Zajímavosti Žebříčky
🕓 26 min

Auta do 50 000 Kč – co vybrat za low budget auto?

Low budget trápí většinu z nás a jakožto milovník starých vrán, jsem si pro vás připravil pár vlaštovek do 50 000 Kč, které by ještě mohly nějakou tu dobu létat. Sám buď kupuji vozy do 50 000 Kč a nebo až kolem 150 000 Kč. Dle mého je totiž zbytek jen o náhodě a opravdový zlom nastává až nad 150 000 Kč. 

Nemá také cenu psát o kontrolách brzd a podvozků, kdy z mého hlediska se jedná o spotřební materiál. Ano, rozhodně nebrat auto, které má třeba vyloženě urvané čepy, děravé obě manžety a vyteklé všechny tlumiče, proto na to nebudu hned v článcích o vozech upozorňovat. Pozor si dejte především jen u víceprvkových náprav, u jednodušších systému, hold s nějakou vůli počítat musíme, ale zas nebuďte hloupí a prodávajícího upozorněte, protože každá kačka dolů se počítá. 

Také nebrat vůz, kde například, již rovnou desky absentují. Na druhou stranu kupujeme low budget ojetinu a rozhodně nám nikdo nebude prodávat nic ve 100% stavu, takové to je. Málo kdo nám prodá auto úplně bez problémů. Bude to stará vrána a proto je potřeba počítat s nějakou tou částkou na servis, kdy si vždy pamatuj, že rozvody, výměny filtrů, olejů a kontrola brzd a následně podvozku je takovou, jakou si nutnou prvotní investicí i prevencí.

Obsah Zobrazit

    Malé vozy

    Tyto autíčka zaslouží především začínajícím řidičům, maminkám a někomu, kdo zkrátka potřebuje převést sebe a neplánuje vozit přehršel věcí. Výhod malých vozů, alespoň těch dostupných pomyneme-li speciální verze, či luxusní značky jsou ceny dílů. Hlavně začínajícím řidičům proton nevytáhnou z kapes všechny peníze a servis bude více méně přístupný.

    Dacia Sandero 1. generace

    Dacia Sandero 1

    Než se začnou autokritici ozývat a vyvolávat něco o Dacii a její  korozi a špatném provedení,  crash testech, doporučil bych jim odejít a naopak pozvat a zeptat se všech uživatelů těchto vozů. Dacia Sandero ja malým hatchbackem, který má slušnou světlou výšku podvozku. Náhradní díly jsou absolutně příznivé a navíc nebudete muset kupovat ojetinu, co bude starší než 25 let.  Rozhodně bych doporučil motor 1.4 MPI s výkonem 55 kW. Je to obyčejný jednovačkový osmiventil prověřený léty praxe. Největší úzkost bývá u tohoto motoru, ale to je u všech více jetých benzínových ojetin,, možná spotřeba oleje přes gufera ventilů. Situace se však dá vyřešit a rozhodně, bych nekupoval auto s tímto motorem, které by za studena dýmylo, to je známka toho, že už to má nejspíše za sebou.

    Se spotřebou počítejte kolem 7l/100 km. Po letech ji samozřejmně mohou zdobit trunkace a i nějaká ta koroze, takže si zkontrolujte prahy i části karoserie. Co se jízdních vlastností týče, rozhodně nečekejte žádnou super odezvu, ani sportovní svezení. Nebudete králové odpichu od semaforu, ale za to vás auto zvládne odvézt a to poměrně komfortně. Dacia totiž využívá starého dobrého receptu na komfort a to jsou rovné tlumiče s kolem a možnost se pěkně propružit. Jednoduché to ano, ale také účinné. 

    V interiéru nalezneme převážně tvrdé plasty, z výbavy budeme mít k dispozici rádio a maximálně klimatizaci a sem tam něco na víc. To má i své výhody, protože, „kde nic není, ani smrt nebere“. Zkrátka pokud to tam není nemůže se to pokazit. Co se plastů tyče, něco může sem tam vrznout a nebude to rozhodně nic oslňujícího. Toto auto je určeno pro někoho, kdo se potřebuje levně dostat z bodu A do bodu B. Není to asi pro mladé řidiče, kteří by se rádi ukázali před kamarády, ale je to auto, které za vydané peníze odvede slušnou službu. Ideální pro lidi, kteří chtějí  za auto ušetřit, jezdit a ne investovat, starší páry, jako popojíždítko na chatu. Mladou rodinku, které má maximálně 2 děti a pozor, bude to velký tetris, ale i 3 sedačky se dají vmáčknout, to je totiž deviza téměř každé Dacie. Je to i perfektní vozítko pro rybáře díky světlé výšce.

