Olejový filtr je velice důležitou a bez debat nepostradatelnou součástí olejové soustavy. Bez jeho filtrační schopnosti by náš motor doslova trpěl a byl ohrožen nečistotami.
- Co je olejový filtr a k čemu slouží
- Z čeho se skládá olejový filtr
- Co způsobí špatný olejový filtr?
- Přípravky pro povolení olejového filtru
- Jak často měnit olejový filtr?
- Jak utáhnout filtr?
- Povolím filtr (patronu) bez přípravku?
- Cena výměny v servisu
- Zvládnu to udělat doma?
- Šetření se u olejových filtrů nevyplácí
Co je olejový filtr a k čemu slouží
Olejový filtr je filtrační zařízení většinou umístěné na boku motoru, nebo ve filtračním boxu, který je dobře znám hlavně u koncernových dieselových vozů. Přes olejový filtr protéká olej, který tlačí olejové čerpadlo. Tímto způsobem filtr chrání náš motor před případnými nečistotami obsaženými v motorovém oleji. Díky tomu nám po motoru proudí pouze „čistý“ olej, který je zbaven větších částic, či nečistot.
Z čeho se skládá olejový filtr
Vložka filtru
Vložka filtru je nejčastěji vyrobena z papírové nebo látkové báze. Ta je následně vsazena do nějakého těla, aby byla pevnější. Filtrační vložky se většinou vkládají do pevných filtračních boxů na voze. Například Škoda Octavia 2 generace tento způsob používá. Výhodou je, že filtrační vložky bývají levnější a více se s nimi setkáme u dieselových motorů. Většinou je součástí tohoto filtru i „O kroužek“, pro víko filtračního boxu, které bychom měli měnit při každé výměně filtru.
Tělo, obal filtru, filtrační patrona
U některých vozů je filtr zabalen ještě do kovového těla. To hlavně u filtrů, které se umísťují na bok motoru. Jsou to takové kovové patrony v jejíž útrobách je filtrační vložka a my je šroubíme na přírubu na motoru. Vzhledem k tomu, že tyto filtry jsou vystaveny vnějším podmínkám, je nutné aby je chránil dodatečný obal. Tento způsob je častěji k vidění u benzínových motorů.