubku dezénu, postih vám v ČR nehrozí. To samé ale neplatí v zahraničí. Například při cestě do Itálie byste za zimní pneu v létě mohli dostat pokutu. Od dubna do listopadu se tu na nich jezdit prostě nesmí.

pokuta za zimní pneumatiky

Přezouvat, nebo nepřezouvat?

Spousta řidičů se rozhodne jezdit na zimních pneumatikách i v létě. Zákon se proti tomu nijak nevyslovuje, ale ve finále budete sami proti sobě. S létem totiž přichází vysoké teploty (a jsou rok od roku vyšší), na které je tvrdý materiál letních pneu připravenější. Má lepší přilnavost, nerozhodí ho ani jarní nebo letní déšť a mokrá vozovka.

Další věc, na kterou byste měli myslet, je brzdná dráha. Na rozpálené vozovce se u zimních pneu výrazně zvyšuje, a to až o pětinu. To kvůli směsi běhounu, která se při vyšších teplotách stává příliš měkkou. Celkově se zhoršuje i ovladatelnost vozu a schopnost manévrovat. Na dlouhé letní výlety byste v zimním přezutí z bezpečnostních důvodů vyrážet neměli.

Se zimními pneumatikami v létě neušetříte. To je nakonec i hlavní důvod, proč se někteří řidiči rozhodnou nepřezout. A přitom se mýlí – nijak neušetří, spíš naopak. Zimní pneumatiky nejsou na horké teploty a vyhřátou vozovku stavěné, takže se rychle opotřebují. A pozor, spotřebujete i více paliva, zhruba o 0,2 l na 100 km.

Jsou celoroční pneumatiky chytrou alternativou?

Jestli bydlíte ve městě a nejezdíte v zimě na dlouhé cesty, zauvažujte nad celoročními pneumatikami. Díky nim ušetříte za servis a druhou sadu, protože nebudete muset každý půl rok měnit přezutí. Pravdou ale je, že nemají takovou výdrž, a proto nejsou vhodné pro každého řidiče.  

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Nejnovější články

vznětový motor

Vznětový motor – jak funguje, jeho výhody a nejlepší naftové motory

0
Za mne je vznětový motor jedním z nejlepších vynálezů, které člověk mohl učinit. Dnes se „chrochtáků“, jak se se vznětovým motorům říká zkusíme podívat...