Auto netopí – nejčastější příčiny a jejich řešení

Automobily bez topení si v dnešní době většina z nás asi neumí představit. Nefunkční topení ale může nás řidiče během zimních, jarních, i podzimních měsíců pěkně potrápit. Snižuje celkový komfort a ohrozit může v krajním případě i naše počínání na silnicích.  V tomto článku se proto podíváme na to, jaké jsou možné příčiny nefunkčního topení. Těch je totiž celá řada.

Automobilová topení mohou podobně jako jakékoliv další komponenty způsobit nemale vrásky na čele. S novějším datem výroby automobilu takové potíže často přibývají a mnohdy se bez patřičného servisu opravdu jen těžko obejdou. Pro zručné řidiče jsme ale připravili tento článek, ze kterého poznáte, co vašemu čtyřkolovému miláčkovi vlastně schází.

Obsah Zobrazit

    Vadný termostat

    První a poměrně častý problém tkví v termostatu. Význam tohoto komponentu v obecné rovině spočívá v tom, že slouží k přepínání malého a velkého chladícího okruhu. Zvlášť u starších aut platí, že v režimu malého chladícího okruhu je z procesu fungování chladič vyloučen, a to proto, aby se vozidlu podařilo snadněji dostat na vyšší provozní teplotu. 

    Ve vztahu k vadným termostatům se odborníci nejčastěji zaobírají řešením dvou základních situací.

    Termostat se může nejprve zaseknout v otevřené poloze a v takové situaci auto často netopí vůbec. Motor se mnohem pomalejším tempem zahřívá a nepodaří se mu dosáhnout potřebné provozní teploty. K přehřátí motoru sice v takovém případě povětšinou dojít nemůže, jeho opravu ale ani tak příliš neodkládejte.

    Větší problémy hrozí, pokud se termostat zasekne jako zavřený. V takové situaci totiž termostat nevpustí horkou chladící kapalinu z motorových komponentů do chladiče. Hrozí přehřátí motoru a řidič by v žádném případě neměl s řešením problému otálet.

    Nedostatečné množství chladící kapaliny

    Problém s topením může souviset i s chladící kapalinou. Jestliže je jí v chladícím okruhu málo, nepodaří se jí dostat vůbec do topného tělesa. I proto je potřeba ideálně před každou jízdou její množství pečlivě kontrolovat. Při dolévání chladící kapaliny, dejte pozor, abyste použili stejný typ, který už ve vašem okruhu máte. 

    Celý okruh chladící kapaliny je i z těchto důvodů potřeba pravidelně proplachovat, a to ideálně každé dva až čtyři roky, nebo po ujetí 30 tisíc kilometrů. Myslete i na nemrznoucí směs do ostřikovačů, která by během zimních měsíců neměly ve vašem voze chybet. 

    Vzduch v soustavě chladící kapaliny

    Chladící kapalina nemusí ideálně proudit i kvůli vzniklé vzduchové bublině. K takovému problému může dojít v situaci, kdy je chladící kapalina do vozu nesprávně doplněna. 

    Pokud takový problém ve vašem případě opravdu identifikujete, jen těžko se vyhnete odvzdušení celého okruhu. 

    Následující postup se ale u jednotlivých vozů často liší. V některých situacích postačí otevření víčka nádobky na kapalinu a následné dostatečné zahřátí motoru.

    V jiných případech je ale takový proces trošku jiný a k odvzdušnění dochází přes speciální odvzdušňovací program, který se nachází v palubním počítači.

    Netěsnící chladič 

    Problém s topením ve vozidle může souviset i s problémem v podobě netěsnosti na chladiči. Úbytek chladící kapaliny totiž může znamenat velkou potíž a pokud je netěsnost opravdu velká, neměli byste vůz raději ani dál používat. 

    Jestliže je únik vody jen malý, můžete zkusit dojet do cíle, ale sledujte pečlivě přitom teplotu i hladinu kapaliny. Vyplatí se i pravidelně zastavovat a nespoléhat se jen na to, co říkají kontrolky na vaší přístrojové desce. Abyste dojeli do cíle, můžete v krajním případě do chladiče postupně dolévat i vodu.

    Vadný ventilátor topení

    Porouchat se může i ta část, která má za úkol vhánět teplo do kabiny řidiče. O to se snaží ventilátor topení, který může být v určitých situacích taktéž nefunkční.

    A s čím se v tomto ohledu vlastně můžete setkat? Ventilátor se může spouštět jen v určitých stupních foukání, může pískat, točit se pomalu nebo se třeba nespouštět vůbec. 

    V takovém případě může být příčin takového problému hned celá řada. Jde třeba o:

    • vypálenou pojistku,
    • přítomnost cizích předmětů,
    • nejrůznější mechanické závady,
    • vadné uhlíkové kartáče,
    • nebo třeba nefunkční výkonové odpory.

    Problém s topným tělesem

    Pokud si všimnete, že auto řádně netopí, může to být i známka zaneseného nebo ucpaného topného tělesa. 

    Jak takový problém identifikovat? Při provozní teplotě motoru můžete snadno zjistit, zda je topné těleso ucpané. Stačí nastavit ovládání topení do nejvyšší polohy a poté zkontrolovat obě hadice topení.

    Pokud je jedna hadice výrazně chladnější než druhá, je s největší pravděpodobností topné těleso ucpané. K zanesení a ucpání může dojít například vlivem vzniklého kamene nebo třeba zrezivěním chladiče.

    Dalším důvodem, proč topení nemusí fungovat, může být netěsnost v okolí topného tělesa. Pokud se vyskytne únik chladicí kapaliny, podlaha i celá kabina navlhne a v kabině můžete chladící kapalinu i lehce cítit. Navíc se může na oknech vytvořit i nevzhledný povlak, což je další charakteristický znak, který pomůže takovou obtíž identifikovat.

    Zaseknutý regulační ventil

    Další poměrně častou a možnou příčinou je zaseknutý regulační ventil. 

    O co vůbec jde?  Jde o součást topného systému, která reguluje množství teplého vzduchu, jež se dostane do samotného vozidla. Když se ventil zasekne, nedokáže dostatečně regulovat množství tepla, které se dostane do kabiny.

    V praktické rovině k tomuto problému dochází v situaci, kdy je regulační ventil topení zanesen prachem nebo dalšími nečistotami. 

    Pokud se tento problém snažíte řešit, postupujte obdobně jako při kontrole topného tělesa. Odlišnost spočívá jen v prohmatání hadice, které se nacházejí na obou stranách daného ventilu. Jestliže je hadice od ventilu k topnému tělesu chladná, bude ventil nejspíš v zavřené poloze.

    Nefunkční ovládací prvky

    Poslední možností, proč vaše auto dostatečně netopí, může souviset s nefunkčními ovládacími prvky. Problém tedy může souviset s nejrůznějšími tlačítky, knoflíky nebo třeba s dotykovou obrazovkou. Na takovou obtíž si raději zavolejte odborníka, který dokáže takovou nefunkčnost snadno identifikovat.

    Picture of Jiří Lacina

    Jiří Lacina

    Svoboda, nezávislost, vysoká rychlost. Přesně to jsou důvody, proč auta miluji. Rád je poznávám, testuji a píšu o nich.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *