Utahovací moment kol – Jak správně utahovat kola?

Výměna pneumatik před zimou se opět blíží. Řada řidičů s přezutím míří do pneuservisů, někteří ale chtějí ušetřit, a proto si raději mění gumy sami. Ušetří tím až jeden tisíc korun, a to v návaznosti na konkrétním servisu i regionu. S tím ale souvisí i správnost dobře utažených šroubů. Víte, jak správně utahovat kola a jaký je utahovací moment kol? Tak přesně to zjistíte v tomto našem článku.

Pokud se rozhodnete kola měnit sami, odpadne vám starost s obvoláváním servisů i s hledáním volného termínu. Na přelomu října a listopadu totiž autoservisy silně praskají ve švech, a kromě peněz tak můžete ve finále ušetřit i čas. Zbavíte se také možného stresu, který se týká dodržení takového termínu.

Správná výměna kol u auta je jedním z nejzákladnějších úkonů, který by měl zvládnout opravdu každý řidič. K výměně totiž může dojít nejen před zimním a letním obdobím, ale v případě defektu téměř kdykoliv. Proto by každý měl vědět, jak postupovat a jaké nářadí z povinné výbavy automobilu vlastně použít. Důležité jsou i konkrétní rozměry kol.

Obsah Zobrazit

    Co je to momentový klíč?

    Velkým pomocníkem při výměně pneumatik je takzvaný momentový klíč. Že jste o něm ještě neslyšeli? Jde o nástroj, který umožňuje přesně stanovit kroutící sílu. Díky momentovému klíči tak odpadne riziko přetažení nebo naopak nedostatečného utažení šroubu.

    Jaká jsou pravidla pro výměnu kola?

    Postup výměny kola u auta se řídí několika základními pravidly, které by měl každý řidič dodržovat. Nejprve je potřeba zajistit auto, zařadit první převodový stupeň a zatáhnout ruční brzdu. Myslete na to, že volant musí být srovnaný tak, aby žádné přední kolo nevybočovalo. Následně už povolte šrouby (ještě na zemi), a to proti směru hodinových ručiček a asi o půl otáčky.

    Tím jste zvládli první důležitou sadu úkolů. Poté podsuňte pod auto hever, zdvihněte jej (na místě, které určil výrobce) a šrouby kol odšroubujte.

    Původní kolo sundejte, nandejte nové, a přitom zkontrolujte správný směr otáčení kola. Pneumatiku usaďte na náboj a našroubujte první šroub a poté všechny ostatní. Využijte momentový klíč s nastavenou hodnotou 30 Nm, kterým první šroub dotáhnete. Dotahujte vždy ručně a pokud nemáte momentový klíč s nastavitelnou hodnotou, zkuste to podle citu.

    Berte v potaz také to, že vždycky je vhodné dosedací plochu náboje i kola očistit drátěným kartáčem. Je totiž důležité, aby zaschlé zbytky maziva i rez na takovém místě nebyla a nestala se ohrožením pro správnou funkčnost kol.

    Jak je to s dotažením šroubů?

    Na kolo opět našroubujte i další šrouby a postupujte s nimi úplně stejně, a to i u všech dalších kol, které zrovna měníte. Pak už sundejte auto ze zvedáku a šrouby dotáhněte, a to křížem na hodnotu stanovenou výrobcem, která bývá v rozpětí 85 až 140 Nm, nejčastěji jde však o 120 Nm. 

    Co je to utahovací moment?

    A co je to vlastně utahovací moment? Jde o sílu potřebnou k utažení matice na kole vozidla. Správný utahovací moment je důležitý pro celkovou bezpečnost i stabilitu vozidla. Ten správný závisí na konkrétním vozidle a jeho specifikacích. Měl by být vždy nastaven podle doporučení výrobce vozidla, která lze najít v manuálu vozu nebo na webových stránkách výrobce.Myslete také na to, že vždy je potřeba šrouby utahovat ručně. Díky tomu totiž máte možnost odhalit případné poškození závitu šroubu. Po ujetí zhruba padesáti kilometrů dotažení šroubů zkontrolujte.

    Picture of Jiří Lacina

    Jiří Lacina

    Svoboda, nezávislost, vysoká rychlost. Přesně to jsou důvody, proč auta miluji. Rád je poznávám, testuji a píšu o nich.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *