Filtr pevných částic. Pro někoho možná neznámá, se kterou si poradí servis, pro pokročilejší důležitá součást auta, kterou si opečuje sám a výrazně tak prodlouží jeho životnost. Jak tedy k čištění DPF filtru přistupovat a k čemu je vlastně důležitý? Nebo se mu snad úplně vyvarovat? To si povíme v článku níže!
Co je to DPF filtr?
DPF filtr, neboli filtr palivových částic, je už dnes důležitou a nikoli levnou součástí automobilu, respektive výfukového systému. Tato zkratka vychází z označení „Diesel particulate filter“ a jedná se o skvělou pojistku, jak zachytit pevné nečistoty. Jak už z anglického názvu vyplývá, měl by se filtr týkat pouze naftových motorů. Zdání ale klame, v dnešní době se filtry pevných částic začínají rozšiřovat i do motorů benzínových. Nařizuje tak totiž norma Euro 6c, stejně jako u naftových aut bude umístěn ve výfukovém systému.
Nejčastější potíže s DPF filtrem
Samozřejmě se dnes podíváme i na to, zda je vhodné vyčistit DPF filtr doma, zaměřme se ale nejdřív na to, jaké nejčastější potíže nás s tímto systémem mohou potkat. Indikovat je může oranžová kontrolka filtru pevných částic, kterou opravdu nedoporučujeme ignorovat.
DPF je sice v zásadě bezúdržbové zařízení, o které se běžně nemusíme starat. Při neřešení již zmíněné kontrolky může ale dojít k míchání paliva s motorovým olejem, což povede k vážnému poškození palivového systému. Nejvíce se v praxi setkáme s problémy odvozenými od malé zátěže motoru, typicky vyvolané pouze krátkou městskou jízdou. Další oblastí, kdy řešíme problémy s DPF, bývá netěsnost v přívodu vzduchu k motoru nebo přílišné vstřikování paliva do motoru. To může způsobit například špatný chiptuning, netěsnost vstřiků nebo problém v řídící jednotce. Problémy se většinou projeví vyšší kouřivostí automobilu.
Jak je ale vidět, zde popsané závady nejsou přímo problémy s filtrem pevných částic, ale zásadně jej ovlivní. Pokud se podíváme na potíž přímo v tomto filtru, můžeme se setkat s problémem na tzv. senzoru odchylky tlaku.
Jak se starat o DPF filtr?
Základem je bezesporu tankování kvalitního paliva. Opravdu dejte pozor, na které čerpací stanici pravidelně tankujete. U těch méně známých, kde existují pochyby, je vhodné používat aditiva. Otázkou kvality paliv se zabývá například náš článek o biopalivu, ve kterém se jistě dozvíte spoustu zajímavých souvislostí. Bonusem zmíněných aditiv je vedle čištění motoru také menší snížení spotřeby. A pokud zrovna nepoužíváte firemní vůz tak jistě víte, že každý ušetřený litr se dnes počítá.
Důležité je také, aby vozidlo, které má DPF filtr jezdilo i delší trasy. Čistě městský provoz je pro tento filtr přímo nevhodný. DPF filtr se totiž, pokud funguje jak má, čistí sám za jízdy. Aby se vypalování spustilo je potřeba splnit určité podmínky – správná teplota oleje a plynulá jízda ve vyšších otáčkách – nejvhodnější je tedy jízda po dálnici, kdy se regenerace DPF spustí sama od sebe. U starších vozů můžete postřehnout, že se regenerace spustila, u novějších si toho ani nevšimnete.
Vyplatí se čistit DPF filtr doma?
Čištění DPF filtru je obecně složitá věc a internet je plný amatérských, poloprofesionálních nebo dokonce nebezpečných návodů. Dočíst se například můžete, že lze filtr vyčistit mokrou cestou vyplachováním, nebo dokonce tlakovou vodou. Někteří kutilové poradí, že lze čistit za pomocí určité chemie v kombinaci s výplachem, či dokonce ručně tlakovým vyfoukáváním. Všechny tyto zmíněné rady ale mohou nenávratně poškodit filtr, či dokonce turbo! Zásadně se pak vyhněte jakékoli manipulaci s ohněm (například „výborná“ rada vyfoukávání za pomoci plamene), kdy je kutil nebezpečný nejen svému vozidlu, ale také sobě a širokému okolí.
Čištění DPF filtru je opravdu lepší přenechat odborníkům, kdy cena zpravidla nepřesáhne vyšší jednotky tisíc korun. Zásadou by však měla být správná péče o vůz a jízdní styl, která stav a životnost filtru zásadně zlepší. Důsledky a náklady amatérského čištění filtru mohou dramaticky navýšit výslednou cenu za opravu automobilu, čehož jistě nikdo z řidičů dosáhnout nechce. A jaké zkušenosti s údržbou DPF filtru máte vy?
Autor: Marek Morafcsik