Vozidlo Údržba a Servis
🕓 4 min

Písty motoru – k čemu slouží a nejčastější závady

Písty ve vznětových motorech jsou nepostradatelnou součástí. Bez pístů by nám byl motor vcelku k ničemu.

Obsah Zobrazit

    Co je píst motoru?

    Píst je mechanická součást motoru, která přenáší pohyb na klikovou hřídel a je současně kompresním i dekompresním prvkem motoru, kdy díky této funkci dokáže stlačovat plynné i tekuté palivo a tím může dojít k detonaci této směsi, ať již zážehem, nebo vznícením. Jeho poslední funkcí je oddělení spalovací části motoru od ostatní.

    Z čeho se vyrábí písty motoru?

    Nejčastějším prvkem, z kterého se píst vyrábí, je ocel, ale může být vyroben například i ze směsi uhlíku a křemíku. Jedná se však vždy o slitinu, či ocel o vysoké tepelné odolnosti, kdy je podroben teplotě okolo cca 2000 stupňů celsia a velkému tlaku.

    Z čeho se skládá píst motoru?

    Píst motoru je tvořen několika částmi, které jsou potřebné k jeho správné funkci.

    Hlava pístu

    Hlava pístu je vystavena detonacím i vysokému tlaku. Jedná se o jeho vrchol, který musí být nesmírně odolný.

    Pístní kroužky

    Pístní kroužky mají funkci těsnění, stírání oleje a díky jejich těsnosti dosahujeme komprese. Ve většině případů jsou na pístu umístěny 3 pístní kruhy. Dva z nich jsou těsnící, obvykle ty dva horní a jeden spodní má funkci stírací, aby setřel olej zpět.

    Plášť pístu

    Plášť pístu je mírně drsný, pro zlepšení funkce mazání. Plášť musí být odolný, ale zároveň dobře rozvádět a držet olej.

    Pístní čep

    Pístní čep je dutá tyč, která spojuje náš píst s ojnicí.Píst se může na čepu pohybovat. K jeho sundání z pístu je ideální použít stahovák pístních čepů, dá se vyťuknot, ale můžeme riskovat ohnutí komponent.

    Druhy pístů

    Pístů je několik druhů a to především dle tvarů jejich hlav a způsobu, kde se využívají.

    Ploché písty

    Tyto písty mají plochou „rovnou hlavu“. Používají se tam, kde je třeba vyvinou vysokou efektivitu spalování a vytvořit extrémní kompresy.

    Kopulovité písty

    Na jejich hlavě jsou tzv „kopule“. Jejich konstrukce napomáhá zvýšení komprese.

    Talířové písty

    Ty mají zase hlavu ve tvaru, jakoby talíře „mističky“. Tyto písty mírně sníží objem přidáním dalšího prostoru vzniklého miskovitým tvarem.

    Poruchy pístu

    I písty mají své problémy, nicméně vzhledem k odolnosti materiálů, z kterého jsou vyrobeny lze předpokládat se správnou údržbou dlouhá životnost těchto komponent.

    Opotřebované pístní kroužky

    To je nejčastější závada spojená s písty. Opotřebením „kruhů“ motor jednak ztrácí kompresi, druhak tlakuje kam nemá a za třetí nestírá a spotřebovává olej. Zde je nasnadě kontrola pístů, válců a samozřejmně výměna těchto komponent.

    Propálené písty

    Byť je píst odolný může se propálit. Do pístu se zkrátka vypálí díry, které nemusí být ani patrné okem a proto je zde nasnadě zkouška těsnosti. Příčin, proč se píst propálí může být několik. Chudá směs, příliš velká komprese, nekvalitní píst a nebo třeba špatné chlazení.

    Seznámení pístu s ventilem a prasklé písty

    Pokud nám selžou rozvody a nebo se upálí ventil, či rozvody špatně nastavíte, tak dojde k důvěrnému seznámení ventilu a pístu. Většinou se ohnou ventily, pokud se však ventil propálí a spadne na píst udělá neskutečnou paseku. A píst může popraskat.

    Ceny oprav pístů

    Ceny oprav spojené s písty jdou ruku v ruce s GO motoru a nebo dokonce jeho celou výměnou. Ve většině případů stačí vyměnit kroužky a ložiska klikovky s novými šrouby a písty slouží jako kdysi. Bohužel horší je oprava po potkání motoru, prasknutí atd. 

    Vždy se však bavíme o opravách za několik tisíc až desítek tisíc, proto je vždy tyto opravy u starých vozů zvážit, zda se vůbec vyplatí. Vyměnit kroužky na pístu není jednoduchá věc a nezvládne je každý, navíc je spojena i s dosti pečlivou a motorářskou prací. Navíc je třeba pátrat i po příčině, která způsobila dané poškození.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *