Ariel zahazuje křídla
Moderní výkonné supersporty bývají nezřídka kdy obdařené masivními splitery, difuzory a obrovskými křídly. Veškeré tyto aerodynamické prvky pomáhají vozům generovat důležitou přítlačnou sílu, která drží vůz ve vysokých rychlostech na povrchu vozovky. Malá britská značka Ariel se ale nedávno rozhodla, že křídla pro vytvoření masivního přítlaku nepotřebuje.
Dosud nejvýkonnější vůz, s logem Arielu je silniční formule Atom V8. Ten se chlubí výrazným křídlem vpředu i vzadu. Nyní se ovšem Ariel rozhodl vizáž Atomu V8 zjednodušit a připravit ho o jeho křídla. Nemusíte ale zoufat. Inženýři si samozřejmě uvědomují, jak důležitý je pro vůz vážící 550 kg přítlak, zvláště po uvážení, že Atom V8 disponuje výkonem takřka 500 koňských sil.
Zapomeňte na spoilery, budoucnost patří ventilátorům!
Namísto používání velkých křídel se inženýři Arielu za pomoci specialistů na aerodynamiku ze společností TotalSim a Delta Motorsport se rozhodli využít tak zvaný „ground effect“, se kterým poprvé přišel geniální konstruktér Colin Chapman, a o kterém jsme se již rozepisovali v nedávném článku.
Ve zkratce se jedná o efekt, kdy je proudící vzduch pod vozem uměle urychlován, aby se pod podlahou vytvářel podtlak, který „přicucává“ vůz k silnici. Ariel se ovšem nespokojil pouze s úpravou vedení vzduchu pod vozem pomocí vzduchových kanálků. Po vzoru slavného vozu Formule 1 týmu Brabham s označením BT46B přidal k zádi vozu dva vysoce efektivní ventilátory, odsávající vzduch z prostoru pod vozem, který je ohraničený gumovou suknicí. Díky této technologii má prototyp s názvem Aero-P Atom generovat o poznání vyšší přítlak než jeho bratříček s křídly.
Zvýšení přítlaku a snížení odporu jediným krokem
Největší výhodou této technologie je snížení odporu vzduchu, který musí překonávat vůz se spoilery. Ty sice zvyšují přítlak, ale zároveň zvyšují odpor vzduchu, což zbytečně snižuje využitou efektivitu motoru. Je tedy otázkou času, kdy ze supersportů zmizí spoilery a nahradí je ventilátory?
Foto: Ariel