Domů » Pro řidiče » Pokuty » Pokuta za vjezd do zákazu vjezdu. Dostanu body?
Pokuty Pro řidiče
🕓 6 min

Pokuta za vjezd do zákazu vjezdu. Dostanu body?

Vjeli jste do zákazu vjezdu? V následujícím článku se podíváme na to, jaká je pokuta za vjezd do zákazu vjezdu i jak se tato věc kontroluje. Zaměřili jsme se také na to, jaká jsou pravidla pro firmy a kamiony.

Obsah: Pokuta za vjezd do zákazu vjezdu. Dostanu body? Zobrazit

    Zákaz vjezdu

    Porušení zákazu vjezdu patří mezi časté dopravní přestupky. Na značku zákazu vjezdu přeci jen narážíme dnes a denně. Nešťastnou náhodou se může stát, že do něj vjedete. Hlavně tam, kde to tak dobře neznáme. Existují i nouzové situace, kdy to jinak nejde. A potom je tu otázka času. Ruku na srdce, každý z nás si někdy chtěl cestu zkrátit a nad vjezdem do zákazu vjezdu zapřemýšlel.

    Existují i tací, kteří to prostě risknou. Toto dilema často řeší hlavně firemní auta, a nejen, když jde o váhové limity. Řidiči z povolání jako jsou kurýři či kamioňáci musí plnit nějaké kvóty a jejich šéfové nad přestupky tohoto typu často přivírají oči.  

    Vjezd do zákaz vjezdu je pokutovaný, ohrožujete tím bezpečnost provozu. I když se vám to může zdát v daný moment jako banalita, policista to tak vnímat nebude. Rozlišujeme dva základní zákazy vjezdu:

    • Zákaz vjezdu všech vozidel v obou směrech: Kulatá bílá značka s červeným lemováním. V tomto případě se zákaz vztahuje na všechny druhy vozidel, tedy i nemotorová vozidla (včetně zvířat). Výjimky, jako například zásobování, se uvádějí na dodatkové tabulce.
    • Zákaz vjezdu všech vozidel: Kulatá červená značka s horizontálním bílým proužkem uprostřed. Zakazuje vjezd v protisměru do jednosměrné pozemní komunikace. Zákaz se vztahuje na všechny druhy vozidel, včetně nemotorových a zvířat.

    Zákaz vjezdu může být dál specifikovaný, upravují jej zákazové dopravní značky. Například Zákaz vjezdu všech motorových vozidel s výjimkou motocyklů bez postranního vozíku, Zákaz vjezdu všech automobilů, Zákaz vjezdu jízdních kol atd. Na samotné značce lze snadno rozpoznat podle symbolu, kdo oblasti smí nebo nesmí vjet. Někdy značka určuje hmotnost, která daným úsekem smí projíždět. To se týká hlavně kamionů.

    Nejčastější dopravní značky upravující zákaz vjezdu

    Jaká je pokuta za vjezd do zákazu vjezdu

    Pokuta za porušení zákazu vjezdu se při řešení na místě (tzv. blokově) obvykle pohybuje až do výše 2 000 Kč. Výsledná částka závisí na konkrétní situaci i přístupu policisty. Pokud jste do zákazu vjeli omylem a ihned zase vycouvali nebo odjeli, často se pokuta pohybuje spíše kolem 1 000 až 1 500 Kč.

    Je však důležité vědět, že blokovou pokutu nemusíte přijmout. Pokud se rozhodnete pro správní řízení, sankce se pohybuje v rozmezí 1 500 až 2 500 Kč. Tato výše platí nejen pro porušení zákazu vjezdu všech motorových vozidel, ale i pro další podobné přestupky — například vjezd do jednosměrky v opačném směru nebo porušení jiného dopravního značení se zákazem vjezdu.

    Nebodový přestupek

    Zatímco u většiny přestupků na silnicích můžete očekávat i nějaký ten postih podle bodového systému řidičů, u zákazu vjezdu tomu tak není. Patří mezi tzv. nebodové přestupky (pokud jste tedy neřídili kamion a nepřekročili váhový limit uvedený na zákazu vjezdu, ale o tom později). Nejsou z pohledu bezpečnosti tolik škodlivé, a proto nejsou tak přísně posuzované. Jestli vás tedy policista zastaví, protože jste vjeli tam, kam jste neměli, hrozí vám jen pokuta.

    Mezi další nebodové přestupky patří například zastavení na zákazu zastavení. Většina těchto přestupků se ukrývá pod paragrafem § 125c /1k.

    Jak se to kontroluje?

    Nejčastěji narazíte na to, že vás zastaví sám strážník a vypíše vám pokutu na místě. V některých případech mohou použít i důkazy z kamerového systému a kontaktovat vás dopisem.

    Co hrozí firmám, když jejich auto vjede do zákazu vjezdu?

    Čeká je stejný postih jako jakékoliv jiné neukázněné řidiče. Není to tak dávno co se v senátu a ve vládě projednávalo zpřísnění. Ale nakonec neprošlo. Jednalo se o to, že by řidič kamionu, který nedodržel váhový limit v rámci zákazu vjezdu, dostal pokutu 20 000 Kč a k tomu dva trestné body.

    Tím to ale nekončilo. Postih hrozil i majiteli firmy. Tato změna v zákoně měla reagovat na to, že majitelé společnosti často řidiče nabádají, aby si cestu k cíli zkracovali přes silničky, na kterých nemají co dělat. A jelikož je současná sazba tak nízká, pro firmu to není žádné velké riziko a „motivace“. Návrh kritizovali dopravci i ministerstvo dopravy. Například proto, že by se prý cílem policistů staly autobusy.

    Porušení zákazu vjezdu se samozřejmě netýká jen kamionů, ale i všech ostatních firemních vozů. Policisté na to pohlíží tak, že za prohřešek může řidič, nikoliv majitel firmy. Pokutu tedy budou udělovat řidiči. Kdyby náhodou přestupek zachytila jen kamera, budou samozřejmě zjišťovat, kdo za tím stojí a s největší pravděpodobností kontaktují majitele auta, tedy firmu. Dá mu na výběr, ať buď oznámí viníka, nebo pokutu zaplatí sám.

    Nejčastější dotazy

    Jaká je pokuta za vjezd do zákazu vjezdu?

    Pokuta za porušení zákazu vjezdu se při řešení na místě (tzv. blokově) obvykle pohybuje až do výše 2 000 Kč. Výsledná částka závisí na konkrétní situaci i přístupu policisty. Pokud jste do zákazu vjeli omylem a ihned zase vycouvali nebo odjeli, často se pokuta pohybuje spíše kolem 1 000 až 1 500 Kč.

    Je však důležité vědět, že blokovou pokutu nemusíte přijmout. Pokud se rozhodnete pro správní řízení, sankce se pohybuje v rozmezí 1 500 až 2 500 Kč. Tato výše platí nejen pro porušení zákazu vjezdu všech motorových vozidel, ale i pro další podobné přestupky — například vjezd do jednosměrky v opačném směru nebo porušení jiného dopravního značení se zákazem vjezdu.

    Jakým způsobem je kontrolován vjezd do zákazu vjezdu?

    Nejčastěji je kontrolován vjezd do zákazu vjezdu tak, že vás zastaví strážník a vypíše vám pokutu na místě. V některých případech mohou být použity důkazy z kamerového systému a policie vás může kontaktovat dopisem.

     

    Picture of Anna Macurová

    Anna Macurová

    Mám ráda dlouhé roadtripy v cizině i v Čechách a dobrodružství, která jinde než za volantem nezažijete. Zajímám se také o nové technologie a inovace v automobilovém průmyslu.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *