Sport
🕓 2 min

Halo koncept, má vůbec smysl?

Dá se tragédiím zabránit?

Od tragických nehod Julese Bianchiho při velké ceně Japonska a Justina Wilsona během závodů IndyCar se vedou velice horlivé debaty o tom, zda by měli být závodníci ve formulových kategoriích opravdu vystaveni nebezpečí, která s sebou nese otevřený kokpit.

 

V reakci na tuto debatu bylo představeno hned několik možných řešení ochrany hlavy závodníka. Většinou ale snižují schopnost pilota dostat se rychle po nehodě z monopostu.

 

„Svatozář“ nad Ferrari

Jedním z mála systémů, který částečně řeší ochranu hlavy pilota a zároveň mu nebrání dostat se rychle z vozu je systém zvaný „halo“ (anglicky svatozář). Ten se jako jediný z navrhovaných systémů dočkal již svého otestování v praxi. Svou živou premiéru prožil během barcelonských předsezóních testů na rudém monopostu Ferrari, řízeném Kimi Räikönenem.

 

 

I tento systém má ale mnoho odpůrců. Ti ho kritizují hned ze dvou důvodů. První z nic je jeho podoba, která očím kritiků zrovna dvakrát nelahodí. Druhý z nich je fakt, že tento systém sice dokáže ochránit pilota před letícím kolem a většími troskami. Nedokáže ho ale ochránit před drobnějšími předměty, jako například před letící pružinou, která zranila Felipeho Massu, během velké ceny Maďarska v roce 2009.

 

 

Několik návrhů tohoto systému do světa vypustil i i dominantní Mercedes a Red Bull, který má svou představu Halo systému odhalit při živém testu v průběhu tohoto měsíce.

 

Foto: Youtube.com

Picture of Petr Míka

Petr Míka

Ve vodách motoristické novinařiny se pohybuji již pátým rokem. Podílel jsem se na chodu mnoha webových projektů s motoristickou tématikou. Pravidelně navštěvuji tiskové konference, autosalony a další podobné akce, s cílem připravit pro své čtenáře co možná nejkvalitnější obsah.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *