Česká klasika
Škoda Octavia je v nejrozšířenějším automobilem na českých silnicích. V současnosti silnice brázdí již třetí moderní generace Octavie. Jen málokdo si ale v dnešních dnech vzpomene na automobil, který tento rod založil. Na Škodu Octavia z roku 1959.
K nerozeznání od předchůdce
Škoda Octavia vznikla na základě svého, velmi úspěšného předchůdfce, modelu 440. Od toho byla Octavie téměř k nerozpoznání. Odlišovala se pouze upravenou přední maskou, zadními světly a některými prvky interiéru, jako například palubní deska. Zásadní změny se udály hlavně na podvozku. Přední odpružení, příčnými listovými pery bylo nahrazeno moderními, vinutými pružinami. S touto koncepcí se experimentovalo i na zadní nápravě, ovšem zůstalo pouze u prototypů. Pod elegantní přední kapotou se ukrýval zážehový řadový čtyřválec OHV. Ten byl dodáván hned ve dvou variantách. První z nich měla objem válců 1 089 ccm, zatímco druhá, montovaná do silnějších variant TS, měla objem 1 221 ccm. Díky nové přední nápravě, lepšímu rozložení hmotnosti a využití nezávislého zavěšení všech kol, dosahovala Octavia, na svou dobu, brilantních jízdních vlastností. To potvrzovaly i mnohé úspěchy ve světě motorsportu. Například v roce 1961 se Octavii podařilo zvítězit ve své kategorii na slavné Rally Monte Carlo, což dokázala zopakovat i o rok později.
Po klasické verzi jsme se dočkali rovněž praktičtějšího combi a výkonnějších verzí vozu s názvy Super, TS, TS 1 200. Původní Octavia ukončila svůj životní cyklus v roce 1971, kdy byla nahrazena známou „tisícovkou“.
První Škoda na technice Volkswagenu
V moderní historii Škody jsme se vzkříšení slavného jména Octavia dočkali v roce 1996. V tom roce Škoda odhalila vůz, na kterém inženýři pracovali celé 2 roky. Není také divu. Octavia se stala po Felicii druhým automobilem, který Škoda postavila pod hlavičkou Volkswagenu. Felicia byla ve své podstatě pouze zmodernizovaný Favorit. Až Octavia se tak dá počítat jako opravdu první Škodovka postavená na technice Volkswagenu. Její základ tvoří koncernová platforma, na které je postaven i Golf čtvrté generace nebo Audi A3. Stejně jako Octavia z roku 1959, se i ta moderní po hlavě vrhla do světa rally. V roce 1997 se tak Octavia Kit Car účastnila Sardinské rally v kategorii A7. O dva roky později jsme se již dočkali závodní Octavie WRC. V roce 2000 byla světu představena ostrá verze RS. Ta disponovala sportovním podvozkem a 180 koňmi pod kapotou a slibovala zákazníkům za volantem podobné sportovní zážitky, které zažívali jezdci Škody během závodů rally.
Vlastně jen opravdoví, automobiloví fanoušci vědí, že Octavia první generace prošla v roce 2000 faceliftem. Ten přinesl pouze jemné změny.
Naštěstí na rozdíl od Octavie ze šedesátých let nebyla ta moderní nahrazena jiným modelem. Namísto toho přišla v roce 2004 druhá generace. To ovšem neznamená, že by první generace byla odsouzena k zániku. Ve skutečnosti byly obě verze současně vyráběny celých šest let.
Rozporuplná druhá generace
Pokud bychom si měli připomenout nějaký významný okamžik ze života Octavie druhé generace, byl by to jistě facelift z roku 2009. Ten s sebou přinesl neuvěřitelné množství rozporuplných reakcí. Aby dokázala automobilka ukočírovat nespokojené zákazníky, začala nabízet „předfaceliftovou“ verzi současně s novou, stejně jako tomu bylo na přelomu první a druhé generace, pod názvem Octavia Tour.
Dalším významným rozdílem původní Octavie a té v moderním pojetí, je přítomnost verze Scout. Ta se poprvé objevila právě u druhé generace. V porovnání s klasickou verzí, slibovala několikanásobně vyšší průchodnost terénem díky pohonu 4×4 a vyvýšenému podvozku.
Stále stejná
V současnosti sjíždí z výrobní linky v Mladé Boleslavi již třetí generace nejoblíbenějšího modelu v dějinách tuzemské automobilky. I když se může zdát, že současná Octavia má s tou ze šedesátých let jen pramálo společného, zdání může klamat. Oba se více či méně úspěšně účastnily světa automobilových závodů, a i když se oba vozy řadí do segmentu nižší střední třídy, dokázaly svým konkurentům doopravdy zatopit.