Auto místo lokomotivy, odkud to asi známe?
Vzpomínáte na díl Top Gearu, ve kterém se trojice moderátorů snažila nahradit drahé vlaky automobily? V této epizodě našeho oblíbeného pořadu se James May a Richard Hammond vydali cestou použití Audi s pohonem všech kol, za které připojili několik karavanů, namísto vagónu. Radikálnější Jeremy Clarkson se vydal cestou „sportovního vlaku“ a jako lokomotivu využil silného Jaguara s pohonem zadních kol.
Lokomotiva Land Rover Discovery
A proč začínáme převyprávěním děje této epizody Top Gearu? Protože britská automobilka Land Rover se rozhodla jít podobnou cestou jako moderátoři této show, ovšem jejich nápad posunuli na novou úroveň. V rámci reklamní akce, která má deklarovat tažné schopnosti modelu Land Rover Discovery, byl tento vůz postaven na koleje, před trojici luxusních vagónů, jejichž celková hmotnost převyšuje 100 tun.
K našemu překvapení dokázal tento čiperný Brit svým točivým momentem 430 Nm opravdu celou soupravu rozpohybovat, ačkoli oficiální maximální hmotnost přívěsu tohoto vozu činí jen 2,5 tuny. Discovery si ale s osmapadesátinásobkem této hmotnosti poradil více než slušně a dokázal vlakovou soupravu táhnout celých deset kilometrů po švýcarské trati Museumsbahn Stein am Rheim. Součástí této trasy je i 285 metrů dlouhý ocelový, obloukový most, tyčící se do výška 25 nad úrovní údolí. Tato zkouška byla inspirována podobným experimentem z roku 1989, který byl uskutečněn k uvedení první generace Land Roveru Discovery na trh.
Série nebo úprava?
Jistě vás zajímá, jestli šlo o sériový model nebo byl nějak upravený. Odpověď je jednoduchá. Opravdu šlo o sériový model a jedinou úpravou na voze bylo přidání stabilizačních železničních kol, která vůz udržovali v kolejišti. K dosažení tohoto úspěchu řidič Land Roveru Discovery využil všechny trakční i tažné systémy, kterými jsou Terrrain Response, asistent tažení, asistent pro připojení přívěsu a All Terrain Progress Control.
Foto: Youtube.com