Vozidlo Údržba a Servis
🕓 4 min

Palivový filtr – jak často ho měnit a jak poznat, že je špatný

Mnoho z nás o něm slyšelo, mnoho z nás ho i vidělo. Palivový filtr je součástí palivové soupravy od nepaměti. Má důležitou funkci a mnohdy je zbytečně zanedbáván.

Obsah Ukázat

    Co je to palivový filtr?

    Filtr filtruje a čistí palivo, které putuje z nádrže do motoru. Má za úkol zachytit hrubé nečistoty i usazeniny, které by se mohly dostat do motoru, či vstřikovací soustavy paliva a poškodit ji.

    Z čeho se vyrábí palivový filtr?

    Nejčastěji se vyrábí palivový filtr z papíru, který je usazen do vložky.

    Filtrační vložka nebo filtrační patrona?

    Filtrační vložka

    U dieselových motorů se nejčastěji mění pouze filtrační vložka. Jedná se o papírovou vložku vsazenou do kulaté formy.

    Filtrační patrona

    Tento způsob palivového filtru se častěji používá u benzínových motorů. Velmi často je umístěn v blízkosti nádrže ve spodní části vozu a napojen na průběžné potrubí, přes které je tlačeno palivo za pomoci palivového čerpadla. Dovolil jsem si nazvat tento filtr “filtrační patronou”, proto se omlouvám, zda pro tento druh filtru máte lepší pojmenování, ale pro naše vysvětlení to bude stačit. Mívá často kovový obal, ve kterém je vložka uzavřena. Pozor i tento způsob filtru však můžeme nalézt u některých dieselů.

    Kde se filtr nachází?

    Benzínový motor

    U starších benzínových motorů se obvykle nachází v okolí zadního podběhu kola na straně, kde se nachází palivová nádrž. Samozřejmě může být i v jiném místě, vždy je lepší zkontrolovat údaje v servisní nebo dílenské příručce.

    Dieselový motor

    U dieselu se obvykle nachází v motorovém prostoru uzavřen ve filtračním boxu, ovšem také to není svaté pravidlo.

    Co způsobí vadný palivový filtr?

    Ucpaný filtr

    Nejčastější závadou je ucpaný palivový filtr. To může způsobit zvýšenou spotřebu, špatnou akceleraci (škubání a cukání motoru), a nebo dokonce nemožnost nastartovat vůz, pokud bude filtr neprůchozí a neprojde jím palivo. Problém může být i náhlé zhasínání motoru na volnoběžné otáčky.

    Zkorodovaný a děravý filtr

    Jednou jsem zažil na jedné „staré vráně“, že byl filtr tak zkorodován, že propouštěl palivo. I to se může zanedbáváním výměny stát.

    Jak často měnit palivový filtr?

    Benzínový motor

    Obecně se u benzínových motorů doporučuje jeho výměna cca každých 5 let a nebo 120 000 km, já osobně ho u benzínových motorů měním jednou za rok. Není to extra vysoká cena a předejdete mnoha problémům.

    Dieselový motor

    U dieselů je doporučeno jej měnit každých 60 000 km, protože nafta více špiní. Já osobně jej měním s každou výměnou oleje, neboť opět se nejedná o nějak zvláště vysokou částku.

    Kolik stojí výměna filtru?

    V servise si za výměnu řeknou několik set korun, až něco kolem tisíce korun. Výměna většinou není extra časově náročná, avšak cenu ovlivní cena filtru. Obecně však filtrační vložky do dieselu stojí kolem cca 200 až 500 Kč. U benzínových motorů je cena od cca 200 až po 800 Kč. Mohou však být i dražší filtry.

    Palivový filtr

    Kleště na palivové spony a potrubí

    Občas nás mohou pěkně potrápit palivové spony na palivových hadicích i samotné sundání palivových hadic. To se týká především filtrů, které jsou umístěny pod vozem ve filtrační patroně. Tato komplikace nás nejen zdrží, ale také se může stát, že nebude v našich silách filtr vyjmout ven. Nevěště hlavu, je zde řešení, které šetří nervy i problémy. Tím řešením jsou speciální kleště, nejsou extra drahé, ale ušetří nám spousty nepříjemností.

    Quatros QS24493 – Tyto kleště nám pomohou k odpojení a zmáčknutí pojistek na sponách, které se k filtrům upínají, kdy si s těmito kleštěmi vystačíme u většiny vozů. Cena je cca 195 Kč.

    Odcvaknout spony, bývá problém a samotné hadice bývají k filtru občas, doslova jakoby “přilepené”. K tomu nám zase pomohou tyto kleště.

    • A-110254 – toto je sada kleští, které nám pomohou hadice a nejen ty palivové shrnout z nátrubků. Cena cca 190 Kč
    • Quatros QS24091 – univerzální kleště pro většinu vozů i hadic a jejich cena je cca 130 Kč

    Pokud odpojujeme gumové hadičky mnohdy pomůže jejich mírné prohřátí fénem, nebo horkovzdušnou pistolí. Opatrně, pouze prohřejeme, nepálíme! Postupujte vždy extrémně opatrně.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *