Vozidlo Údržba a Servis
🕓 6 min

Olejový filtr – jak často měnit, jak ho vyměnit a proč nezanedbat údržbu

Olejový filtr je velice důležitou a bez debat nepostradatelnou součástí olejové soustavy. Bez jeho filtrační schopnosti by náš motor doslova trpěl a byl ohrožen nečistotami.

Obsah článku Ukázat

    Co je olejový filtr a k čemu slouží

    Olejový filtr je filtrační zařízení většinou umístěné na boku motoru, nebo ve filtračním boxu, který je dobře znám hlavně u koncernových dieselových vozů. Přes olejový filtr protéká olej, který tlačí olejové čerpadlo. Tímto způsobem filtr chrání náš motor před případnými nečistotami obsaženými v motorovém oleji. Díky tomu nám po motoru proudí pouze „čistý“ olej, který je zbaven větších částic, či nečistot.

    Z čeho se skládá olejový filtr

    Vložka filtru

    Vložka filtru je nejčastěji vyrobena z papírové nebo látkové báze. Ta je následně vsazena do nějakého těla, aby byla pevnější. Filtrační vložky se většinou vkládají do pevných filtračních boxů na voze. Například Škoda Octavia 2 generace tento způsob používá. Výhodou je, že filtrační vložky bývají levnější a více se s nimi setkáme u dieselových motorů. Většinou je součástí tohoto filtru i „O kroužek“, pro víko filtračního boxu, které bychom měli měnit při každé výměně filtru.

    Tělo, obal filtru, filtrační patrona

    U některých vozů je filtr zabalen ještě do kovového těla. To hlavně u filtrů, které se umísťují na bok motoru. Jsou to takové kovové patrony v jejíž útrobách je filtrační vložka a my je šroubíme na přírubu na motoru. Vzhledem k tomu, že tyto filtry jsou vystaveny vnějším podmínkám, je nutné aby je chránil dodatečný obal. Tento způsob je častěji k vidění u benzínových motorů.

    Co způsobí špatný olejový filtr?

    Je třeba si říci, že filtr sám o sobě být špatný nemůže, pomineme-li, že bychom koupili špatný typ. Vzhledem k nečistotám v motoru a oleji dostává tento filtr zabrat. Filtr se však zanáší. Rozhodně nedoporučuji vyměnit olej a ponechávat starý filtr!

    Ucpání

    Pokud zanedbáváme výměnu oleje, nebo se zkrátka vykašleme na výměnu filtru (ještě jednou upozorňuji toto nikdy nedělejte), může dojít k jeho ucpání. To může vést ke snížení tlaku motorového oleje v autě a začne nám svítit, nebo blikat kontrolka mazání.

    Protržení

    Pokud se nám filtr poškodí roztrháním svojí vložky hrozí průnik nečistot do motorových prostor. To může vést, až k zadření motoru.

    Mechanické poškození

    Toto se týká především filtrů montovaných na bok motoru v tzv. „obalu“. Pokud dojde k proražení, prasknutí těsnění filtru, jeho povolení, tak nastane masivní únik oleje, který může vyústit k fatálnímu poškození motoru.

    Přípravky pro povolení olejového filtru

    Jak již zaznělo výše, filtrů jsou dva typy a to vložky, nebo filtrační patrony. Vložky jsou většinou vloženy do filtračních boxů a k jejich povolení je většinou potřeba šestihranný větší nástavec. U Škody Octavie 2 1.9 TDI 77 kW je například potřeba šestihranných nástavec vel. 32mm.

    K povolení filtračních patron je většinou potřeba klíče “přípravku” na tyto patrony. Těch je několik druhů. Buď klasické řetězové, kdy si jeho velikost upravíme sami a jsme schopni jej stáhnout na hrany obalu filtru. Další jsou přípravky na gola sadu, které se pootočením dotahují. Moje zkušenost s nimi není dobrá, protože jsem měl pár levnějších a vždy klouzali. Nejdražší variantou bývají speciální nástavce na gola sadu přímo určené pro tyto filtry. Bývají nejdražší, hlavně pokud jde o celé sady.

    Příklady přípravků na olejové filtry

    • Alca Germany 133-0106(MS24) – levný použitelný základ za cca 134 Kč
    • BGS technic 1022 – bytelnější varianta od BGS za cca 177 Kč
    • Jonnesway HC 76-14 –  příklad hlavice pro povolování za cca 153 Kč
    • Quatros QS60037 – 15 dílná sada klíčů za cca 684 Kč
    • Yato YT-0596 – Velká sada 30 klíčů za cca 1 453 Kč

    Jak často měnit olejový filtr?

    Na to je jednoduchá odpověď a to s každou výměnou oleje, kdy já osobně doporučuji 10 000 km, nebo jednou za rok.

    Jak utáhnout filtr?

    Ideální je postupovat dle pokynů výrobce, které jsou uvedeny v dílenské nebo servisní příručce. Já osobně jej dotahuji bez předepsaných momentů. Zkrátka je nutné to dobře dotáhnou, ale nepřetáhnout! Pokud dotahuji filtrační vločku viz. náš příklad Octavie 2, dotáhnu ji pěkně až si víčko sedne a malinko zaberu „pro jistotu“, opravdu ne tzv. “na krev“! Citovka, to zkrátka poznáte.

    Pokud dotahuji filtrační patronu našroubovanou na boku, tak filtr dotahuji rukou! Utáhnu ji silněji rukou a nepoužívám přípravek na dotažení. Těsnění filtru je dobré si vždy mírně máznout novým olejem. I u ruky platí, že jej nebudeme dotahovat absolutní silou. Zkrátka trošku cit a ne to tzv. „přeprasit“.

    Snad vám moje poučka trošku pomohla 🙂 

    Povolím filtr (patronu) bez přípravku?

    Ano, povolíte. Pokud máte sílu barbara Conana dá se to i rukou. Párkrát v životě se mi to povedlo (v 90 % spíše ne), ale bohužel jeho silou nepanuji, byť nejsem úplné ořezávátko s váhou kolem metráku. No teď už vážně k věci. Filtr drží velmi dobře, hlavně díky tomu, že se nám k  motoru mírně přisaje.

    Jde to za použití velkých „sikovek“, každý kutil ví co to je. Další variantou, avšak ne úplně „košér“ je vzít si pořádný šroubovák patronu prorazit a zabrat povolovacím směrem. Pozor není to rozhodně čistá varianta a pokud si obal urveme úplně, dost si zkomplikujeme život.

    Cena výměny v servisu

    Zde musíme mít na paměti, že součástí výměny filtru bude i výměna oleje. V servisu se tyto úkony pohybují od cca 1 500 Kč až po třeba 5 000 Kč. Záleží na motoru, jeho náplni a cenám filtrů.

    Zvládnu to udělat doma?

    Samozřejmě. Staré dobré přísloví říká, že všechno jde, když se chce. Výměna oleje není nijak složitá a dost peněz nám ušetří. Stačí zakoupit potřebné balení oleje a specifikaci. K tomu všemu samozřejmě i olejový filtr. Náročnost úkonu se odvíjí od značky vozu a typu filtru. Na Škodu Octavii 2 generace tento úkon svépomocí vyjde do 1 000 Kč.

    Šetření se u olejových filtrů nevyplácí

    Vždy jsme razil to, že bychom neměli zbytečně rozhazovat peníze. Zde je to složitější a spíše doporučím koupit lepší filtry a ne ty úplně levné. Zde, proto uvádíme výrobce, kde se nemusíme o kvalitu bát.

    • Bosch
    • Mahle
    • Mann Hummel
    • Filtron
    • Knecht
    • Kolbenschmidt
    • Valeo
    • Ufi
    • Champion
    • Purflux

    Já osobně nakupuji v 90 % případů pouze tyto výrobce. Zde pak vybírám dle ceny. Všechny značky mám vyzkoušené a osobně jsem nikdy neměl jediný problém. Jistě bude mezi těmito výrobci i značka, které budete mít blízko i vy. Jistě každý má nějaké preference a rozhodně by se dalo najít u každé značky své příznivce i odpůrce.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *