Řadový motor: Efektivita a jednoduchost v praxi

Tento pojem slyšelo mnoho z nás. Už jen přízvisko řadový mnohé napoví a dokáže nám učinit představu, o jaký typ motoru se jedná. Dnes tomuto motoru věnujeme pár řádku a podíváme se mu tzv. pod pokličku.

Obsah Zobrazit

    Co je to řadový motor?

    Řadový motor je druh spalovacího motoru jehož válce jsou uloženy v řadě za sebou. Díky tomu dochází k vyváženému průběhu a mnohem hladšímu chodu než u motorů uspořádaných do V. Válce mohou být uspořádány podélně, nebo šikmo. Nejčastější je označení těchto motorů R4, kdy se jedná o řadový čtyřválec. Je to nejčastější zástupce vozů ekonomické a střední třídy. Počet válců se však může lišit, kdy nalezneme například řadový 3 válec, ale stejně tak i řadový 6 a 8 válec. Jedná se o nejjednodušší uspořádání válců.

    Benzín nebo nafta?

    Řadové motory mohou být, jak dieselové tak benzínové.  Jedny z nejslavnějších benzínových řadových motorů nesou označení MPi, kdy je nalezneme v koncernových vozech, ale také vozech značky Dacia i jiných. Nemůžeme samozřejmě zapomenout na dieselové přeplňované motory s označením TDi, které jsou na našem území velmi známé.

    Rozvodový systém u řadových motorů

    Motory mohou mít rozvody typu OHV s jednou vačkovou hřídelý, stejně tak můžeme narazit na ventilový rozvod DOHV, kde nalezneme dvě vačkové hřídele a dalším aspektem mohou být dokonce i tři vačkové hřídele, kdy jedna slouží jako tzv. vyvažovací hřídel neboli protiváha a snižuje vibrace motoru.

    Pohon rozvodů

    Nejčastěji se setkáme s pohonem rozvodů za pomocí řemenu a nebo řetězu, či vzácně ozubeným soukolím.

    Řadový čtyřválec R4

    Jak již zaznělo výše, nejrozšířenější je právě čtyřválcový řadový motor. Je označen písmenem R a počtem válců 4. Motor jste schopni nalézt od aut nižší střední třídy, až po dodávkové vozy. Nejčastější je samozřejmě v nižší střední třídě a střední třídě. Dnes v době downsizingu i v těch vyšších třídách neboť nahradil víceválcové motory, které dříve velkolepě reprezentovaly vyšší kategorie vozů. Zdvihový objem těchto R4  motorů se obvykle pohybuje od 0.9-3.0l. Samozřejmě rozpětí se ve vzácnějších případech může lišit.

    Výhody řadových spalovacích motorů

    Jako každý motor, tak i řadové motory mají své výhody a není jich málo:

    • Jak již zaznělo výše, je to především jejich poměrně jednoduchá konstrukce.
    • Nižší výrobní cena vzhledem k jednodušší konstrukci jinak uspořádaných válců.
    • Nižší hmotnost a slušná kultivovanost.
    • Dobré uspořádání do motorového prostoru.

    Nevýhody řadových motorů

    Řadové motory mají několik málo vad na kráse:

    • Vibrace například u řadových tříválců.
    • Mají hůře umístěné těžiště oproti plochým motorům

    Legendy mezi řadovými motory

    Určitě všichni známe zmínky o motorech, které zkrátka dobyly svět. Mezi těmito etalony narazíte právě na mnoho řadových motorů a zde si jen pro případ některé uvedeme.

    • 1.9 TDi – Tento motor ve všech jeho verzích je práce řadovým dieselovým čtyřválcem nebo R4, kdy si dokázal získat mnoho příznivců svou spolehlivostí i spotřebou.
    • BMW R6 – Šestiválcové motory od BMW byly pověstné, opět se zde jednalo o řadové šestiválce, které udivovaly svou dokonalou vyvážeností a hladkým chodem. Výrobou řadových šestiválců se BMW věnuje od roku 1933 a dá se říci až do současnosti. Hlavně díky této motorizaci tato značka uchvátila srdce mnoha motoristů. Vzpomeňme na legendární E39, E38, E24, E34, E36. Tyto vozy se stali legendami i díky jejich motorům. Především jejich starší benzínové motory vynikaly precizním chodem a na svůj výkon dobrou spotřebou.
    • Mercedes-Benz OM612.961 (270 cdi) – Nyní tu máme něco malinko jiného neboť se jedná o motor R5, čili pětiválec. Za mne se jednalo o velmi dobrý motor, který jsme nalezly v mnoha modelech značky Mercedes-Benz. Už jeho předchůdce o objemu 2.9 nebyl vůbec špatný a myslím, že se jednalo o skutečně skvělý motor. Tento motor nalezneme i v Ssangyong Rexton první generace.

    Pokračovat bychom mohli samozřejmě dále ale alespoň pro představu jsme si dali pár zástupců s rozdílným počtem válců.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *