Vozidlo Provoz vozidla
🕓 6 min

Nejlepší motor na krátké trasy – existuje ideální řešení?

Každý to zná, občas zkrátka potřebujete vůz jen na krátkou vzdálenost, kdy se sotva dostanete s nájezdem na nějaký ten kilometr za den. I tak, však chcete cestovat vozem a ne chodit pěšky. Je možné tedy vybrat motor, který by dokázal dlouhodobě zvládat tyto krátké úseky?

Zobrazit

    Vyplatí se jezdit krátké trasy?

    Než se dostaneme vůbec k motorům, je třeba si položit zásadní otázku. Nevyjde mne lépe se přepravit jinak, než vozem? Odpověď je jednoduchá „ANO“. Využití lokální dopravy, nebo kola bude vždy levnější než vozidlo vybaveno motorem. Byť jsem milovníkem vozů, ale někdy je zkrátka potřeba být více racionální. Už jen z hlediska jeho údržby, pojištění a dalších věcí, které jsou spojeny s údržbou vozu. Ovšem chápu, že někdy to zkrátka jinak nejde.

    Diesel… raději ne

    Naftové motory zkrátka krátké trasy nemusí, což je obecně známý fakt. Dnešní diesely jsou na tom s jízdou po krátkých trasách ještě mnohem hůře, než jejich předchůdci, neboť jsou přiškrceny euronormami. Díky tomu, jsou všechna dieselová auta poslední dekády vybavena filtry pevných částic, kdy díky jízdě pouze na krátké trasy není možnost tento filtr zregenerovat, a tak velmi brzy dochází k jeho ucpání.

    Není to však jen filtr, který trpí, ale je to i samotný motor. Vznětový motor se zahřívá mnohem déle, než ten zážehový. Pokud motor není zahřátý na provozní teplotu a je dlouhodobě v tomto režimu využíván rozhodně mu to neprospívá. Nejen že, nebudeme moci využít potenciál motoru, protože točit studený diesel je jeho rozsudkem smrti, ale dále také bude trpět na mazání, neboť bude mazán pouze studeným olejem  a nikdy nedojde na správnou provozní teplotu a tím i využití viskozity oleje. 

    Problém bude i s hromaděním karbonu.  Pokud však jste zatvrzelý ropáci, budu nucen vám nějaký ten motor hodit i sem, i když bude trpět. Se zavřením obou očí lze doporučit staré motory 1.9 SDI, které například byly hojně využívány ve Škodě Fabii první generace. Další variantou by mohl být starý komůrkový diesel od Mercedesu.

    Nejideálnější diesel však najdete úplně jinde, než výše zmíněné kolegy. Existuje totiž automobilka Aixam, která vyrábí vozidla pro řidiče od 15 let. Na jejich vůz vám stačí řidičský průkaz AM. Starší Aixam neměly filtry DPF a jejich objem motoru 400 ccm (novější mají i více, nebo se mohou lišit), dva válce se dají označit za dobré i do města (rychle se zahřejí) i s výkonem 4 kW. Má sice omezenou rychlost a přepraví maximálně dvě osoby, ale pro rohlíky, jistě postačí. 

    Benzín… většinou dobré

    Většina lidí pohybujících se v okolí aut, vám jistě doporučí, nějaký maloobjemový benzín. To je většinou dobrá volba, ale jen malý objem nestačí.  Velký rozdíl je i ve vstřikování. Motory s přímým vstřikováním nejsou ideální k ježdění na krátké trasy, neboť u nich dochází k ředění oleje benzínem. To vede k jeho rychlé degradaci a k fatálním škodám na motoru.

    Další nevýhodou je také hromadění karbonu. Ideální jsou motory s MPI a nebo skvělý motor od Renaultu, který nalezneme i v Dacii 0.9 TCE. Pokud budeme chtít malinkaté vozítko nebojte se sáhnout například po vozu Škoda Citigo s motorem 1.0 MPI, který je nadprůměrně spolehlivý a vyniká i malou spotřebou  paliva.

    Co tahle hybrid?

    Jedním řešením na krátké trasy může být i hybrid. Hybrid je kombinací spalovacího a elektrického motoru. Vybírat můžete mezi plug-in hybridem, nebo klasickým hybridem. Plug-in má větší baterii, která bývá uložená v kufru (což vede k menšímu prostoru zavazadelníku). Dalším rozdílem je možnost nabíjení baterie nejen za pomoci spalovacího motoru, ale i nabíjení pomocí kabelu, kdy je většinou dojezd kolem 50 kilometrů.

    Výhodou je to, že auto má lepší dojezd, než klasický hybrid, ale za to je větší pořizovací cena. Raději bych tedy do města volil plug-in hybrid, ovšem je třeba  zvážit, zda se nám cenovka vyplatí, či nikoli. Další výhodou je velmi dobrá akcelerace. Jako jeden ze skvělých pluginů bych uvedl motor od Toyoty o objemu 2.5l klasický atmosférický a bytelný motor. Spřežení obou motorů dosahuje, až 306 koní a nalézt jej můžeme například v Toyotě RAV4 Prime. Zajímavostí je, že motor pracuje na základě Atkinsonova cyklu. I další hybridy od Toyoty jsou určitě skvělou volbou, se kterou nešlápnete vedle.

    Doba elektrická

    Doba pokročila a elektromobily jsou poslední dobou velice omílané téma. Zde je právě varianta, kdy bych řekl, že i já, zatvrzelý příznivec spalovacích motorů sáhl právě po elektromobilu. Pokud budu denně jezdit kousky po městě a mám finanční možnost zakoupit elektromobil, je to skvělá volba.

    Koukl bych se v tomto případě po Volkswagenu e-Golf. Tento vůz je rokem výroby od 2018 do 2020 s výkonem 100 kW. Lze jej pořídit za cenu okolo 400 tisíc korun s nájezdem kolem 50 000 km. Za dané peníze dostaneme poměrně spolehlivý kus vozu s ještě dobrou výdrží baterií a pokud najdete pěkné kousky, tak vám ještě dlouho poslouží.

    U nových elektromobilů je především problém s pořizovací cenou a u některých modelů i s kvalitou zpracování. Myslím však, že na pojíždění po městě, krátké přesuny pár kilometrů denně jsou hlavním revírem právě elektromobilu. Navíc máte výhodu i v parkování, kdy smíte zajíždět do zón, které se jinak platí, nebo jsou zpřístupněny pouze od určité Euro třídy.

    Co tahle alternativa?

    Je zde ještě další způsob přepravy a mnoho lidí jej využívá. Co tahle přesedlat ze čtyř kol na dvě? Pokud opravdu dojíždím kousek a vaše cestování se bude odehrávat především v letních měsících, tak není na škodu se poohlédnout po skútru. Kvalitní skútr například od Hondy se dá pořídit okolo 150 tisíc korun s objemem 125ccm a variátorem, takže nám odpadá řazení a stačí řidičské oprávnění skupiny B.

    Za dané peníze koupíme nový stroj se zárukou, levným povinným ručením a dostupným servisem. Zde bych doporučil Hondu Forzu o výkonu 11 kW. Zajímavostí a stylovka je i Honda DAX, ale bohužel už je třeba oprávnění na motocykl, neboť nový DAX je na rozdíl od svého předchůdce s větším objemem. Třetí alternativa může být v Hondě EM 1, kterou lze koupit kolem 60 tisíc korun a opět nám stačí řidičské oprávnění B. Dojezd okolo 30 km nám na popojíždění po městě, také postačí.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *