Historie
🕓 3 min

Škoda 532 mohla navždy změnit hromadnou dopravu

Často se říká, že v minulosti bylo vše lepší. Zřejmě i autobusy. Tento aerodynamický autobus Škoda 532 se sice do denního provozu nikdy nedostal, ale jedná se o naprostý skvost v kategorii autobusů. Jen si vzpomeňme na tvary těch dnešních. Nevzhledné hranaté krabice, které by aerodynamický tunel ucpaly. Model 532 šel naprosto svou cestou. Jen se na ni podívejte. A přiznejte, že byste se takovým autobusem rádi projeli.

Aerodynamika prioritou číslo jedna

Tento model pochází z roku 1938. Automobilka Škoda se inspirovala úspěchem proudnicových karosérií u Tatry a aplikovala je na osobní vozy jako Škoda 935. A později i na tento autobus. Již při nákresech byl každá tvar a každá křivka podřízena aerodynamice. Snadno si tak všimnete protáhlé proudnicové karoserie. Pěkným a zároveň funkčním prvkem jsou i zakrytá zadní kola.

Motor vzadu měnil vše

Revoluční bylo i umístěná motoru. Do té doby bylo zažité, že motor autobusu byl umístěn vepředu. Tatra 532 měla ale motor vzadu. Jednalo se o šestiválec s objemem 8 litrů. Jeho výkon byl 108 koní. To Škodě stačilo, aby byla schopná jet 100 km/h. To byla větší rychlost, než kterou zvládaly mnohé soudobé osobní vozy. To jen svědčí o jedinečnosti její konstrukce. Zajímavý byl také přístup k motoru. Po obou stranách karoserie se nacházely servisní dvířka, které umožňovaly co nejsnadnější provedení opravy. Během náročnějších oprav bylo možné celý motor z autobusu vysunout pomocí kolejnic.

Přirovnání k McLarenu F1?

Co se týká interiéru, tak ani tam se Škoda nedržela zpátky. Už jen umístění řidiče se vymyká zažitému normálu. Seděl totiž uprostřed. Jako to známe u McLarenu F1. Tohle umístění bylo jednoduše odůvodněno. Je tomu tak proto, aby měl řidič co nejlepší výhled na obě strany. Kapacita autobusu Škoda 532 byla 35 cestujících. Ti se mohli nechat vozit nevídanou rychlostí hromadné dopravy.

Přitom byl i pohodlný

Cestujícím se navíc velice snadno nastupovalo, neboť byl nízkopodlažní. Pro maximální pohodlí byl vybaven nezávislým zavěšením všech kol. Dosaženo toho bylo pomocí výkyvných polonáprav. Ty byly připevněny k páteřovému rámu, který držel autobus pohromadě. Konstrukce autobusu byla v vysoká 2,3 metru v nejvyšším bodě. To podtrhovalo aerodynamické vlastnosti.

Proč byl stvořen? A proč není nikde k vidění?

Asi vás zajímá důvod, který stál za zrodem autobusu tohoto druhu. Měl přepravovat cestující rychle a pohodlně po moderních silničních tazích. Výstavbu těchto dálnic u nás v té době začali němečtí okupanti. Bohužel ne vše dopadlo tak, jak si naši předkové představovali. Dnes máme již jen fotografie. Jediný kus modelu Škoda 532 byl společně se dvěma prototypy modelu 536 zničen během bombardování.

Zdroj foto: Garaz.cz

Picture of Josef Fencl

Josef Fencl

Pro některé jsou auta možná pouhým přibližovadlem, ale k tomu se já nehlásím. Jsem také vášnivý turista, který prochází hlavně inzertní servery s ojetinami. Ideální auto je podle mě nenápadné a prostorné, ale disponuje až nepotřebným výkonem.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *