Nejlepší motor na krátké trasy – existuje ideální řešení?
Každý to zná, občas zkrátka potřebujete vůz jen na krátkou vzdálenost, kdy se sotva dostanete s nájezdem na nějaký ten kilometr za den. I tak, však chcete cestovat vozem a ne chodit pěšky. Je možné tedy vybrat motor, který by dokázal dlouhodobě zvládat tyto krátké úseky?
Zobrazit
Vyplatí se jezdit krátké trasy?
Než se dostaneme vůbec k motorům, je třeba si položit zásadní otázku. Nevyjde mne lépe se přepravit jinak, než vozem? Odpověď je jednoduchá „ANO“. Využití lokální dopravy, nebo kola bude vždy levnější než vozidlo vybaveno motorem. Byť jsem milovníkem vozů, ale někdy je zkrátka potřeba být více racionální. Už jen z hlediska jeho údržby, pojištění a dalších věcí, které jsou spojeny s údržbou vozu. Ovšem chápu, že někdy to zkrátka jinak nejde.
Diesel… raději ne
Naftové motory zkrátka krátké trasy nemusí, což je obecně známý fakt. Dnešní diesely jsou na tom s jízdou po krátkých trasách ještě mnohem hůře, než jejich předchůdci, neboť jsou přiškrceny euronormami. Díky tomu, jsou všechna dieselová auta poslední dekády vybavena filtry pevných částic, kdy díky jízdě pouze na krátké trasy není možnost tento filtr zregenerovat, a tak velmi brzy dochází k jeho ucpání.
Není to však jen filtr, který trpí, ale je to i samotný motor. Vznětový motor se zahřívá mnohem déle, než ten zážehový. Pokud motor není zahřátý na provozní teplotu a je dlouhodobě v tomto režimu využíván rozhodně mu to neprospívá. Nejen že, nebudeme moci využít potenciál motoru, protože točit studený diesel je jeho rozsudkem smrti, ale dále také bude trpět na mazání, neboť bude mazán pouze studeným olejem a nikdy nedojde na správnou provozní teplotu a tím i využití viskozity oleje.
Problém bude i s hromaděním karbonu. Pokud však jste zatvrzelý ropáci, budu nucen vám nějaký ten motor hodit i sem, i když bude trpět. Se zavřením obou očí lze doporučit staré motory 1.9 SDI, které například byly hojně využívány ve Škodě Fabii první generace. Další variantou by mohl být starý komůrkový diesel od Mercedesu.
Nejideálnější diesel však najdete úplně jinde, než výše zmíněné kolegy. Existuje totiž automobilka Aixam, která vyrábí vozidla pro řidiče od 15 let. Na jejich vůz vám stačí řidičský průkaz AM. Starší Aixam neměly filtry DPF a jejich objem motoru 400 ccm (novější mají i více, nebo se mohou lišit), dva válce se dají označit za dobré i do města (rychle se zahřejí) i s výkonem 4 kW. Má sice omezenou rychlost a přepraví maximálně dvě osoby, ale pro rohlíky, jistě postačí.
Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.