Pneumatiky musíme v určitém bodě měnit, aby jízda ve vozidle zůstala i nadále bezpečnou. Obecně rozšířeným pravidlem totiž je, že se zmenšujícím se vzorkem se snižují i schopnosti pneumatik. Je tomu ale doopravdy tak?
Nižší vzorek je lepší na suchu
Je jasné, že větší vzorek je lepší na mokré vozovce. Vzorek lépe odvádí vodu a snižuje nebezpečí aquaplaningu. Na suché vozovce má ale vysoký vzorek mnoho negativních dopadů. Pneumatika se opotřebovává a zahřívá. S průběhem doby dochází k opotřebení kanálků, což zvyšuje styčnou plochu pneumatiky a vozovky. A to, jak známe u závodních aut, znamená lepší přilnavost.
Více bezpečí na mokru
Samozřejmě se ale snižují její schopnosti na mokru. V konečném důsledku tedy s pneumatikami s vysokým vzorkem můžeme jet agresivněji na mokru, ale klidněji na suchu. S nízkým vzorkem je tomu naopak. Ideální je tedy najít si kompromis. Samozřejmě v rozmezích zákonů.
Až tedy příště budete preventivně měnit zimní pneumatiky tak myslete na tohle. Zvýšíte své bezpečí za sucha (ono u nás většinou silnice pod vodou nejsou) a snížíte zátěž na životní prostředí. Minimální hloubka dezénu u letních pneumatik je 1,6 milimetru a u zimních 4 milimetry.