    Renault Clio 3. generace

    Renault Clio 3
    Zdroj: Thomas doerfer, CC BY-SA 3.0

    Clio 3. generace se začalo vyrábět od roku 2005. Tajný typ však spočívá ve verzi grandtour, ta se objevila od roku 2008. Samozřejmně si klidně můžete vybrat i pouze hatchback, kdy bude samozřejmě i cenově dostupnější, ale verze kombi neboli „grandtour“ mi dává větší smysl. Zde máte jistotu, že kolem 50 000 Kč to nebude auto s natočenými X kilometry, ale bude to vcelku fajnová ojetina oproti koncernovým vozům. 

    Navíc může v tomto uspořádání sloužit i rodině s dětmi a to se rozhodně počítá. Volte motorizaci 1.2 16v. Má několik výkonových verzí, ale v zásadě lze doporučit všechny. Já s tímto motorem jezdil a není to žádná střela, nicméně, je to spolehlivý agregát. Jezdit budete kolem 6-7l/100 km. Grantour vám navíc poskytne i nějaký ten kufr a auto bude o něco lépe zpracováno i vybaveno, než výše zmíněné Sandero. Bude mít o něco málo dražší díly, ale žádný markantní rozdíl a bude také o něco nižší a mít menší prostupnost. 

    Interiér Clia je vcelku pěkně uspořádán. Clio se velmi hezky řídí, řekl bych z mého subjektivního pocitu o něco lépe než Fabia 2 a přijde mi, že nabídne o něco více komfortu, hlavně co se sedaček týče, ty Francouzi zkrátka umí. Ve své podstatě nemám příliš důvodu, proč bych měl upřednostnit Fabii 2, před tímto vozítkem. Clio bude potěšením pro maminky s dětmi, protože se velmi lehce a dobře ovládá, bude i pro mladé páry, které by rádi občas někam jeli na výlet a něco převezly. Neurazí ani starší lidi, protože sice se do něj bude nastupovat o něco hůř, než do Sandera, ale za to je bude o něco více hýčkat. Tyto vozy mají i velmi slušnou antikorozní ochranu, takže nemusí být rezavé. Výhodou je i to, že nebyly tak masově rozšířený ve firemních flotilách a nemají takovou patriotickou cenovku pro Čechy, jako například značka Škoda, která díky tomu ve světě ojetin profituje vyššími cenami, neboť jsme ochotni platit. Poslední devizou Clia je odhlučnění, které je na velmi vysoké úrovni a opět ve srovnání s Fabii 2 je lepší.

    Škoda Fabia 2. generace

    Škoda Fabia 2

    Ano, nyní jsme na domácí půdě a zástupce naší automobilky Škoda. Z mého předchozího článku o Škodě Fabii 1. generace víte, že můj postoj ke druhé generaci Škody je mírně straný a 2. generace mě nikdy neoslovila. Co se však nestalo, Škoda Fabia 2. generace se stala mým služebním vozem a já sní najezdil nějakých pár tisíc kilometrů v motorizaci 1.2 HTP. Musím říci, že auto slouží, jako služební vozítko dobře. Spotřeba je kolem 5l/100 km, což  je naprosto v pořádku. Ve městě je tohle vozítko agilní a dokáže velmi pěkně manévrovat. Problém samozřejmně nastane s jízdou po dálnici, kdy je zkrátka výkon znát a dálnice téhle Fabii moc nevoní a navíc spotřeba vám rapidně stoupne, proto i při delších přesunech spíše upřednostňuji okrsky.

    Zpřevodování je i tak vyloženě městské a auto velmi narazí rychle na limity. Ve své podstatě pokud dochází k pravidelné výměně oleje a nějakému tomu servisu, dá se říci, že i motorizace 1.2 HTP je, už po vychytání nemocí jejich předchozích bratříčků vcelku spolehlivá a vlastně mi pro toto auto dává smysl. Taky se musí umět s motorem HTP jezdit a nepodtáček ani nepřetáčet. Levná údržba, levný servis, nízké povinné ručení, tohle vše dělá ze Škody Fabia 2. generace 1.2 HTP po roce výroby 2010 smysl a já s tím souhlasím.

    Jezdil jsem s těmito vozy s motorem 1.9 TDI, které mají na toto vozítko doslova síly až až a tyhle Fabie jedou velice slušně, avšak je to už mírně servisně náročnější. Stejně tak jsem jezdil s 1.4 16v a ve své podstatě není špatná, ale už mi zkrátka k této Fabii nesedí a neplní to, co bych od tohoto auta chtěl, proto bych doporučil tento vůz s motorem 1.2 HTP po roce výroby 2010 a EURO 5, kdy byla většina problémů vychytaná a připravena na delší život. Pokud bych opravdu chtěl Fabii 1.4 volil bych raději první generaci, kterou byste museli vybírat pečlivě vzhledem ke korozi atd. Nicméně první generace, alespoň mne sedla do rukou lépe než ta druhá. Poslední bych udal k motorům 1.4 16v, že právě jejich pověst nesmrtelných motorů je mnohdy stojí život, na zanedbaných servisech, a proto se vraťme k výše zmíněné 1.2 HTP, kde nejčastěji zlobí, jak je již známo i z předchozí generace zapalovací moduly, ale to není nic neřešitelného. Ve verzi kombi má slušný kufr a dokáže sloužit i rodině s dětmi. Je to univerzální vozítko.

    Abych to obhájil, než mne většina auto nadšenců obviní ze šílenství a propagace motoru HTP, tak bych rád řekl následující. Vzhledem k tomu, že Fabie je vozítko, od kterého čekám ježdění na kratší trasy, malou spotřebu, nízké povinné ručení, určitou lehkost, tak bych volil HTP, jelikož motor 1.4 16v (potažmo 1.6 16v) jezdí kolem cca 7l/100 km, což od takového přibližovala nechci, je o něco těžší, má vyšší povinné ručení a 1.9 Tdi zase dost zatíží předek, byť je úsporná a já mám motory 1.9 TDi PD rád, protože sám jej mám, ale i tak bych ji nevolil, neboť, pak je vyloženě lepší sáhnout po Clio 3 s motorem 1.2 16v… Pak by samozřejmě možná bylo lepší volbou TSI, ale to se pohybujeme v jiných cenových vodách.

    Peugeot 107

    Peugeot 107

    Tohle auto je opravdu nákupní taška, řekl bych, až takový „piškot“. Přiznávám se, že v tomto voze jsem se pouze svezl u kamaráda, který rozváží pizzu.. Ve své podstatě není moc, co bych řekl. Motor 1.0 je spolehlivý i vzhledem k tomu, že tyto vozy rozváží pizzu a jsou opravdu drceny (jezdí s nimi vše co má ruce a nohy) a stále žijí, tak to musí být dobré. Komfort jízdy, bych řekl je přibližně rovný velikosti vozu. Rozhodně vás to neurazí v žádném případě nenadchne. Pokud však jezdíte po městě, kde se špatně parkuje má to neskutečnou výhodu. Nelámete si hlavu a zkrátka vám stačí místečko i méně než na běžný vůz. Dokonce je to skvělé i pro lidi, kteří mají jinak problém podélně zaparkovat.

    Díly jsou opravdu dostupné a levné, nemusíte se proto servisu obávat. Kola jsou také za pár korun díky svému rozměru. Pojištění stejně tak. Toto autíčko bych právě doporučil začínajícím řidičům, jako levnou alternativu, která jim nebude dělat problémy při parkování, nebudou se bát servisu a doveze je kam bude třeba. Není to rozhodně žádný hltač dálničních kilometrů, ani přesouvadlo na dlouhé trasy. Toto autíčko miluje městský a příměstský provoz. Díky nižšímu výkonu je donutí naučit se částečně předvídat provoz.

    Větší vozy nižší střední třídy

    Nyní si probereme větší vozy, takové ty dojíždědla, pro dva dospělé a případně maximálně dvě děti. Jedná se o vyhledávaný segment vozů. Tyto auta by vás i děti dovezla do zaměstnání i škol, a párkrát do roka na dovču někam za hranice i u nás. Servis zde může být i nejspíše bude o něco nákladnější, než u vozů uvedených výše, ale za cenu většího komfortu i prostoru.  Tady zde už budeme zvažovat  nejen zážehové motory, ale vzhledem k určení i vznětové motory.

    Hyundai i30 první generace FD

    Hyundai i30

    Nyní zabrousíme ve vodách korejského výrobce vozů Hyundai a to konkrétně u jeho první generace. Sice budeme muset mírně přebírat, než vyberem kousek bez koroze, neobouchaný, ale za cenovku výše uvedenou se nám to podaří. Dobrou volbou bude 1.4 CVVT s 80 kW. V této cenovce bude nejvíce zastoupen právě tento pohonný agregát. Další volbou by byla 1.6 CVVT, která taky není špatná, ale shání se hůř. Ideální, však bude zůstat u 1.4 CVVT, není to žádný střelec, ale na klidnou jízdu stačí. Raději počítejte se spotřebou kolem 7,5l/100 km, ale myslím, že mnoho z vás se dostane i níže.

    Hyundai jezdí vcelku velmi slušně, kvalitám podvozku 2. generace Octavie nedosahuje, ale za to ho seženete levněji a za mne je to o něco málo spolehlivější vůz. Podvozek však žádný problém nemá a řídí se vcelku hezky. Interiér je zpracován vkusně, až na modré podsvícení, kdy je to rušivý element. Ceny dílů podvozků jsou také velmi podobné cenám Octavie 2. Co však mnoho kutilů ocení je skvělý přístup. Vůz neskrývá mnoho záludností a vyloženě netrpí ničím hrozným. Nejhorší jsou projevy chrastících rozvodů a případné ventilové vůle. To doporučuji po koupi vyřešit výměnou rozvodů a seřízením ventilových vůlí a máme vcelku klid.

    Doporučit lze i povedený dieselový motor 1.6 CRDI, kde se vyhneme problémům s dvouhmotovým setrvačníkem, protože zde zkrátka není. Osobně bych klidně volil 66 kW nebo 85 kW. Obě nemají výše zmíněnou dvouhmotu a dají se sehnat ve verzích bez DPF, čili ve verzích EURO 4 a do roku 2010. S autem tyto motory pohnou slušně, sice nebudeme králi dálnic, ale to nikdo, kdo kupuje tento vůz nechce a hlavně spotřeba je i s těžší nohou do 6l/100 km. Zde bych osobně upřednostnil diesel, vždy to však záleží, jaké trasy budete křižovat. Ekvivalentem je i Kia Ceed ze stejných let a to jak u benzinových tak dieselových motorů, zde bude především záležet na preferenci vzhledu.

    Doufám, že jsem mnoho lidí nerozčílil nezmíněním Škody Octavie 2, ale za tuto cenu dle mne sice tento model seženete, ale nebude to nejspíš hitparáda a bude mít dosti najeto. Ne vzhledem k tomu, že by nebyla situace s ojetinami na trhu dobrá, ale vzhledem k výši ceny ojetin značky Škoda na našem území. Nicméně Pokud se pro ni rozhodnete, jako majitel jedné Ovečky 2, kterou máme doma už dekádu tento kup doporučuji také. Rozhodně berte 1.9 TDI – PD a na kecy typu Pédéčko, je na nic se vykašlete. Není to o nic horší motor než žádný jiný a více než problémy konstrukce, jej zabíjí uživatelé. Za zmínku, by stála i Škoda Octavia 1, kdy se jedná také o povedené auto a ne, že ne, ale nezmínil jsem ji proto, že dnes už jsou docela zrezlé chce to vybírat a stejně, jako její 2 nástupkyně, je u nás docela drahá. Navíc je třeba vzít v potaz i roky, kterým poručit nelze a všechna těsnění v motoru a všude možně, už nebudou co byly a může nás potkat cokoli. Dobrou koupí pro chalupáře a rybáře je verze 4×4 s rotačkou 1.9 TDI. A Focuse od Fordu jsem právě vynechal kvůli korozi a osobně si myslím, že Hyundai i30 je zkrátka spolehlivější.

    Větší kombíky střední vyšší střídy

    Jsme v situaci, kdy nám nestačí Clio, nestačí i30 nebo Kia Ceed a zkrátka bychom rádi něco většího, kde případně nacpeme i 3 dětské sedačky vedle sebe. Nechceme však MPV, protože nás srdce tahá spíše ke kombíku.

    Ford Mondeo MK3

    Ford Mondeo mk3

    Kdo někdy sedlal Mondeo ví, že je to kus auta. Je to skvělé auto, které výborně zvládá zatáčky a poskytuje mnoho a mnoho prostoru. Já osobně měl Mondeo vždy rád a líbí se mi filozofie „za málo peněz kus auta“ – tohle se týká především Mondea a Fordu (ojetin). Dostaneme obrovský kombík, který polkne nesmysl zavazadel díky skvěle tvarovanému kufru, nebo slušivý liftback, který se ani v dnešní době neztratí. Navíc zde nacpeme 3 dětské sedačky, což je velmi dobrou devizou. Co si samozřejmně pohlídat je koroze, ta se nevyhne téměř žádné z těchto ojetin za tuhle cenu, ale i tak můžeme mít štěstí na krásný kus. 

    Mondeo 3.generace mívá již potíže s korozí, a proto je opravdu velmi dobře, což je u Fordu a jeho ojetin velký problém. Kvůli tomuto problému se snažte vybrat model po faceliftu (po roce 2005). Ideální motorizací je 2.0 Duratec benzín. Tento motor má málo slabých stránek a poskytne i dost sil k ukočírování tohoto vozu. V případě dieselů volte novější verze TDCi, avšak je to na velkém zvážení, neboť po  letech mohou vykazovat větší poruchovost.

    Opel Vectra C Caravan

    Opel Vectra C caravan

    Ani zde si nyní neodpustím zmínku o mé slavné Vectře. Ano, není to nejlepší vůz na světě, ale za málo peněz dostanete ještě o něco malinko větší kus auta než u Fordu, tedy v případě, že zvolíte verzi Caravan, která je delší, než verze sedan, proto se rovnou pojďme bavit o verzi Caravan. Pokud byste rádi věděli více, přečtěte si moji recenzi o tomto voze.

    Opel je vcelku komfortní vůz střední třídy. Rozhodně vás nesveze, ale tak dobře, jako třeba Mondeo to rozhodně ne… Na druhou stranu dá vám mnoho prostoru s maximální využitelností. Opět vám spolkne 3 dětské sedačky a přidá i jistý typický vzhled. Jaký motor zvolit pro tohoto Opla? 

    Pokud bych volil benzín, tak jednoznačně 1.8 16v, který má dvě výkonové verze a to 90 kW, kdy se jedná o verzi bez variabilního časování ventilů a verzi 103 kW právě s časováním. Pokud budeme úplně detailisti tak ano, 90 kW je o něco málo spolehlivější, ale 103 kW zase pojede lépe. Se spotřebou počítejte spíše kolem 8,5l/100 km. Nejvíce strašáků má Vectra v elektronice, díky různým špatným kontaktům a takovým hloupým nedokonalostem, co si mohl Opel odpustit.

    Podvozek je vcelku odolný a ani já sám nevnímám větší, či rychlejší opotřebování, než u jiných vozů, ba naopak na to, po čem s Vectrou jezdím, bych řekl že snese dosti. Naopak co bych vynesl je vcelku dosti odolná kastle vůči korozi, která při dobrém starání vydrží dlouho. Celkově, je Vectra masivní z pořádných kusů plechu. Za ty roky však občas něco vrzne na palubovce a pozlobit může i odvětrávání, které má Opel hlavně u verze 1.9 CDTI 88 kW absolutně „hloupě“ řešeno. No a tím se posouváme dále, jaký diesel vybrat?

    Rozhodně 1.9 CDTI 88 kW, jak jezdí se můžete přesvědčit u videorecenze. Má to ale obrovské „ALE“. Verzi Caravan seženete pouze s DPF, které mohou po letech zlobit, dá se však v druhovýrobě koupit za nějakých 7500 Kč. Tento motor má poměrně krátké intervaly rozvodů a to 90 000 km, nebo 5 let. Tento motor se na víc nechová jako klasický diesel a má spíše charakteristiku benzínového motoru, což je velmi příjemné. Největší závadou bývat separátor oleje a odvětrání ve víku motoru, kdy vám mnoho „znalců“ poví, že je motor vylágrovaný (žere olej), nicméně velmi často to má na svědomí výše zmíněné odvětrávání a to lze vyřešit dvěma cestami. Koupení originálního víka ventilů, které koštuje více než polovinu ceny této ojetiny, neboť nelze separátor vyměnit (je vlepený do víka ventilů), a nebo externí Catch Tank s filtrem, který separátor zastoupí a jedete dál. Jinak je to obecně spolehlivá jednotka od Fiatu známá, jako 1.9 JTD a ty Fiat uměl. Nicméně, kdybych měl větší budget nejspíš bych šel do Mondea, ale pro ty co chtějí něco netradičního a mají o něco menší prostředky berte Vectru a nebojte se jí.

    MPV pro rodinky

    Nyní se opět posuneme a jsme u logické volby, kdy chceme zkrátka něco co toho uveze hodně a bude stát málo. I takové vozy jsou a my si ukážeme, že i za 50 000 Kč jde vybrat něco, co by mohlo fungovat.

    Mazda 5

    Mazda 5
    Autor: Thomas doerfer – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0

    Tohle je mnohdy absolutně zbytečně přehlížené úžasné vozítko, které si zaslouží vyzdvihnout. Za mě se jedná o velké a pohodlné auto. Hned na začátku si prozradíme to velké „ALE“, které tohle auto nese. Byť byste řekli velké auto pro rodinu a děti, tak 3 dětské sedačky zde opravdu do druhé řady nedáte. Dají se koupit 7 místné verze, které by to nejspíše zmákly, ovšem ubere vám to dosti úložného prostoru. Nicméně pokud máte 2 děti a hafana a máte rádi posuvné zadní dveře, tak je Mazda 5 jasná volba.

    Nejlepší bude motorizace 1.8 16v, které je vcelku spolehlivá a nenáročná na případné velké závady. Samozřejmně, chce pravidelnou péči, ale za to slibuje dobrou výdrž a spotřeba bude kolem 8,5 l/100 km.  Z Dieselu vyberte 2.0 D ve výkonu 105 W/100 kW. Motor zde může být ještě bez DPF a je to vcelku spolehlivé a povedené ústrojí. Jeho verzí jsem měl čest jezdit Mazdou 6 a dokáže vozem hýbat opravdu pohotově a za dobrou spotřebu, kdy u Mazdy 5 bude brát si myslím kolem 7l/100 km. Co však trápí každou Mazdu této doby je koroze. Dejte opravdu velký pozor a prohlídce vozu věnujte patřičnou péči, protože Mazdy zkrátka reznou a to doslova před očima. Co vám však Mazda nabídne bude skvělý jízdní zážitek, výbornou odezvu volantu a pocit jistého nadstandardu co se řízení týče.

    Seat Altea

    seat altea
    By Thomas doerfer – Norberak egina, CC BY 3.0

    Zde se budeme pohybovat opět nejspíše na samotné hranici našeho rozpočtu, nicméně dá se sehnat nějaký ten kousek s touto cenovkou. Musíme počítat s tím, že bude něco málo třeba opravit  a investovat, nebo to zkrátka nebude žádná voňavka. Seat Altea je příbuzný Volkswagenu Touran, ale má jedno eso v rukávu, které nepředčí ani Touran a to verzi XL. V této verzi nabídne více místa než její bratříček a dokonce ji pořídíte o něco málo levněji než jeho, protože zkrátka Seat není takové terno, jako Volkswagen.

    Podvozek tohoto vozu je na platformě jako Škoda Octavia 2, Golf 5, Touran, atd.. Takže nás díly rozhodně nezrujnují.  Řekl bych, že Altea je také o něco málo více sportovnějí laděná, než Touran, nicméně rodinné auto je to skvělé. Navíc má verzi Freetrack a obyčejnou 4×4. No ani jedna verze není zcela obyčejná. Rádoby „obyčejnou“ 4×4 můžeme spřáhnout se spolehlivou pohonnou jednotkou 1.9 TDi – PD a to bez DPF filtru. Verze Freetrack nabízí pouze 2.0 TDi – PD, ale bohužel vždy spřažen s DPF filtrem, se kterým si motory PD moc neholdují, za to však nabídne pohon 4×4 a vyšší světlou výšku podvozku, což Touran v nabídce nikdy neměl. Proto vždy volte 1.9 TDI-PD bez DPF.

    V této cenovce bych samozřejmně mohl zmínit, prý povedenou „šestnáctistovku“ 1.6. Já viděl mnoho těchto MPi, ať již ve dvojkových Oktáviích, tak i jiných modelech žrát olej, jako prokoplý kýbl a osobně bych je vyloženě za „spolehlivé“ neoznačoval, proto zde opět vybočit z řady mnoha svých kolegů, kteří vždy tyto motory zmiňují, jako jistotu a řeknu „nebrat“. Auta s tímto motorem nejsou moc úsporná, ani výkonná. Ve své podstatě mi tyto motory nedávají smysl a už vůbec ne pro vozy typu MPV, kde se jistě budete chtít svézt na dovolenou atd., proto zde existuje jediná volba a tou je 1.9 TDi-PD s výkonem 77 kW a bez DPF. A chápu, že mnoho odborníků tímto výrokem urazím a proto se omlouvám předem, ale stojím si za tím. Po koupi vozu bych nechal vyměnit oleje, rozvody, překontrolovat vačku, nechat seřídit vstřikovače PD a samozřejmě dávejte pozor i na korozi. Do Altei dáte 3 dětské sedačky, kupu věcí, a perfektně vás převeze, jak do práce tak na výlety s dětmi. Interiér je dobře zpracován, dle standardu koncernu i když zde bych řekl, že jeho bratříčci jsou možná uděláni o něco lépe, ale to je jen subjektivní.

    Ideální je hledat vozy se servisní historií, protože motory PD umírají nejvíce na olej, takže zanedbané výměny jsou fatální.  Nás se nejspíše tyto příplatkové a lepší karosářské verze týkat nebudou, i když s velkým štěstím , by se nejspíše dala verze XL sehnat v naší cenovce, ale i kdyby byla Altea obyčejná je to super auto.

    Co něco luxusnějšího?

    Vím, že většinu mladších a nadšených řidičů, až do této chvíle můj článek unudil k smrti, neboť jsem vám převážně překládal volbu rozumu a prostoru, či levné dostupnosti. Chápu, že ne každý by rád byl zaškatulkován a chtěl by něco lepšího. No dobrá, koukneme se na něco lepšího, avšak počítejte s tím, že pokud chci něco lepšího, budu muset být ochoten si připlatit i za servis a například akceptovat větší porci ujetých kilometrů. Nicméně, měl bych typ, který zas nemusí být, taková finanční hrůza a stále se s tím ještě nebudete stydět ukázat i ve společnosti a to hned dva typy, takže to berte jako bonus.

    Mercedes Benz C W203

    Mercedes Benz C W203
    By M 93 – Self-photographed, Attribution

    Mercedes třídy C verze W203 má krásný nadčasový design a pohon zadní nápravy. To může znít zábavně, ale také pro mnohé začínající šoféry nebezpečně, proto na to pamatujte a první zimy buďte hodně opatrní. Díly na tyhle mazlíky nejsou úplně drahé, takže se dá docela rozumně servisovat. Samozřejmě bude to dražší než na výše zmíněné modely, nicméně sada předních ramen je kolem 5500 Kč, tlumiče přední cca 1800 Kč za kus. Za to nám C poskytne dobré jízdní vlastnosti, určitý komfort značky Mercedes, a ani po letech jejich interiér nebývá hlučný a vrzavý. Sedačky a celkové prostředí řidiče působí pohodlně a hodnotně. S tímto autem rozhodně neurazíme. Pozor však na největšího nepřítele těchto vozů a to korozi. 

    K dispozici je možné vybrat ze vznětových, nebo zážehových motorů. Ze zážehových motorů bych sáhl po motorizaci C200, jedná se o 2.0i dopovaný kompresorem a nebo  po verzi C180 o objemu 2.0l 95 kW bez kompresoru. Pozor pozdější verze C180 má objem jen 1.8 a kompresor. U benzínových motorů počítejte se spotřebou kolem 10l/100 km, což nás nejspíš od koupi odradí, u atmosféry lze jezdil i kolem 8l/100 km, kdy sám jsem podobný typ motoru měl ve Vitu první generace a to nenaložené umělo kolem 8,5-9l/100 km, kdy se dá říci “nejel vůbec špatně”.

    Z Nafty bych se rozhodně nebál C220 CDI, sám jsem s ním kdysi jezdil a bylo to super. Auto mělo dost výkonu a dá se říci, že to bylo pohodlné a vcelku úsporné cestování. Jsou to common rail motory, takže mají rádi lepší a ideálně aditivovanou naftu. Co je však perlou je verze C 270 CDI s pětiválcem. Tento motor jsem měl možnost řídit v Mercedes-Benz Sprinter a stejně tak ML 270 CDI. Ve Sprinteru to jelo velmi slušně za výbornou spotřebu, ML je o něco těžší, takže žádná raketa a spotřeba byla vyšší, ale v C?! Zde to bude doslova hltač kilometrů a s malým Céčkem si poradí jedna báseň. Osobně bych tedy volil C270 CDI a hýčkal si jej. Určitě počítejte s nějakým servisem, tehdy to auto stálo hodně přes milion, takže nekupujeme tzv. „nic pro škrty“, s tím je třeba počítat a tímto způsobem k vozu přistupovat. Za mě je motor s pěti válci velmi povedený skvěle nakonfigurovaný a ještě k tomu úsporný.

    Tyto vozy jsou, jak ve verzi sedan, tak i kombi. Řekl bych, že i dnes mají takový neotřelý vzhled a když je pěkně umyjete a naleštíte, určitě se za ním ještě někdo otočí. Tento vůz nemá mnoho slabých stránek, řekl bych nic co by vybočovalo z řady. Tohle céčko se navíc umí hýbat a z 0 na 100 km/h umí kolem 9 s. Osobně bych se moc nebál ani automatu, v době, kdy jsem ho měl ve Sprinteru se jezdilo super a dodávalo to další punc určitého komfortu a za celou dobu jsem nezaznamenal žádnou vadu.

    Jízdní vlastnosti C jsou příkladné, přeci jen i v době vzniku musel konkurovat tehdejší špičce od BMW nebo Audi. Z celého tohoto trojlístku pro mne vždy byl Mercedes zkrátka nejkomfortnější. Nesváděl k tak zběsilé jízdě jako BMW a byl pohodlnější než Audi. Vždy bylo vše tam kde má být a očekávání o pohodlí zkrátka uměl naplnit dokonale. Snesl i sportovnější svezení a dálnice hltal tak lehce, jako dech. Nikdy ničím neobtěžoval, ani zbytečně neukolébal.

    V zimě to je takové problematičtější a jeho výkony z těchto let, bych označil z trojlístku za nejslabší, kdy nejlepší je Audi, pominu-li tuning srazy BMW před Tescem, kde každý rád zkusí projet smykem po ledu, či vodě. Myslím ty výkony v horských a hůře sjízdných úsecích. Z tohoto důvodu bych doporučil kvalitní zimní papučky, které by Céčku pomohly držet stopu. Vše bych zakončil tím, že v letech, kdy jsem jej měl možnost vlastnit to bylo ještě poměrně nové auto a vždy na něj rád vzpomínám a dostat tu možnost, klidně se k němu vrátím.

    Audi A4 B6/B7 1.9 TDi-PD

    Audi a4 B6
    By Thomas doerfer – Own work, CC BY-SA 3.0

    Tohle je jedno z vozů, které bych sám rád vlastnil. Jedná se o kombinaci určitého luxusu, výborných jízdních vlastností a povedeného motoru. Je to tajný trumf, který je mnohdy stále neobjeven. Tato Audi má jak nadčasový design, tak perfektní jízdní vlastnosti a to vše pod taktovkou motoru, který se povedl. Jedná se o variantu mého oblíbeného motoru 1.9 TDi-PD. Zde jej však můžete najít ve výkonových variantách, kdy bych doporučil tu nejvyšší 96 kW. Tohle auto bude trošku problém sehnat, protože jich je málo a možná budou kusy a přesahující cenu 50 000 Kč, ale dá se sehnat i kolem této cenovky. Na výběr je verze sedan a kombi „Avant“. Osobně si myslím, že Avant je mnohem hezčí. Za tu cenu dostanete celkem slušný prostor uvnitř, kdy ani po letech nestárne. Problémem může být ohmatané čudlíky atd. jak to již známe i z jiných koncernových vozů, nicméně dají se koupit nové a s trochou šikovnosti i vyměnit. Zbytek interiéru je opravdu dobře zpracovaný a celkem bytelný. 

    Tuto variaci dostaneme většinou s pohonem předních kol, na druhou stranu motor umí pohnout s touto A4 docela svižně a troufnu si říci, že se opravdu povozíte. Nyní přijde opravdová perla i zde a není jich moc, naleznete verzi quattro a to v čistokrevné podobě, žádný haldex, ale diferenciál torsen.  Navíc není extra přetížená, ani víceprvková přední náprava a tak vydrží mnohem dále, než u verze V6. 

    Když už jsme u přední nápravy, kdysi to byl strašák s vysokou cenovkou, nyní už to tak dramatické není a kolem 6000 Kč se dá pořídit celá přední náprava (ramena) od dobrého dodavatele a kolem 10 000 Kč od Lemfederu. Vzadu je také víceprvek, ale pokud bych si takové autíčko pořídil, dal bych si práci, aby bylo podvozkově výborné a já si ho mohl užít. Tohle auto stejně, jako jeho předchůdce může ještě slušně posloužit mladému člověku nebo páru či rodince, co by rádi vybočili z řady za rozumný peníz. V tomhle autě naleznete vše dobré od Audi a koncernu, je to jako perla mezi kameny. 

    Zrychlení z 0 na 100 km/h umí kolem 10 s, což je i na dnešní dobu ještě slušné. Spotřeba nebude problém kolem 6,5l/100 km. Pozor si hlavně dávejte na korozi, solení, kamínky a ťukance si i zde mohou vybírat daň. Navíc má dle celého třílístku (BMW, Audi, Mercedes-Benz) nejvyváženější a nejméně záludné jízdní vlastnosti. BMW vás skvěle sveze za ideálních podmínek a při prvních kalamitách mnoho odvážlivců pak máte možnost pozorovat v příkopech. Audi si drží standard a i díky tomu, že má standardně hnanou přední nápravu, nijak nevybočuje se svých chováním, či zapeklitosní, spíše naopak má tendenci držet lépe než vozy s nápravou MCpherson. Osobně jsem s Audi A4 najezdil mnoho kilometrů po celý rok a bylo to skvělé svezení, než nás nehoda rozdělila a i tehdy mi díky masivnosti zachránila krk (nebojte tohle jsem v žádném případě nezavinil). Na závěr bych řekl, kupujte je dokud jsou.

    Závěr

    Jistě budete mít spoustu svých typů a i já se omlouvám, protože vyjmenovat všechny super vozy a dostupné je fuška, takže pokud budete mít vlastní typ, klidně jej zmiňte v komentářích.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *