Brzdy jsou tím nejdůležitějším aspektem bezpečnosti v našem voze, bez nich by byla jízda ruskou ruletou. O to více pak musíme pečovat o tuto část vozu. Dnes se podíváme na jeden z problémů, který by nás mohl při závadách brzdového systému potkat.
Co se v článku dozvíte Zobrazit
Odhalení závady
Pokud se vám začne zdát, že jde pedál ztuha a k jeho zastavení je třeba značně větší síly, měli byste velmi rychle zpozornět. Nejen, že se vám díky této patálii může značně prodloužit brzdná dráha , ale je třeba počítat i se spomalenou reakcí brzd.
Brzdový systém, by nám měl vždy sloužit naprosto bez problémů, abychom mohli bezpečně a v případě nouze i co nejrychleji zabrzdit náš vůz. Reakce brzdového pedálu by se při větším sešlápnutím, měla zvyšit a měl by tak být výkon dobře dávkovatelný. V případě prudkého brždění by nás u většiny novějších vozů vybavených ABS nemělo překvapit ani zpětné kopání brzdového pedálu, který nám koriguje brzdou sílu v kolech a brání smyku našeho vozu.
Tuhnoucí brzdový pedál je nebezpečnou závadou pro provoz vozidla, proto bychom měli tuto záležitost vyřešit.
Možné závady spojené s tvrdým brzdovým pedálem
Závada posilovače brzd
Posilovač brzd nám umožňuje za vynaložení menší síly zvýšit účinek našeho brždění a tím maximalizovat účinek šlápnutí na brzdový pedál. Pro jeho funkci je nesmírně důležité, aby byl motor v chodu. Pokud táhneme auto například na laně , bez nastartovaného motoru brzdný účinek bude cca až 3 krát menší, než při motoru v běhu.
Nefunkční či špatně fungující posilovač brzd se může projevit syčivým zvukem. Při výměně posilovače je důležité pořádně brzdový systém odvzdušnit . K tomu nám může pomoci druhý člověk, který nám brzdy tzv. “našlape“ a my následně povolíme odvzdušňovací prvky na brzdových třmenech, nebo případně i na převodovce. K tomuto je ideálním pomocníkem malá odvzdušňovací sada např. Genborx 9700000001461 za cca 130 kč. Pokud jsme však sami a nemáme možnost využití dalšího člověka, tak můžeme využít například takovou podtlakovou pumpu YATO YT-0673 za cca 450 Kč. Existují také jiné odvzdušňovací prvky i na připojení kompresoru. Základem každého odvzdušnění je však dostat všechen vzduch ze soustavy a také nezapomenout zkontrolovat hladinu brzdové kapaliny v její nádobce, abychom neodvzdušňovaly tak, že si následně celý systém opět zavzdušníme.
Posilovač brzd se řadí do dvou kategorii
Hydraulivký posilovač brzd – Tento posilovač brzd se využívá převážně u dieselových a přeplňovaných motorů. Dokáže vyvinou větší tlak než vakuový a je také více kompaktní.
Vakuový posilovač brzd – Dnes se tento systém používá u většiny vozů. U zážehových motorů jej pohání podtlak generovaný v sacím potrubí, u dieselových motorů tlak pak generuje vakuová pumpa.
Závady spojené s vadným posilovačem brzd
Prasklá podtlaková hadice posilovač brzd – Posilovač brzd potřebuje pro svoji správnou funkci tlak, pokud je podtlaková hadice prasknutá, posilovač není schopen správně natlakovat systém a tím pádem se nám bude zdát pedál příliš tvrdý.
Regulátor tlaku brz – Pokud odejde regulátor náš brzdový pedál opět ztuhne, nejčastěji je to způsobené jeho zaseknutím. Tím pádem není schopen správně regulovat brzdný tlak a horší se celková brzdná účinnost.
Posilovač brzd nám pomáhá svoji silou. Pokud neběží motor posilovač není vchodu a brzdný účinek může být cca 3 krát menší. Jeho nejčastější závady bývají prasklá podtlaková hadice, nebo závada regulátoru.
Brzdová kapalina
Brzdová kapalina je obsažena v brzdové soustavě našeho vozu. Brzdová kapalina má několik druhů, které rozděluje tzv. DOT. To rozděluje kapaliny dle jejich bodu varu i báze. Nutné je však vědět, kterou kapalinu mohu použít pro svůj vůz a kapaliny především nemíchat. Ne že by to nebylo možné, ale absolutně tím změníme vlastnosti kapalin. Brzdovou kapalinu bychom v našem vozu měli pravidelně měnit. Ideální výměna je každé 2 až 3 roky. Jeji funkčnost si můžeme ověřit za pomocí testeru brzdové kapaliny. Díky vzdušné vlhkosti a degradaci kapaliny se v ní tvoří malý obsah vody, který nám při zanedbání výměny kapaliny přeroste do velkého množství a začne nám zavzdušnovat brzdovou soustavu a tím pak dojde k tuhnutí brzdového pedálu, či jeho propadání. Průběh její výměny, již popisuji výše.
Brzdovou kapalinu je nutné pravidelně měnit, neboť dochází k její degradaci.
Špatně seřízené bubnové brzdy
Některá novější auta i dnes stále využívají bubnové brzdy na zadní nápravě. Čas od času by se však tyto brzdy měly tzv. „seřídit“ a hlavně při jejich výměně. Pokud se toto zanedbá následek může být pocit tzv. „tuhého pedálu“.
Zatuhlý brzdový třmen
Brzdový třmen je tvořen pohyblivým pístem. Ten však může zaschnout a má problém s vytlačením a následně stlačením zpět. Pokud zatuhne do míry, kdy jej není téměř možné vytlačit má to opět za následek ztuhnutí brzdového pedálu.
Orezlé kotouče a zestárlé desky, opotřebované desky
To se děje vždy, když nám vůz dlouho stojí. Brzdy reznou a celá soustava nám tak nějak více zatuhne. Po usednutí a jízdě v takovém voze máme pocit, že auto skoro nebrzdí. Ozývá se většinou také nepříjemný zvuk od kol. My tak musíme více a více mačkat brzdový pedál, avšak účinek se příliš nedostavuje. Toto má dvě možnosti. Buď se nám brzdy tzv. „rozjezdí“ kdy se ohoblují a chytí a nebo je zkrátka vyměníme . Stejně tak budeme mít problém s nadměrně opotřebovanými deskami, kde u mnoha moderních vozů tuto skutečnost oznámí indikátor brzdového opotřebení .
Mechanické závady brzdové soustavy, jako je špatně seřízená ruční brzda, zatuhlý brzdový třmen, zrezlé desky a kotouče, patří mezi velmi časté závady. Proto bychom měli vždy alespoň jednou ročně nechat brzdový systém překontrolovat.
Mechanismus brzdového pedálu
Je to zvláštní, ale i zatuhnutí samotného pedálu může být příčinou našeho tématu. Tato závada se většinou projevuje v chladnějším počasí. A je ideální komponent očistit a namazat.