Pneumatiky a jejich životnost: Nejčastější chyby řidičů

Každá pneumatika má svoji životnost, ale mnoho lidí tento fakt zanedbává s tím, že vždyť vypadají ještě dobře. Bohužel realita je někdy jiná.

Zobrazit

    Co je to životnost pneu?

    Než začneme rozebírat cokoliv dalšího, tak je třeba si říci něco o životnosti. Obecně lze říci, že životnost pneu se dá rozdělit do dvou hlavních kategorií.

    Úbytek vzorku

    Každá pneumatika se tzv. „sjíždí“, kdy se její původní vzorek snižuje, až do hranice opotřebení. U letních pneumatik je minimum vzorku 1.6 mm a u zimních pneumatik 4 mm. Berte to prosím, jako naprosto minimální hodnoty a ne hodnoty, které se ještě „dají“. Ne.. Pneumatiky kolem těchto hodnot už ztrácejí většinu svých vlastností, bezpečnost i účel. Proto je dobré měnit dříve. Myslete na to, že tento kousek gumy vás drží na cestě.

    Stáří pneumatik

    Stáří pneumatik je snad ta nejvíce podceňovaná věc v naší republice. Maximální doba použití pneu se uvádí 10 let, já bych se toho ovšem nedržel. Už po 5 letech většina pneumatik ztrácí na svých vlastnostech a tzv. tuhne, proto je dobré vzhledem ke klidu a bezpečnosti po 5 letech pneumatiky vyměnit. Pokud byste přece jen trvaly na 10 letech nechávejte po uplynutí 5 let pravidelně pneu kontrolovat odborníkem. Jak jsem řekl v úvodu, máme tu „takový nešvar“, kdy i na bazarech naleznete inzeráty pneumatik s mnohdy větším stářím než 10 let, jako pneu s dobrým vzorkem. Bohužel vzorek není vše a ani chlácholení se „vždyť jezdím jen kousek“. Naopak statisticky nejvíce nehod bývá v okolí bydliště.

    Jak tedy poznám, jak je pneumatika stará?

    Stáří pneumatiky udává tzv. DOT. V dnešní době, již naleznete tuto informaci na každé pneumatice. Z části to také udává to, že pneu splňuje bezpečností prvky pro užití. Naleznete ho na bočnici pneumatiky, obyčejně spíše blíže k disku. DOT je složen ze 7 až 13 písmen a číslic. Lze z něj vyčíst určité informace, které se pojí s původem pneumatiky, a to včetně orientačního data její výroby, jež najdete v posledním čtyřčíslí DOT kódu. První dvě čísla označují týden a druhá dvě rok výroby.

    DOT kód pneumatiky
    DOT kód pneumatiky – 20. týden roku 2024

    Proč pneumatika stárne?

    Pneumatika je vyrobena z gumy a dalších příměsí. Pokud na tento materiál začne působit počasí a to hlavně v momentě, kdy ji nasadíme na vůz, tak se započne proces stárnutí. Stárnutí především napomáhá UV záření a změn teplot, plus další aspekty prostředí.

    Jak se projevuje stará pneumatika?

    Na hodně starých pneumatikách se objevují praskliny v oblasti bočnice, které způsobují tvrdnutí pneumatiky, což vede ke ztrátě pružnosti a praskání materiálu. To může vést k bouchnutí pneumatiky. Dále to můžeme pozorovat na jízdních vlastnostech, které se mohou rapidně zhoršit, guma odskakuje, ztrácí původní přilnavost a stává se nebezpečnou. Navíc u přestárlých pneumatik může také rychleji ubývat vzorek.

    Co mohu udělat pro prodloužení životnosti pneumatiky?

    Dvě sady kol

    Ideální je mít dvě sady kol, tzv. zimní sadu a letní. Každá sada by měla mít své disky, protože neustále zouvání a nazouvani pneumatiky opakovaně namáhá bočnice a celkově se mi zdá process méně ekonomický, byť nás stojí peníze po menších dávkách, než mít dvě sady kol.

    Uskladnění

    Je třeba pneumatiky dobře uskladnit, ne každý má tu možnost, ale pokud ji máte zkuste ji využít. Pneu na discích by měly být skladovány tak, že nebudou stát, nebudeme je o nic opírat to by vedlo k vyboulení pneu. Ideální je koupit si buď stojan na kola, a nebo je alespoň položit a vyrovnat na sebe. Na pneumatiky nesmí svítit přímé sluneční záření a nesmí být vystavené vysoké teplotě. Ideální je chladnější, tmavé místo s konstantní teplotou, bez velké vlhkosti.

    Mít podvozek vozu v pořádku

    Pokud budeme mít vadný čep řízení nebo třeba pohlou geometrii, tak nastane nerovnoměrné sjíždění pneumatiky a její životnost se rapidně sníží. Na snížení a deformaci pneu má vliv dalších mnoho komponent na podvozku, proto je dobré, alespoň dvakrát za rok, nechat vůz překontrolovat mechanikem, zda je podvozek v pořádku.

    Poškození

    Snažit se zabránit zbytečnému poškození, nebo nechat pneu profesionálně opravit. Hlavně je dobré pneumatikou nebrousit obrubníky, nestát tak, že nám obrubník bude pneumatiku deformovat, ať z jakékoliv strany. Zbytečně neprojíždět dírami. Používat pneumatiky dle sezóny, kdy ne že by se se zimními pneumatikami nedalo jezdit v létě, ale rozhodně nám jejich vzorek, který bude ubývat mnohem rychleji než na letních, ani jízdní vlastnosti nepoděkují. Jezdit s letními v zimě je naopak jiný extrém a zde to může být o život.

    Pravidelná kontrola tlaku

    Zdá se to banální, ale kontrola tlaku v pneumatikách je zkrátka základem úspěchu. Jednou za 14 dní bychom měli pneu i jejich tlak překontrolovat, a nebo alespoň před každou delší jízdou, např. na dovolenou. To můžeme buď na čerpací stanici, nebo si zkrátka koupíme domů kompresor, či ukazatel tlaku pneu a pumpu, pro jeho úpravu.

    Jízda

    I ty nejlépe nafoukané gumy bez vad, můžeme jízdou velmi rychle opotřebit. K tomu pomůže flockování, drift, a nebo tzv. gumování na místě. To povede k rapidnímu úbytku gumy. Ale samozřejmě, pokud to provádíme na okruhu, závodně, nebo pro naši zábavu na bezpečném místě tak s tím se počítá, je to hold cena za zábavu.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *