Úkolem olejového filtru je chránit motor před nečistotami v oleji, jako jsou prach, kovové částice, zbytky spalování nebo částice sazí.
Společnost Bosch má z olejových filtrů pokrývajících většinu vozidel na současných silnicích. Při výměně olejových filtrů ve vašem voze proto dbejte na to, abyste si vybrali olejové filtry Bosch.
Fungování olejových filtrů je jednoduché a snadno pochopitelné, protože olej vstupuje do zařízení řadou malých otvorů na vnějším okraji základní příruby. Olej se pohybují přes filtr k čištění, který se pak nakonec vrací do motoru větším středovým otvorem.
Příznakem hladovění oleje u horních vačkových hřídelí jsou také prasklé rozvodové řemeny. To, co udržuje olej v horních olejových galeriích, je zpětný ventil proti vypouštění. Stejně jako obtokové ventily může být zpětný ventil proti vypouštění oleje ve filtru, na motoru nebo v motoru.
U filtrů je zpětný ventil proti vypouštění oleje membrána podobná gumě na vnitřní straně nádobky za krytem montážní desky. Membrána zakrývá otvory, kterými olej proniká do filtračního média, a chrání před zpětným průtokem po vypnutí motoru.
Jak filtr stárne, může vlivem tepla a znečištěného oleje zpětný ventil proti vypouštění ztvrdnout. To může způsobit, že ztratí schopnost udržet olej ve filtru. Filtr je navržen tak, aby odolával teplu a oleji po delší časové intervaly.
Olejový filtr BOSCH se zpětným ventilem má výšku 121 mm je pryžový ventil s klapkou, který zabraňuje vracení oleje zpět do filtru, když motor neběží. Filtr to vyžadoval, protože je umístěn mezi směrem ke středu nebo dnu motoru.
Na motor lze namontovat také zpětné ventily proti vypouštění. U některých aplikací, které používají kazetový filtr namontovaný v blízkosti horní části motoru, je zpětný ventil proti vypouštění namontován v krytu. U některých motorů je před demontáží krytu a filtru stanoven postup aktivace ventilu pro vypouštění oleje. U některých vozidel se olej vypustí přes ventil po odšroubování víčka a vyjmutí filtru.
Důsledky znečištěného filtru:
- Předčasné opotřebení motoru, které může vést až k jeho poškození.
- Snížený výkon motoru
- Zvýšená spotřeba oleje
- úniky oleje
Olejové filtry Bosch se vyrábějí v různých zemích světa. Důvodem potřeby různých výrobních míst je přiblížení výrobních jednotek uživatelům. Důvodem je velká filtrační plocha a celková konstrukce.
Filtry Bosch zadrží až 13-14 gramů nečistot. Tato hodnota je relativní v závislosti na třídě olejového filtru Bosch, pro který se rozhodnete.
Pokud je váš motor vybaven olejovým filtrem, vyměňte jej alespoň jednou za sezónu.
Olejový filtr vyměňte otočením proti směru hodinových ručiček na tělese pomocí klíče na filtry nebo trubkového klíče.
Zkontrolujte těsnicí plochu na adaptéru olejového filtru, zda na ní nejsou nečistoty nebo materiál těsnění. V případě potřeby jej vyčistěte.
Těsnění filtru lehce naolejujte čistým motorovým olejem. Nainstalujte nový filtr a zašroubujte jej rukou, dokud se těsnění nedotkne adaptéru filtru. Filtr utáhněte o další 1/2 až 3/4 otáčky.