Blikající a červené kontrolky na palubním počítači rozhodně nejsou nic, co byste chtěli vidět. Někdy mohou varovat před blížící se katastrofou, proto se je nevyplácí ignorovat. Svítí nebo bliká kontrolka motoru? Poradíme, co to znamená a jak se v takové situaci zachovat.
Kontrolky na palubní desce mají různé funkce. Zatímco některé dávají signál, že daná věc je aktivovaná a funguje, jiné zase upozorňují na poruchy a další nepříjemnosti. Mají také různé barvy – zelené, modré, oranžové či žluté. Udělejte si v tom pořádek a přečtěte si náš shrnující článek o kontrolkách v autě. Dnes se budeme zabývat kontrolkami motoru.
Kontrolka motoru se rozsvítí vždy, když otočíte klíčem v zapalování. Jakmile nastartujete, zase zčerná a není vidět. Jenže co dělat, pokud jste narazili na něco neobvyklého? Jde o upozornění na poruchu výkonu motoru nebo systémů, které jsou s ním spojené. V praxi to může mít několik podob.
Svítí oranžová kontrolka motoru, co dělat?
Jestli se vám stalo, že i po nastartování stále kontrolka motoru svítí, nebo se rozsvítila během jízdy, doporučujeme zajet do servisu na diagnostiku. Problémů může být hned několik. Můžete si zkusit na to přijít sami. Ale věřím, že spousta z nás se raději obrátí na odborníka.
Na co oranžová (případně žlutá) kontrolka motoru ukazuje? Na hrozící problém, který je potřeba řešit. Auto pravděpodobně do věčných lovišť nepošle, i tak to ale mávnutím ruky nepřecházejte.
Jaké jsou nejčastější příčiny svítící kontrolky motoru?
- porucha na vstřikování,
- problém s lambda sondou,
- porucha klikové hřídele,
- zanesený palivový filtr.
U mých známých kontrolka motoru Fabie nakonec vyžadovala výměnu filtru odsávání par. Většinou jde problém, který jen tak sami nevyřešíte, nebo spíš na něj sami nepřijdete. Proto je jediný rozumný krok přizvat mechanika.
Co dělat, když kontrolka motoru bliká?
Blikání je vizuálně nepříjemnější než obyčejné svícení, nejde si ho nevšimnout. Takže když se něco zhasíná a opět rozsvěcí, dává vám tím vůz najevo, že byste měli zbystřit. Rozhodně to není jen tak, a právě blikající kontrolka motoru může značit, že se schyluje k závažné poruše katalyzátoru nebo řídící jednotky.
Nejlépe uděláte, když zajedete na diagnostiku, kde vám auto prohlédne mechanik a zjistí, v čem je zakopaný pes. Příčin totiž stejně jako v předchozí kapitole může být hned několik.
Kromě katalyzátoru a řídící jednotky se tímhle způsobem ozývá i vadná svíčka nebo snímač tlaku, dále porucha palivového čerpadla, snímače kyslíku, válce atd. U některých značek blikání kontrolky motoru upozorňuje na poruchu emisního systému vozu.
Co si z toho vzít? Blikání neignorujte a řešte ho co nejdřív. V extrémním případě by to mohlo dopadnout tak, že by se vaše auto stalo nepojízdné. Někdo zvládne potíže odstranit svépomocí (když je odhalí). Ale jestli se v mechanice auta nevyznáte, raději svůj vůz svěřte do rukou někoho zkušenějšího.
Jaké jsou příčiny blikání kontrolky motoru?
Když bychom se pídili po konkrétních případech, může jít například o
- nekvalitní palivo (světlo kontrolky motoru začne blikat většinou ihned po natankování, vyřešit to lze naředěním kvalitnějšího paliva).
- pokles hladiny oleje, tj. nedostatek oleje (kontrolka se může rozsvítit pouze při ohřevu motoru, to může značit netěsnost v mazání, a proto zkontrolujte prostor motoru, zdali se někde nenachází stopy oleje).
- porucha palivového čerpadla nebo ucpání palivového filtru (je nutné změřit tlak tlakoměrem v palivové kolejnici, a popřípadě nahradit špatný díl novým).
- dezintegrace přívodu palivového systému (kontrolka bliká v případě, pokud se do palivového systému dostane vzduch, například netěsnící uzávěr plynu).
- porucha na snímači kyslíku (porucha tohoto čidla, pokud je velké množství nečistot na povrchu, řešením je výměna vadného senzoru).
- porucha v katalyzátoru (tlakoměrem je nutné změřit protitlak na výstupu).
- porucha zapalovacích svíček (kontrola zapalovacích svíček, pokud se na nich nachází olej nebo palivo je nutná výměna).
- porucha některého z válců (kontrola jiskry ve válci pomocí multimetru nebo testeru s piezo dílem, pokud není jiskra je třeba zkontrolovat snímač klikové hřídele, modul zapalování, cívku nebo řídící jednotku motoru).
Můžu s rozsvícenou kontrolkou motoru ještě chvíli jezdit?
Je lepší co nejdříve zamířit do servisu. Ale je jasné, že když jste někde na cestách, tak to nemusí být hned možné. Pokud jde jen o jednu samotnou kontrolku, zastavte a vypněte motor. Překontrolujte vozidlo a zaměřte se na zmíněné problémy. Jestli jste na nic nepřišli a po nastartování zase svítí, rozmyslete si, jestli zvládnete dojet do cíle.
Kdy je jízda s rozsvícenou kontrolkou zakázána?
Bohužel existují i situace, kdy byste v cestě raději pokračovat neměli. Jestli se vám ke kontrolce motoru rozsvítili i další symboly, raději zastavte, protože to značí kritický problém. To samé platí v případě, že si po nastartování všimnete divných znaků, které vozidlo vykazuje.
Zastavte vozidlo, pokud kontrolka motoru bliká současně s:
- kontrolkou přehřátí motoru,
- kontrolkou hladiny oleje,
- kontrolkou chladící kapaliny,
- kontrolkou výfukových plynů.
Jízda je také zakázána, pokud kontrolka motoru svítí a:
- při nastartování motor vibruje,
- během volnoběhu jsou zvýšené otáčky,
- cítíte zápach spáleniny v kabině vozidla,
- otáčky motoru nestoupají výše, zatímco světlo kontrolky bliká.
Nejčastější otázky a odpovědi
Jestli se vám stalo, že i po nastartování stále kontrolka motoru svítí, nebo se rozsvítila během jízdy, doporučujeme zajet do servisu na diagnostiku. Problémů může být hned několik. Kontrolka ukazuje na hrozící problém, který je potřeba řešit, co nejdříve!
Pokud kontrolka nepřetržitě svítí, může se jednat o nejčastější závady jako jsou: porucha na vstřikování, problém s lambda sondou, porucha klikové hřídele, zanesený palivový filtr nebo porucha katalyzátoru.
Pokud kontrolka motoru bliká, může se jednat o tyto problémy: nekvalitní palivo, pokles hladiny oleje, porucha palivového čerpadla nebo ucpání palivového filtru, porucha v katalyzátoru nebo zapalovacích svíček nebo některého z válců.
Jestli se vám ke kontrolce motoru rozsvítili i další kontrolky (kontrolka přehřátí motoru, hladiny oleje, chladící kapaliny nebo kontrolka výfukových plynů), raději zastavte, protože to značí kritický problém. To samé platí v případě, že si po nastartování všimnete divných znaků, které vozidlo vykazuje, jako je vibrování motoru při nastartování, při volnoběhu zvýšené otáčky nebo cítíte-li zápach spáleniny v kabině.
Jeden komentář
To bych rád viděl „křídlovou“ hřídel.