Nefunkční klimatizace – příčiny a jejich řešení

Proč klimatizace v autě nefunguje? Znepokojující otázka, na kterou mnoho řidičů opakovaně hledá odpověď, a to zvláště v parných a horkých letních dnech. Když se chystáme vyrazit na cestu, často na klimatizaci spoléháme, a to proto, aby nám poskytla osvěžující chlad. Ale co když se stane, že najednou nefunguje? Tak na to se podíváme v tomto článku, který si pro vás naše redakce připravila.

Obsah Zobrazit

    Stává se, že při koupi ojetého vozu velká část řidičů funkčnost klimatizace podceňuje. To se ale nemusí úplně vyplatit, neboť příliš vysoké teploty s sebou přináší velkou řadu důsledků, které se propisují i do chování řidičů. Klesá pozornost, roste agresivita a tím se znatelně navyšuje i riziko možné nehody. 

    Nefunkční klimatizaci by proto žádný řidič neměl přehlížet. Pravidlem číslo jedna ale je, že opravy „po domácku“ mohou vzniklý stav ještě zhoršit, a proto by se každý řidič měl v takovém případě chovat obezřetně. Vždy se radši vyplatí konkrétní problém důkladně komunikovat s odborníkem, který se s tím v praxi setkává skoro denně. S ním můžete také probrat, jak její životnost do budoucna co možná nejvíce prodloužit

    Inu, asi to dobře znáte. Větráky běží na maximum, ale jejich výdechů se do prostoru řítí jen teplý vzduch. Vedro je v autě ještě větší než venku, což pro řadu řidičů nevěstí vůbec nic dobrého. Proto naše redakce přinesla níže uvedený výčet možných příčin, které by mohly stát za vysvětlením toho, proč klimatizace v autě vlastně nefunguje.

    Nedostatek a možný únik chladícího média

    Všem řidičům je asi jasné, že klimatizace v autě funguje na principu chlazení vzduchu uvnitř. Toho je v praxi dosaženo i pomocí speciálního chladícího média. Jde o kapalinu, která je zodpovědná za odvádění tepla z interiéru vozu a pokud dojde ke vzniku jejího nedostatku, nebo snad k jejímu úniku, například kvůli prasklému hadičce nebo poruše kompresoru, může snadno dojít k nefunkčnosti celé klimatizace.

    Pokud tedy speciální kapalina ve vašem voze jednoduše došla, stačí ji nahradit za jinou. Pokud je ale příčinou její únik, pouhé doplnění stačit v dlouhodobém horizontu nebude. Na řešení takového problému se ale podíváme níže.

    Porucha kompresoru

    Za únikem chladící kapaliny může dále stát nefunkční kompresor, který je opravdu klíčovou součástí celého systému klimatizace auta. Je to takové malé, ale velmi důležité „srdce“ systému. Kompresor totiž slouží ke stlačení chladiva a jeho převedení na vysokotlaký vzduch, díky kterému se následně interiér vašeho vozu ochlazuje.

    Pokud dojde k jeho poruše, například kvůli nadměrnému opotřebení nebo elektrické závadě, může klimatizace přestat fungovat. V takové situaci je třeba vyměnit nefunkční kompresor za nový, což by ve většině případů mělo vzniklý problém vyřešit. 

    Kompresory klimatizací se v praxi vystavují vysoké zátěži. Proto může docházet k jeho přidření, a tedy tomu, že kompresor se ve správnou chvíli sepnutím elektromagnetické spojky jednoduše nezapne. Příznačným prvkem bývá i případný pískot hnacího řemene. I proto je potřeba poruchám kompresoru předcházet, a to nejlépe správným mazáním. To by mělo být prováděno přesně podle pokynů výrobce, ve správných časových intervalech i vhodně zvoleným mazivem.

    Problémy s elektronikou

    Klimatizace auta je také závislá na celkovém elektronickém systému vašeho vozu. V praxi existuje mnoho elektrických komponentů, které spolu vzájemně pracují proto, aby klimatizace fungovala správně. Porucha pojistek, elektrického vedení nebo ovládacích prvků může způsobit nefunkčnost klimatizace, což je v takovém případě vhodné řešit s odborníkem, najít konkrétní problém a odborně jej vyřešit.

    Ucpaný kabinový filtr

    Součástí pravidelného servisu by měla být i výměna kabinového filtru. K tomu by mělo docházet ideálně každých 15 až 20 tisíc kilometrů, a zároveň minimálně jednou ročně. Je potřeba myslet na to, že takový filtr se pravidelně ucpává, což následně způsobuje omezené proudění vzduchu a klimatizace kvůli tomu v mnohých případech nefunguje správně.

    Kabinové filtry se v továrnách instalují do vozů proto, aby zachycovaly pyl, bakterie nebo výfukové plyny či vlhkost. Je to tedy jednoduše proto, aby se cestující těšili z ideálního vzduchu. Nefunkčnost tohoto komponentu tedy nepřináší pasažérům požadovaný komfort. 

    Mechanické poškození

    V extrémních případech může dojít k mechanickému poškození některých součástí klimatizace, například chladiče, nejrůznějších hadiček nebo ventilátoru. Nehody nebo případné opotřebení a stárnutí mohou způsobit poruchu těchto součástí, což vede k nefunkčnosti celkového systému klimatizace.

    Prevence je základ

    Je důležité si uvědomit, že tyto problémy se mohou vyskytnout nejen u starších vozidel, ale také u novějších modelů. Správná údržba a pravidelná kontrola klimatizace může pomoci předejít mnoha z těchto problémů. Je vhodné nechat systém pravidelně servisovat autorizovaným mechanikem, který provede kontrolu stavu chladiva, kompresoru a dalších klíčových komponentů. Ideální je rovněž pochopení toho, jak klimatizace vlastně funguje a co z hlediska prevence nedělat, aby nedocházelo k jejímu zbytečnému a neúměrnému nadužívání. 

    V případě, že vaše klimatizace přestane fungovat, nejlepší volbou je vyhledat odbornou pomoc. Kvalifikovaný technik může provést diagnostiku a identifikovat příčinu problému. Není vhodné se pokoušet opravovat klimatizaci sami, pokud nemáte odpovídající znalosti a zkušenosti, protože může dojít k dalším poškozením celého technologicky náročného systému.

    Picture of Jiří Lacina

    Jiří Lacina

    Svoboda, nezávislost, vysoká rychlost. Přesně to jsou důvody, proč auta miluji. Rád je poznávám, testuji a píšu o nich.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *