Low budget trápí většinu z nás a jakožto milovník starých vrán, jsem si pro vás připravil pár vlaštovek do 50 000 Kč, které by ještě mohly nějakou tu dobu létat. Sám buď kupuji vozy do 50 000 Kč a nebo až kolem 150 000 Kč. Dle mého je totiž zbytek jen o náhodě a opravdový zlom nastává až nad 150 000 Kč.
Nemá také cenu psát o kontrolách brzd a podvozků, kdy z mého hlediska se jedná o spotřební materiál. Ano, rozhodně nebrat auto, které má třeba vyloženě urvané čepy, děravé obě manžety a vyteklé všechny tlumiče, proto na to nebudu hned v článcích o vozech upozorňovat. Pozor si dejte především jen u víceprvkových náprav, u jednodušších systému, hold s nějakou vůli počítat musíme, ale zas nebuďte hloupí a prodávajícího upozorněte, protože každá kačka dolů se počítá.
Také nebrat vůz, kde například, již rovnou desky absentují. Na druhou stranu kupujeme low budget ojetinu a rozhodně nám nikdo nebude prodávat nic ve 100% stavu, takové to je. Málo kdo nám prodá auto úplně bez problémů. Bude to stará vrána a proto je potřeba počítat s nějakou tou částkou na servis, kdy si vždy pamatuj, že rozvody, výměny filtrů, olejů a kontrola brzd a následně podvozku je takovou, jakou si nutnou prvotní investicí i prevencí.
Malé vozy
Tyto autíčka zaslouží především začínajícím řidičům, maminkám a někomu, kdo zkrátka potřebuje převést sebe a neplánuje vozit přehršel věcí. Výhod malých vozů, alespoň těch dostupných pomyneme-li speciální verze, či luxusní značky jsou ceny dílů. Hlavně začínajícím řidičům proton nevytáhnou z kapes všechny peníze a servis bude více méně přístupný.
Dacia Sandero 1. generace
Než se začnou autokritici ozývat a vyvolávat něco o Dacii a její korozi a špatném provedení, crash testech, doporučil bych jim odejít a naopak pozvat a zeptat se všech uživatelů těchto vozů. Dacia Sandero ja malým hatchbackem, který má slušnou světlou výšku podvozku. Náhradní díly jsou absolutně příznivé a navíc nebudete muset kupovat ojetinu, co bude starší než 25 let. Rozhodně bych doporučil motor 1.4 MPI s výkonem 55 kW. Je to obyčejný jednovačkový osmiventil prověřený léty praxe. Největší úzkost bývá u tohoto motoru, ale to je u všech více jetých benzínových ojetin,, možná spotřeba oleje přes gufera ventilů. Situace se však dá vyřešit a rozhodně, bych nekupoval auto s tímto motorem, které by za studena dýmylo, to je známka toho, že už to má nejspíše za sebou.
Se spotřebou počítejte kolem 7l/100 km. Po letech ji samozřejmně mohou zdobit trunkace a i nějaká ta koroze, takže si zkontrolujte prahy i části karoserie. Co se jízdních vlastností týče, rozhodně nečekejte žádnou super odezvu, ani sportovní svezení. Nebudete králové odpichu od semaforu, ale za to vás auto zvládne odvézt a to poměrně komfortně. Dacia totiž využívá starého dobrého receptu na komfort a to jsou rovné tlumiče s kolem a možnost se pěkně propružit. Jednoduché to ano, ale také účinné.
V interiéru nalezneme převážně tvrdé plasty, z výbavy budeme mít k dispozici rádio a maximálně klimatizaci a sem tam něco na víc. To má i své výhody, protože, „kde nic není, ani smrt nebere“. Zkrátka pokud to tam není nemůže se to pokazit. Co se plastů tyče, něco může sem tam vrznout a nebude to rozhodně nic oslňujícího. Toto auto je určeno pro někoho, kdo se potřebuje levně dostat z bodu A do bodu B. Není to asi pro mladé řidiče, kteří by se rádi ukázali před kamarády, ale je to auto, které za vydané peníze odvede slušnou službu. Ideální pro lidi, kteří chtějí za auto ušetřit, jezdit a ne investovat, starší páry, jako popojíždítko na chatu. Mladou rodinku, které má maximálně 2 děti a pozor, bude to velký tetris, ale i 3 sedačky se dají vmáčknout, to je totiž deviza téměř každé Dacie. Je to i perfektní vozítko pro rybáře díky světlé výšce.
Renault Clio 3. generace
Clio 3. generace se začalo vyrábět od roku 2005. Tajný typ však spočívá ve verzi grandtour, ta se objevila od roku 2008. Samozřejmně si klidně můžete vybrat i pouze hatchback, kdy bude samozřejmě i cenově dostupnější, ale verze kombi neboli „grandtour“ mi dává větší smysl. Zde máte jistotu, že kolem 50 000 Kč to nebude auto s natočenými X kilometry, ale bude to vcelku fajnová ojetina oproti koncernovým vozům.
Navíc může v tomto uspořádání sloužit i rodině s dětmi a to se rozhodně počítá. Volte motorizaci 1.2 16v. Má několik výkonových verzí, ale v zásadě lze doporučit všechny. Já s tímto motorem jezdil a není to žádná střela, nicméně, je to spolehlivý agregát. Jezdit budete kolem 6-7l/100 km. Grantour vám navíc poskytne i nějaký ten kufr a auto bude o něco lépe zpracováno i vybaveno, než výše zmíněné Sandero. Bude mít o něco málo dražší díly, ale žádný markantní rozdíl a bude také o něco nižší a mít menší prostupnost.
Interiér Clia je vcelku pěkně uspořádán. Clio se velmi hezky řídí, řekl bych z mého subjektivního pocitu o něco lépe než Fabia 2 a přijde mi, že nabídne o něco více komfortu, hlavně co se sedaček týče, ty Francouzi zkrátka umí. Ve své podstatě nemám příliš důvodu, proč bych měl upřednostnit Fabii 2, před tímto vozítkem. Clio bude potěšením pro maminky s dětmi, protože se velmi lehce a dobře ovládá, bude i pro mladé páry, které by rádi občas někam jeli na výlet a něco převezly. Neurazí ani starší lidi, protože sice se do něj bude nastupovat o něco hůř, než do Sandera, ale za to je bude o něco více hýčkat. Tyto vozy mají i velmi slušnou antikorozní ochranu, takže nemusí být rezavé. Výhodou je i to, že nebyly tak masově rozšířený ve firemních flotilách a nemají takovou patriotickou cenovku pro Čechy, jako například značka Škoda, která díky tomu ve světě ojetin profituje vyššími cenami, neboť jsme ochotni platit. Poslední devizou Clia je odhlučnění, které je na velmi vysoké úrovni a opět ve srovnání s Fabii 2 je lepší.
Škoda Fabia 2. generace
Ano, nyní jsme na domácí půdě a zástupce naší automobilky Škoda. Z mého předchozího článku o Škodě Fabii 1. generace víte, že můj postoj ke druhé generaci Škody je mírně straný a 2. generace mě nikdy neoslovila. Co se však nestalo, Škoda Fabia 2. generace se stala mým služebním vozem a já sní najezdil nějakých pár tisíc kilometrů v motorizaci 1.2 HTP. Musím říci, že auto slouží, jako služební vozítko dobře. Spotřeba je kolem 5l/100 km, což je naprosto v pořádku. Ve městě je tohle vozítko agilní a dokáže velmi pěkně manévrovat. Problém samozřejmně nastane s jízdou po dálnici, kdy je zkrátka výkon znát a dálnice téhle Fabii moc nevoní a navíc spotřeba vám rapidně stoupne, proto i při delších přesunech spíše upřednostňuji okrsky.
Zpřevodování je i tak vyloženě městské a auto velmi narazí rychle na limity. Ve své podstatě pokud dochází k pravidelné výměně oleje a nějakému tomu servisu, dá se říci, že i motorizace 1.2 HTP je, už po vychytání nemocí jejich předchozích bratříčků vcelku spolehlivá a vlastně mi pro toto auto dává smysl. Taky se musí umět s motorem HTP jezdit a nepodtáček ani nepřetáčet. Levná údržba, levný servis, nízké povinné ručení, tohle vše dělá ze Škody Fabia 2. generace 1.2 HTP po roce výroby 2010 smysl a já s tím souhlasím.
Jezdil jsem s těmito vozy s motorem 1.9 TDI, které mají na toto vozítko doslova síly až až a tyhle Fabie jedou velice slušně, avšak je to už mírně servisně náročnější. Stejně tak jsem jezdil s 1.4 16v a ve své podstatě není špatná, ale už mi zkrátka k této Fabii nesedí a neplní to, co bych od tohoto auta chtěl, proto bych doporučil tento vůz s motorem 1.2 HTP po roce výroby 2010 a EURO 5, kdy byla většina problémů vychytaná a připravena na delší život. Pokud bych opravdu chtěl Fabii 1.4 volil bych raději první generaci, kterou byste museli vybírat pečlivě vzhledem ke korozi atd. Nicméně první generace, alespoň mne sedla do rukou lépe než ta druhá. Poslední bych udal k motorům 1.4 16v, že právě jejich pověst nesmrtelných motorů je mnohdy stojí život, na zanedbaných servisech, a proto se vraťme k výše zmíněné 1.2 HTP, kde nejčastěji zlobí, jak je již známo i z předchozí generace zapalovací moduly, ale to není nic neřešitelného. Ve verzi kombi má slušný kufr a dokáže sloužit i rodině s dětmi. Je to univerzální vozítko.
Abych to obhájil, než mne většina auto nadšenců obviní ze šílenství a propagace motoru HTP, tak bych rád řekl následující. Vzhledem k tomu, že Fabie je vozítko, od kterého čekám ježdění na kratší trasy, malou spotřebu, nízké povinné ručení, určitou lehkost, tak bych volil HTP, jelikož motor 1.4 16v (potažmo 1.6 16v) jezdí kolem cca 7l/100 km, což od takového přibližovala nechci, je o něco těžší, má vyšší povinné ručení a 1.9 Tdi zase dost zatíží předek, byť je úsporná a já mám motory 1.9 TDi PD rád, protože sám jej mám, ale i tak bych ji nevolil, neboť, pak je vyloženě lepší sáhnout po Clio 3 s motorem 1.2 16v… Pak by samozřejmě možná bylo lepší volbou TSI, ale to se pohybujeme v jiných cenových vodách.
Peugeot 107
Tohle auto je opravdu nákupní taška, řekl bych, až takový „piškot“. Přiznávám se, že v tomto voze jsem se pouze svezl u kamaráda, který rozváží pizzu.. Ve své podstatě není moc, co bych řekl. Motor 1.0 je spolehlivý i vzhledem k tomu, že tyto vozy rozváží pizzu a jsou opravdu drceny (jezdí s nimi vše co má ruce a nohy) a stále žijí, tak to musí být dobré. Komfort jízdy, bych řekl je přibližně rovný velikosti vozu. Rozhodně vás to neurazí v žádném případě nenadchne. Pokud však jezdíte po městě, kde se špatně parkuje má to neskutečnou výhodu. Nelámete si hlavu a zkrátka vám stačí místečko i méně než na běžný vůz. Dokonce je to skvělé i pro lidi, kteří mají jinak problém podélně zaparkovat.
Díly jsou opravdu dostupné a levné, nemusíte se proto servisu obávat. Kola jsou také za pár korun díky svému rozměru. Pojištění stejně tak. Toto autíčko bych právě doporučil začínajícím řidičům, jako levnou alternativu, která jim nebude dělat problémy při parkování, nebudou se bát servisu a doveze je kam bude třeba. Není to rozhodně žádný hltač dálničních kilometrů, ani přesouvadlo na dlouhé trasy. Toto autíčko miluje městský a příměstský provoz. Díky nižšímu výkonu je donutí naučit se částečně předvídat provoz.