foNová sezóna klepe na dveře
S každým koncem závodní sezóny Formule 1 nastává pro nás, pravověrné fanoušky, dlouhé období „ticha před bouří“. Letošní zimní přestávka nám ale utekla možná až překvapivě rychle. Čas nám krátily neustále dohady nad změnami pravidel pro nadcházející sezóny, velkolepých cílů, stejně jako prohlášení o dosažení pokroku v oblasti výkonu, které bylo následně anulováno a označeno jako lživé.
I když se to může zdát jako nereálné, od momentu, kdy na startu Velké ceny Austrálie zhasnou světla a závod bude odstartován, nás dělí méně než deset dní.
Pojďme si tedy zrekapitulovat výsledky nedávného dvoutýdenního testování monopostů pro letošní sezónu, kterého se ve španělské Barceloně zúčastnilo všech jedenáct týmu, které budeme v letošním roce na okruzích vídat.
Velkolepá odhalení letos neproběhla
Již k prvním testů dorazily všechny týmy, až na jeden, s novými monoposty, které odhalovaly jen několik dní před zahájením testů a některé monoposty jsme dokonce měli možnost vidět poprvé až na samotné trati. Stáj, která se v Barceloně v prvním týdnu testů představila pouze s loňským vozem byl švýcarský Sauber F1 Team. Ten zkrátka nestihl nový monopost připravit na testy, jejichž datum bylo z důvodu velkého množství závodů v letošní sezóně , dostatečně připravit. Ostatně to je i důvod, proč většina týmů představila svůj vůz až při testech. Některé se s oficiálním představováním před výjezdem z garáže vůbec neobtěžovali a italské Torro Rosso dokonce ani nestihlo na vůz připravit zbarvení a první týden testů tak tým absolvoval pouze s tmavomodrým autem bez log sponzorů.
Zpět ale k samotnému dění na trati. V průběhu dvou týdnů jsme byli svědky nejrůznějších incidentů a zajímavostí.
Za zmínku jistě stojí „nehoda“ která se přihodila nováčkovské stáji Haas. Při jízdě ve vysoké rychlosti, po cílové rovince barcelonského okruhu, došlo na voze Romaina Grosjeana k defektu předního přítlačného křídla. To odpadlo a Grosjean jej se svým monopostem přejel. Samozřejmě, že kdyby se takový incident stal při testech zkušenému týmu, každý nad tím mávne rukou s větou: „To se prostě občas stává.“. Jenže když jde o nováčka ve startovním poli okamžitě se Haas stal terčem posměchu.
Mercedes nejvytrvalejší, Ferrari nejrychlejší
V Barceloně nás ale zajímaly spíše výkony a ujeté kilometry jednotlivých týmů než posměšky. Jako nejrychlejším týmem, který na katalánský poloostrov dorazil se ukázal tým se vzpínajícím se hřebcem ve znaku. Ferrari pilotované Kimim Raikkönenem. Ten dokázal katalánskou trať obkroužit na ultra-měkkých pneumatikách v čase 1:22,765. Za dvojicí rudých vozů z Maranella se v tabulce nejrychlejších časů blýská stříbrný šíp Mercedesu, který sedlá Nico Rosberg a ukazuje tak, že i do letošní sezóny vstupuje mistrovský Mercedes jako velký favorit.
Pokud se bavíme o Mercedesu, sluší se připomenout, že právě tento německý tým dokázal v Barceloně ujet neuvěřitelnou vzdálenost 6 023,57 km. Stal se tak týmem, který předvedl nejlepší spolehlivost svého monopostu a opět nám tak dokázal svou připravenost pro nadcházející sezónu.
Bohužel si musíme uvědomit, že nám časy ujetých kol po dvou týdnech testování stále nic neříkají. Týmy totiž mohly testovat součástky, které do závodu vůbec nebudou nasazeny. Nemáme tušení jaké nastavení motoru jednotlivé vozy měly. Neznáme objem natankovaného paliva se kterým jezdci kroužili. Dokonce stále neznáme ani konečné specifikace vozů a motorů. Například Ferrari k testům v Barceloně poskytlo svým odběratelům letošní specifikace motorů (Haas a Sauber) zcela odlišně naladěné pohonné jednotky, než které budou použity během Velké ceny Austrálie. Nezbývá nám tak nic jiného než si počkat do okamžiku, kdy v Melbourne zhasnou startovací světla a bude zahájena závodní sezóna 2016.
Foto: Red Bull, Force India, Ferrari, Manor, Reanult