Co je AdBlue, jak funguje a jak ho doplnit?

Bez AdBlue už se dnes žádný nový automobil s naftovým motorem neobejde. Je součástí systému SCR, který má za úkol snižovat emise. Zjistěte, o co se vlastně jedná a proč je tato kapalina tak důležitá. Poradíme, jak a kde ji doplnit a kolik stojí.

AdBlue: O co jde a jak se doplňuje? Zobrazit

    Co je AdBlue

    AdBlue je netoxická a nehořlavá chemikálie, která se skládá z 67,5% z demineralizované vody a z 32,5% z močoviny. Možná jste se setkali i s jejím druhým názvem, AUS 32 (od Aqueous Urea Solution = vodný roztok močoviny).

    Snižuje množství oxidů dusíku ve výfukových plynech u aut, která jako palivo používají naftu. Díky tomu dosáhnete nižších emisí a splníte stanovenou normu Euro 6, která se zaměřuje na eliminaci oxidů dusíku.

    Používá se už poměrně dlouho, nejprve u užitkových vozů, nákladních vozidel a kamionů. Tato vozidla totiž vylučují nejvíce emisí a majitelé firem se s tím museli nějak vypořádat. Jelikož se ale normy neustále zpřísňují, s AdBlue se nyní běžně setkáte i u osobních vozidel.

    adblue

    Jak funguje AdBlue

    AdBlue kapalina se využívá v systému selektivní katalytické redukce (SCR), tedy jedné ze dvou technologií, které slouží ke snížení emisí u naftových automobilů. Řeší se tím tedy i problém novodobých, výkonnějších aut. Vyšší spotřeba paliva totiž znamená vyšší emise.  

    Při SCR projdou výfukové plyny nejprve filtrem pevných částic. V něm se očistí od sazí. Poté dochází k následujícímu. AdBlue se vstřikuje do výfukového potrubí před katalyzátor SCR. Močovina se rozloží na čpavek a oxid uhličitý. Čpavek následně reaguje s oxidy dusíku a ničí je, rozkládá je na dusík a vodu. Díky tomuto procesu z výfuku vychází téměř jen nezávadné látky – dusík a vodní pára. Škodliviny se redukují až o 95 %.

    Aby vše fungovalo, výfukové potrubí musí mít dostatečně vysokou teplotu. Jinak nedojde ke kýžené chemické reakci. AdBlue se proto začne vstřikovat těsně před dosažením provozní teploty agregátu. O vše se stará snímač teploty ve výfukovém systému, který ve správný čas informuje řídící jednotku. Pokud je motor studený, systém nefunguje.

    Jak doplnit AdBlue?

    Pokud vlastníte novější automobil, který splňuje normu Euro 6, AdBlue vám nějakou chvíli vydrží. Průměrně něco okolo 15 000 kilometrů. Spotřeba totiž vychází na 0,8 až 1,2 litru kapaliny na 1000 ujetých kilometrů.

    Močovina má ve vozidle samostatnou nádrž u nádrže palivové. Starší vozidla ji ale mají jinde. Najdete ji v zavazadelníku tak, že odkryjete podlážku zavazadlového prostoru. Druhé řešení bohužel není příliš praktické. Raději si čalounění chraňte hadrem, ať si ho nezničíte. AdBlue je totiž žíravina, která je navíc nepříjemně cítit.

    První doplnění provede pravděpodobně odborník během stanovené pravidelné prohlídky automobilu. S prodlužujícími se servisními intervaly tato povinnost připadne na vás. AdBlue doplníte buď:

    • na čerpací stanici z výdejní pistole,
    • nebo z kanystru kapaliny. K dostání opět na čerpací stanici, online na internetu nebo v autoservisu.

    Je doplňování těžké? Nijak zvlášť. Záleží na vaší šikovnosti, ale pokud trochu vylejete vedle, nic se neděje. Dejte si jen pozor na to, abyste si neušpinili oblečení nebo boty. Dávkování samo je automatické a řídí se požadavky řídící jednotky.

    Tankování AdBlue na čerpací stanici

    Je rychlejší a pohodlnější, protože nemusíte adblue tahat v kanystru.

    1. Najděte čerpací stanici, která AdBlue nabízí.
    2. Zaparkujte vozidlo na čerpací stanici u stojanu, abyste měli přístup k víčku nádrže AdBlue.
    3. Otevřete modré víčko nádrže k AdBlue.
    4. Vložte tankovací pistoli do hrdla nádrže.
    5. Zatlačte pistoli na doraz a natankujte.
    6. Vytáhněte pistoli a vraťte ji zpět do stojanu.
    7. Zavřete nádrž AdBlue.
    8. Hotovo!

    Tankování AdBlue z kanystru

    Pokud nemáte čas nebo prostor pro to, abyste AdBlue natankovali na čerpací stanici, můžete si koupit kanystr, které jsou obvykle k dostání v 10 a 20 litrovém provedení.

    1. Kupte kanystr s AdBlue.
    2. Zaparkujte vozidlo na rovném a pevném povrchu.
    3. Otevřete modré víčko nádrže AdBlue.
    4. Vložte kanystr do otvoru nádrže a začněte naplňovat.
    5. Jakmile je kanystr prázdný nebo z něj již kapalina neubývá, vyjměte ho z otvoru nádrže.
    6. Hotovo!

    Co dělat s kanystrem po naplnění AdBlue?

    Zbytek AdBlue v kanystru můžete použít na další tankování nebo ho můžete vylít na zem. Pokud se rozhodnete AdBlue vylít, ujistěte se, že to nebude na místě, kde by mohlo uškodit přírodě.

    Cena AdBlue

    Kanystry s močovinou jsou nejdražší. Vyjdou zhruba na 60 Kč za litr a koupíte je v 10 a 20 litrovém balení . Dávkujte přímo z pistole a ušetříte. Ceny se u čerpacích stanicí liší, někde natankujete za 14 Kč za litr, jinde okolo 25 Kč.

    Kolik litrů AdBlue natankovat?

    To závisí na typu vozidla, kterým jezdíte. Proto se předem informujte, kolik litrů AdBlue vaše vozidlo potřebuje. Většinou se jedná o nádrž o velikosti 15-20 litrů.

    Jak často tankovat AdBlue?

    To závisí na typu vozidla, kterým jezdíte. Adblue se obvykle doporučuje tankovat každých 10-20 000 kilometrů nebo jednou za rok, podle toho, jak často vozidlo používáte. Doplnění AdBlue tak můžete spojit i s pravidelnou výměnou motorového oleje a filtrů.

    AdBlue nesmí dojít! Neignorujte hlášení

    Pokud vám kontrolka hlásí, že AdBlue dochází, co nejdříve ho doplňte. Motor se bez něj totiž nerozběhne. Ač by bez močoviny fungoval bez problémů, systém je kvůli legislativě nastavený tak, aby vám to nedovolil. Jakmile tedy vypnete motor a roztok v něm není, nenastartujete. Automobilky musí dodržovat předpis EHK 83, který jim nařizuje zákaz provozování spalovacím motorů bez kapaliny AdBlue. Pokud chcete doplnit minimální množství, tak podle koncernu PSA je potřeba doplnit necelé 4 litry močoviny.

    Co dělat, když kapalina dojde za jízdy?

    Pokud vám AdBlue dojde během jízdy, dolijte do nádrže destilovanou vodu. Systém se přepne do nouzového režimu se závadou a dovolí vám ujet 1000 Km. Dojeďte do nejbližšího servisu a vyřešte to s odborníkem.

    Picture of Anna Macurová

    Anna Macurová

    Mám ráda dlouhé roadtripy v cizině i v Čechách a dobrodružství, která jinde než za volantem nezažijete. Zajímám se také o nové technologie a inovace v automobilovém průmyslu.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *