Dá se tragédiím zabránit?
Od tragických nehod Julese Bianchiho při velké ceně Japonska a Justina Wilsona během závodů IndyCar se vedou velice horlivé debaty o tom, zda by měli být závodníci ve formulových kategoriích opravdu vystaveni nebezpečí, která s sebou nese otevřený kokpit.
V reakci na tuto debatu bylo představeno hned několik možných řešení ochrany hlavy závodníka. Většinou ale snižují schopnost pilota dostat se rychle po nehodě z monopostu.
„Svatozář“ nad Ferrari
Jedním z mála systémů, který částečně řeší ochranu hlavy pilota a zároveň mu nebrání dostat se rychle z vozu je systém zvaný „halo“ (anglicky svatozář). Ten se jako jediný z navrhovaných systémů dočkal již svého otestování v praxi. Svou živou premiéru prožil během barcelonských předsezóních testů na rudém monopostu Ferrari, řízeném Kimi Räikönenem.
I tento systém má ale mnoho odpůrců. Ti ho kritizují hned ze dvou důvodů. První z nic je jeho podoba, která očím kritiků zrovna dvakrát nelahodí. Druhý z nich je fakt, že tento systém sice dokáže ochránit pilota před letícím kolem a většími troskami. Nedokáže ho ale ochránit před drobnějšími předměty, jako například před letící pružinou, která zranila Felipeho Massu, během velké ceny Maďarska v roce 2009.
Několik návrhů tohoto systému do světa vypustil i i dominantní Mercedes a Red Bull, který má svou představu Halo systému odhalit při živém testu v průběhu tohoto měsíce.
Foto: Youtube.com