Modely řady RS mladoboleslavské automobilky Škoda docela dobře známe. Jsou to sportovněji laděné vozy, které řidičům nabídnou dostatek dynamiky a výkonu pro trošku zábavy. Jsou proto poměrně oblíbené a to i díky tomu, že Škoda Octavia RS se vyrábí v praktické verzi combi. Odkud se ale označení RS u škodovek vzalo?
Vraťme se na začátek
Když se vydáme na cestu do minulosti, tak tam před 40 lety najdeme modely 180 a 200 RS. Ten silnější z nich měl díky dvoulitrovému motoru na tu dobu nádherných 163 koní. S návrhem začalo v roce 1973 a za pouhých 8 měsíců stálo auto na kolech. Vyrobeny byly pouze dva kousky a byly určeny pro závody ve větších objemových třídách. Ptáte se na to, jak je možné, aby auto bylo dokončeno tak rychle?
Škoda 200 RS byla ultimátní závodní stroj
Jako konstrukční základ bylo totiž použito coupe 110 R. Nejednalo se ale o žádnou kopii. Karoserie prošla kompletní změnou a samozřejmě se zapracovalo i na podvozku. Na první pohled si můžete všimnout rozšířených blatníků, které uvolnily více místa kolům. Auto se také snížilo o 15 centimetrů, aby se dostalo těžiště vozu co nejblíže k vozovce. Střecha se také vyrobila z lehkého hliníku a hmotnost celého vozu se podařilo dostat na 805 kilogramů.
A co slabší verze 180 RS?
Dostaňme se ale také k modelu Škoda 180 RS dostala motor 1.8 litru a výkon se dostal na 163 koní. O nějaké masové výrobě se rozhodně mluvit nedá, protože byl vyroben pouze jeden kus. Ze začátku se těch 163 koní na kola přenášelo na kola přes převodovku z Tatry a později si tam našla cestu převodovka Porsche. V závislosti na zpřevodování se maximální rychlost mohla dostat až na 210 km/h. A v královské disciplíně zrychlení z 0 na 100 km/h měla zápis 7 sekund.
Co následovalo?
Byl to opravdový závodní stroj. Na přední nápravě byly kotoučové brzdy Girling a disponoval výbornými jízdními vlastnostmi. Automobilka je nasadila v roce 1974 na Rally Škoda, ale krátce na to přišla změna pravidel a škodovka přišla s novým modelem Škoda 130 RS. A ten rozhodně neúspěšný nebyl.
Foto: AutoMix