Dieselgate se dotýká i běžných lidí
O loňské kauze Dieselgate byly napsány již kilometry textu. Bavili jsme se o vlivu této aféry na výrobní plán Volkswagenu, na směřování nových modelových řad nebo na odprodej jedné ze značky tohoto koncernu. Dnes se ale podíváme na důsledek této aféry, který se dotkne nevinných zaměstnanců této automobilky.
Hromadné propouštění platí od provalení aféry Dieselgate, za velkého strašáka pro zaměstnance automobilek spadající pod křídla Volkswagenu. Dlouho se zdálo, že Volskwagen dokáže z tohoto problému vybruslit, aniž by k propouštění muselo dojít. Nyní se ale ukazuje, že k avizovanému propouštění skutečně dojde.
30 000 lidí přijde o práci
Podle posledních informací má o svou práci přijít na 30 000 lidí po celém světě. Většina z nich (20 000) bude propuštěna z továren v Německu. Zbylých 10 000 zaměstnanců se se svou prací rozloučí v továrnách v Severní a Jižní Americe.
Ačkoli se propuštění 30 000 zaměstnanců zdá jako drastické, vedení Volkswagenu nás ale ujišťuje o tom, že půjde o „sociálně únosné“ propouštění. Největší část z celkového počtu odchodivších lidí budou činit lidé mířící do důchodu. Další velkou část mají činit zaměstnanci, kterým zbývá k odchodu do důchodu několik let. Těmto pracovníkům bude nabídnut odchod do předčasného důchodu za „velice solidních finančních podmínek“. Po propuštění těchto dvou skupin budou „obětováni“ zaměstnanci, jejichž pracovní pozici zaštiťují pracovní agentury. Ruku v ruce s propouštěním jde i snižování počtu směn a například víkendové směny by měly být do několika let zcela eliminovány. Díky této redukci pracovních sil a směn má Volkswagen ušetřit každoročně na 100 miliard korun.
Volkswagen stále za konkurencí
Tato první vlna propouštění je první z mnoha změn, kterými chce vedení Volkwagenu kompletně restrukturalizovat výrobní proces. Ten by se měl stát mnohem efektivnější. Díky tomu by mohl Volkswagen zvýšit svou provozní marži ze současných 2 % na 4 %. I tak bude v tomto směru německý koncern pokulhávat za svou konkurencí. Například francouzské automobilka Renault a PSA dosahují dlouhodobé průměrné provozní marže ve výší 6 %.
Jak je na tom Škoda?
Při debatách o propouštění a restrukturalizaci výrobního procesu koncernu Volkswagen, se samozřejmě nabízí otázka, jak se tyto kroky dotknou naší Škody. Je to možná překvapivé, ale zatímco se Volkswagen snaží „zbavit“ přebytečných zaměstnanců, Škoda se dlouhodobě potýká s nedostatkem kvalifikovaných pracovních sil a stále probíhá nábor pracovníků. Tedy prozatím. Vedoucí odborů již vyjádřili své obavy ohledně budoucnosti. Škoda má totiž v plánu do roku 2025 zahájit výrobu elektromotorů, na úkor motorů spalovacích. Právě zaměstnanci oddělení výroby konvenčních spalovacích motorů jsou v současnosti nejvíce ohroženi propuštěním.
Co vše již musel Volkswagen obětovat, kvůli aféře Dieselgate, se dozvíte ZDE.
Foto: Volkswagen