Automobily bez topení si v dnešní době většina z nás asi neumí představit. Nefunkční topení ale může nás řidiče během zimních, jarních, i podzimních měsíců pěkně potrápit. Snižuje celkový komfort a ohrozit může v krajním případě i naše počínání na silnicích. V tomto článku se proto podíváme na to, jaké jsou možné příčiny nefunkčního topení. Těch je totiž celá řada.
Automobilová topení mohou podobně jako jakékoliv další komponenty způsobit nemale vrásky na čele. S novějším datem výroby automobilu takové potíže často přibývají a mnohdy se bez patřičného servisu opravdu jen těžko obejdou. Pro zručné řidiče jsme ale připravili tento článek, ze kterého poznáte, co vašemu čtyřkolovému miláčkovi vlastně schází.
Vadný termostat
První a poměrně častý problém tkví v termostatu. Význam tohoto komponentu v obecné rovině spočívá v tom, že slouží k přepínání malého a velkého chladícího okruhu. Zvlášť u starších aut platí, že v režimu malého chladícího okruhu je z procesu fungování chladič vyloučen, a to proto, aby se vozidlu podařilo snadněji dostat na vyšší provozní teplotu.
Ve vztahu k vadným termostatům se odborníci nejčastěji zaobírají řešením dvou základních situací.
Termostat se může nejprve zaseknout v otevřené poloze a v takové situaci auto často netopí vůbec. Motor se mnohem pomalejším tempem zahřívá a nepodaří se mu dosáhnout potřebné provozní teploty. K přehřátí motoru sice v takovém případě povětšinou dojít nemůže, jeho opravu ale ani tak příliš neodkládejte.
Větší problémy hrozí, pokud se termostat zasekne jako zavřený. V takové situaci totiž termostat nevpustí horkou chladící kapalinu z motorových komponentů do chladiče. Hrozí přehřátí motoru a řidič by v žádném případě neměl s řešením problému otálet.
Nedostatečné množství chladící kapaliny
Problém s topením může souviset i s chladící kapalinou. Jestliže je jí v chladícím okruhu málo, nepodaří se jí dostat vůbec do topného tělesa. I proto je potřeba ideálně před každou jízdou její množství pečlivě kontrolovat. Při dolévání chladící kapaliny, dejte pozor, abyste použili stejný typ, který už ve vašem okruhu máte.
Celý okruh chladící kapaliny je i z těchto důvodů potřeba pravidelně proplachovat, a to ideálně každé dva až čtyři roky, nebo po ujetí 30 tisíc kilometrů. Myslete i na nemrznoucí směs do ostřikovačů, která by během zimních měsíců neměly ve vašem voze chybet.
Vzduch v soustavě chladící kapaliny
Chladící kapalina nemusí ideálně proudit i kvůli vzniklé vzduchové bublině. K takovému problému může dojít v situaci, kdy je chladící kapalina do vozu nesprávně doplněna.
Pokud takový problém ve vašem případě opravdu identifikujete, jen těžko se vyhnete odvzdušení celého okruhu.
Následující postup se ale u jednotlivých vozů často liší. V některých situacích postačí otevření víčka nádobky na kapalinu a následné dostatečné zahřátí motoru.
V jiných případech je ale takový proces trošku jiný a k odvzdušnění dochází přes speciální odvzdušňovací program, který se nachází v palubním počítači.
Netěsnící chladič
Problém s topením ve vozidle může souviset i s problémem v podobě netěsnosti na chladiči. Úbytek chladící kapaliny totiž může znamenat velkou potíž a pokud je netěsnost opravdu velká, neměli byste vůz raději ani dál používat.
Jestliže je únik vody jen malý, můžete zkusit dojet do cíle, ale sledujte pečlivě přitom teplotu i hladinu kapaliny. Vyplatí se i pravidelně zastavovat a nespoléhat se jen na to, co říkají kontrolky na vaší přístrojové desce. Abyste dojeli do cíle, můžete v krajním případě do chladiče postupně dolévat i vodu.