Proč existuje ekologická daň?
Častým terčem kritiky ze strany Evropské unie na účet českého ministerstva dopravy je stáří našeho vozového parku. Průměrný věk českého automobilu totiž přesahuje čtrnáct let, což je vysoko nad průměrem Evropské unie.
Pro omezení přeprodávání ojetých vozů, které nesplňují emisní normy EURO 3, 4 nebo 5 tak české ministerstvo dopravy zavedlo tak zvanou ekologickou daň. Tedy alespoň tak vypadá aktuální znění zákona. Pro příští rok ale očekávejte razantní změny.
České ministerstvo dopravy se tak snaží udržet krok s novelami Evropské unie, která každé čtyři roky zpřísňuje emisní zákony.
Dani neunikne ani EURO 3
Od ekologické daně budou oproštěny již pouze vozy, které splňují normy EURO 4 a 5. Tato změna legislativy se tedy dotkne téměř tří milionů vozů, které splňují pouze normu EURO 1, 2 a 3.
Nejedná se ale o daň, která se platí opakovaně rok co rok. Ekologická daň má za úkol především podporu recyklace autovraků. Majitel vozidla jí tak zaplatí pouze při registraci vozidla, které nesplňuje normy 4 a 5 a nebo při převodu na jiného majitele.
Zahrnutí vozidel splňující EURO 3, ale není jedinou změnou, kterou přináší novela zákona o ekologické dani. I ostatní kategorie se dočkají zdražení.
Připlatí si i ostatní
Pokud váš vůz splňuje EURO 1 či horší, budete nuceni zaplatit při převodu vozu či jeho registraci celých deset tisíc korun. EURO 2 zdraží ze stávajících tří tisíc korun na pět a nově zpoplatněné vozy s emisemi EURO 3 vyjdu při převodu na tři tisíce korun ekologické daně.
Foto: Wikimedia.org