Domů » Nákup a prodej ojetého vozu » Ojetiny pro první dojíždění do práce

Ojetiny pro první dojíždění do práce

Každý to zná – přijde doba, kdy je potřeba denně dojíždět, ať už na kratší nebo delší vzdálenosti, do svého prvního zaměstnání. V takovém případě je ideální volbou malé, úsporné vozítko, které nezruinuje váš rozpočet a zároveň splní svůj účel.

Zobrazit

    Jak má vaše ideální „přibližovadlo” do práce vypadat?

    Existuje několik vlastností, které by takové auto mělo splňovat. Nemělo by stát příliš mnoho, ale zároveň by mělo nabídnout co nejvíce – především nízké provozní náklady, rozumnou spolehlivost a jednoduchý servis.

    Spotřeba

    „Daily car“, tedy auto na každodenní dojíždění, by mělo mít co nejnižší spotřebu. Mysleme na to, že ho budeme používat minimálně dvakrát denně – tam a zpět do práce – a nechceme do něj lít palivo horem spodem. Každý ušetřený litr se totiž v dlouhodobém horizontu počítá.

    Pořizovací cena

    Většina z nás to zná. Dostudovali jsme, stojíme na prahu pracovního života a potřebujeme se nějak dopravit do první práce. Jenže úspory často vystačí sotva na pár kebabů. V této fázi většinou pomůže tatínek s maminkou nebo jiní příbuzní.

    A tak se naše představy o Mercedesech třídy G rychle rozplynou a na řadu přichází něco ve stylu Fabie nebo Citigo. Ale nezoufejte – tady hrdost nemá místo. Berte to, co je rozumné a dostupné. A hlavně: požádejte rodiče, aby k výběru přizvali někoho zkušeného, ideálně mechanika. Pokud sami nejsou z branže, je kontrola naprostý základ. Vždyť v tom nakonec budete jezdit vy – jejich děti.

    Neboj se dědění – ego stranou, ale vždy kontrolujte!

    Občas přijde chvíle, kdy vám příbuzní řeknou něco ve smyslu: „Hele, dojezdi to, já si koupím nové.“ A tady platí staré známé „darovanému koni na zuby nehleď“. Já bych k tomu ale dodal – kastli, funkčnost a motor si raději pořádně prohlédni!

    Berte to tak, že motor nemusí být v dokonalém stavu – pokud si trochu cucne oleje, není to hned důvod k panice. Nejspíš to totiž nebude auto na celý život. A karoserie? Ta nemusí být jako ze žurnálu, ale neměla by být úplně na odpis. Jasně, nějaká „dírka“ v prahu, chycené lemy nebo lokální rez se dá přežít. Pokud to ale není vyrezlé až do nosníků nebo není práh jako Macocha, dá se s tím nějaký čas fungovat – než si pořídíte něco lepšího.

    Takže ano, darovanému autu se nebraňte, ale pořádně ho zkontrolujte. A pro ty, kdo chtějí někoho mladého takto obdarovat – prosím o kousek zodpovědnosti. Pokud se v tom bojíte jezdit sami, možná není správná cesta to darovat, ale rovnou jej třeba dát na vrakáč.

    Velikost

    Většina začínajících řidičů a lidí dojíždějících do práce nepotřebuje velké vozy. V praxi v nich většinou jezdí jeden nebo dva lidé, maximálně přiberou další dva spolujezdce do stejného zaměstnání. V takovém případě je ideální kompaktní velikost vozu. Snadněji se s ním parkuje u fabriky, ve městě nebo kdekoliv jinde, kam vás práce zavane.

    Nevolil bych ale úplně ty nejmenší modely – je lepší mít kolem sebe trochu „plechu“ navíc, a hlavně pokud jste mladí (nebo se tak aspoň cítíte, což je důležitější), budete chtít vyrazit na výlet, za zážitky nebo za partnerem. Pak oceníte trochu víc prostoru.

    Dobrou volbou může být menší kombi – třeba Renault Clio Grandtour nebo Škoda Fabia III kombi. Skvěle poslouží i hatchbacky, jako je Ford Focus, Škoda Rapid nebo Dacia Sandero. A pokud chcete trochu vyšší posezení a univerzálnější auto do různých podmínek, můžete se podívat i po kompaktních SUV, jako je třeba Dacia Duster.

    Nekupujte tzv. kasičky!

    Vyvarujte se nákupu vozidel, která mají údajně „prestiž“. Nenechte se zlákat řečmi mudrců, že ideální volbou je BMW, Mercedes nebo Audi A6. Není. Pokud nejste manažer, pojišťovací poradce nebo ředitel firmy, pak takový vůz do začátku opravdu nedává smysl. A protože se tu bavíme o prvních autech do práce pro začínající řidiče, tak věřte, že tyto funkce zatím neplní většina z nás.

    Nevěřte ani všem samozvaným expertům na auta, kteří vám doporučí kdejaký „sen“. Začněte něčím dostupnějším a rozšířeným. Masově vyráběná auta jsou nejen levnější na pořízení, ale hlavně i na opravy. Díly na ně jsou snadno dostupné, servisní síť široká a údržba jednoduchá.

    Mezi ideální značky pro začátek patří Renault, Dacia, Škoda, Volkswagen, Ford nebo Peugeot. Tyto značky nabízejí dostupné vozy a není problém v jejich nabídce najít malou, úspornou a dobře sloužící ojetinu.

    Zajistěte si servis

    Pokud sami nejste zkušení garážový kutilové nebo nemáte v rodině mechanika, určitě si předem zjistěte, zda máte v okolí dostupný servis pro vámi vyhlédnutý vůz. Není totiž nic horšího než si pořídit auto značky, kterou v širokém okolí nikdo neservisuje. Budete pak muset dojíždět desítky kilometrů jen kvůli drobné opravě, a i ta se může prodražit. Když je totiž nabídka servisů omezená, servismani si jsou dobře vědomi své výjimečnosti – a podle toho nastaví i ceny.

    Ne to nejlevnější bývá nejlepší

    Chápu, že první auto na dojíždění do práce nechcete přeplácet. Ale pozor – nejlevnější kousky často skrývají největší problémy. Prodejci většinou moc dobře vědí, proč daný vůz prodávají za pár korun. Proto doporučuji udělat v tomto výjimečně výjimku – vezměte si s sebou zkušeného mechanika nebo někoho, kdo autům rozumí.

    Ze začátku budete mít rozpočet napjatý a velké opravy by byly finančně náročné i psychicky vysilující. Raději tedy sáhněte po něčem o něco dražším, ale v lepším technickém stavu. Uberte z nároků na vzhled nebo značku a zaměřte se na funkčnost a jednoduchost. Na lepší auto bude čas později – až se rozjezdíte i rozpočtem.

    Ujistěte se, jakou trasu budete pravidelně jezdit

    Někdo pracuje blízko, jiný dojíždí desítky kilometrů. První auto vybírejte hlavně rozumem, ne srdcem. Pokud vás čekají delší trasy, může dávat smysl dieselový motor. Ale pozor – výběr dieselu vyžaduje větší opatrnost než u benzínu. Sledujte stav motoru, historii servisu a hlavně filtr pevných částic (DPF). Ten bývá častým zdrojem problémů, a pokud je zanesený, jeho regenerace nebo výměna může stát tisíce.

    Moderní benzínové motory s turbem (např. 1.0 TSI) se však spotřebou dieselu výrazně přiblížily, a navíc bývají méně choulostivé. Pokud bydlíte v kopcovité oblasti, pracujete v lese nebo dojíždíte i v zimě po špatných cestách, může mít smysl pohon všech kol. Ale takový vůz má smysl skutečně jen tehdy, když jeho schopnosti opravdu využijete – jinak jde jen o zbytečný náklad.

    Pár tipů na modely pro rozjezd 

    Pojďme teď od teorie k praxi a představme si několik konkrétních modelů, které jsou pro první auto na dojíždění oblíbenou a rozumnou volbou.

    Škoda Fabia

    Škoda Fabia je skvělé první auto. Náhradní díly jsou levné, servis najdete všude a celkově jde o rozšířený model, který zná většina mechaniků. Pozor si dejte hlavně na korozi u prvních ročníků a motory HTP (zejména 1.2 HTP). Ne každý HTP motor je nutně špatný, ale vyplatí se mít ověřenou historii a jistotu, že byly provedeny všechny opravy, co byly třeba.

    Z pohledu spotřeby a jednoduchosti je HTP na krátké trasy použitelný. Pokud ale chcete něco lepšího, doporučuji Fabii 3. generace s motorem 1.0 TSI – výborný poměr výkon/spotřeba, slušná výbava, a hlavně – poslední Fabie, kterou ještě koupíte jako kombi. Pro nejnižší rozpočet přichází v úvahu Fabia 1. generace s motorem 1.4 MPI 8v, který je jednoduchý a spolehlivý.

    Renault Clio / Megane

    Renaulty si sice občas vyslouží posměch, ale neoprávněně. Zvlášť u benzínových motorů patří k tomu spolehlivějšímu na trhu.

    U Clia se nebojte atmosférické 1.2 8v, ta vydrží věky – jen je potřeba hlídat rozvody. Vyhněte se ale motoru 1.2 TCE, ten měl opakované technické problémy. Dobrou volbou je také 1.6 16v, který se objevuje i v Meganu – tichý chod, slušný výkon a přijatelná spotřeba. Jen pozor na časování ventilů, konkrétně posuvník, který by měl být měněn společně s rozvody.

    U Clia je zajímavou volbou i motor 0.9 TCE, u Meganu pak 1.4 TCE nebo klasická 1.6 16v. Opět platí: hlídat korozi, a kupovat s rozumem.

    Ford Focus/Fiesta

    Na vtip „Fordem tam, vlakem zpět“ klidně zapomeňte. Fordy, zejména Focus a Fiesta, jsou spolehlivá auta s dobrou dostupností dílů a nižší pořizovací cenou oproti Škodě nebo VW.

    Za zmínku stojí hlavně motor 1.6 16v, který najdete ve starších Focusech i Fiestách. Je nenáročný, jednoduchý a vydrží. U Focusu se zaměřte na 2. a 3. generaci. První generace trpí silnou korozí, často už bývá ve špatném stavu. U Fiesty platí totéž – vyhněte se nejstarším ročníkům a koukejte po něčem novějším.

    Je libo 4×4 Duster

    Pokud hledáte něco s vyšším podvozkem, případně pohonem všech kol, Dacia Duster je sázkou na jistotu. Je jednoduchý, mechanicky spolehlivý a zvládne i horší cesty nebo zimu na horách.

    Díly jsou levné, konstrukce jednoduchá, a pokud si nepořídíte motor 1.2 TCE, který je známý vyšším rizikem poruch, nemáte se čeho bát. Dieselové i atmosférické benzínové motory obstojí bez problémů.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *